شناسهٔ خبر: 66903301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

شرحی بر صدر اصلاحات؛ گزینه تازه کاندیداتوری کیست؟

کدام نامزد جریان اصلاحات در مصاف ریاست جمهوری کاندیدا می شود؛ جدیدترین نام مطرح شده، محمد صدر است.

صاحب‌خبر -

نامزد احتمالی اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری کیست؟

به گزارش تابناک؛ با سپری شدن زمان سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور جنب و جوش افراد و گروههای مختلف سیاسی برای معرفی کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو افزایش داشته است. 

در حالیکه اصلاح طلبان در این دوره قصد دارند با کاندیدای اختصاصی خود در میدان ریاست جمهوری وارد شوند محمد قوچانی، رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی در این باره گفته است: « اگر نامزدی در سطح ملی پیدا شود که عضویت تشکیلاتی در حزب کارگزاران یا جبهه اصلاحات نداشته باشد اما گفتمان اصلاح‌گری و میانه‌روی و کارآمدی را قبول داشته باشد، از او حمایت خواهیم کرد. » اما آخرین اخبار حاکی از این است که کارگزاران سازندگی با محسن هاشمی رفسجانی به میدان انتخاباتی وارد می‌شوند این دوگانگی بین کارگزاران و احزاب اصلاح طلب چالش درونی انتخاباتی این جریان خواهد شد.

به نظر می‌رسد در اردوگاه اصلاح‌طلبان نام سیدمحمد صدر بیشتر از سایر گزینه ها زمزمه می‌شود.

صدر از معدود چهره های اصلاح طلب منصوب رهبر معظم انقلاب در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که کمتر در مسائل داخلی نظر می‌‌دهد و بیشتر در قامت دیپلمات به اظهار نظر دیپلماتیک می پردازد.

 

کمی از سید محمد صدر بیشتر بدانیم

سیّد محمّد صدر متولد ۱۲ مردادِ ۱۳۳۰ سیاستمدار ایرانی، دارای دکترای داروسازی از دانشگاه تهران است. 

سیدمحمد صدر، فرزند آیت‌الله سیدرضا صدر از علمای مشهور و متتقد قم و برادرزاده امام‌موسی صدر و پدر همسر سید علی خمینی است.

صدر فعالیت سیاسی خود را از وزارت امور خارجه و با پست مدیرکل امور اروپا آمریکایی دولت شهید رجایی آغاز کرده است.

صدر در سال‌های ۱۳۶۴ الی ۱۳۶۸ در دولت دوم میرحسین موسوی و در دوره وزارت سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور، معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور و در دولت خاتمی معاون عربی – آفریقای وزارت خارجه و مشاور سابق محمدجواد ظریف را در کارنامه کاری فعالیت سیاسی خود ثبت کرده است.

قبل‌تر صدر گفته بود "؛ باید جایگاه بین المللی ایران را افزایش داد، روابط ایران با کشورهای موثر در قدرت در ابعاد مختلف باید گسترش پیدا کند، " 

با توجه به سابقه سید محمد صدر بنظر میرسد اولویت دولت احتمالی او مانند دولت حسن روحانی، سیاست خارجی باشد. 

 

گفتنی است پوریا آستارکی از چهره های رسانه ای دولت سابق در تویییتی راجع به صدر نوشته است:

 

" تجارب آقای سیدمحمد صدر هیچ ربطی به ریاست جمهوری ندارد. او در نگاه کارشناسان هم‌چنین فاقد پایگاه اجتماعی و یا کاریزما و توان مشهود برای رهبری است. هرگز تیم، سازمان یا بنگاه بزرگی را مدیریت نکرده و حتی در مقام دیپلمات حوزه ماموریت خلوتی داشته است.

اما صدر در عین حال ،طرفدار آزادی اینترنت و مخالف گشت ارشاد و لایحه حجاب است. 

صدر تقریبا در تمام مصاحبه‌های خود تکرار و تاکید کرده که ما باید رابطه و گفت و گو را با همه کشورها برقرار کنیم و البته طبیعتا در این پروسه کشورهای منطقه در اولویت هستند. همین الگو قابل تسرّی به سایر کشورها از اروپایی تا آمریکا است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که در این شرایط دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید به‌شدت فعال‌تر شود و ضمن در پیش گرفتن دیپلماسی متوازن و متعادل با همه کشورهای جهان، به‌دنبال خنثی کردن تلاش‌های حامیان اسرائیل برای افزایش فشار علیه ایران باشد. این دیپلمات پیشین معتقد است که وزارت امور خارجه باید تلاش برای احیای برجام و خروج از لیست سیاه FATF را در اولویت کارهای خود قرار دهد، چراکه این ۲ پرونده باعث شده‌است که استمرار تحریم‌های گسترده علیه ایران باعث مشکلات عدیده اقتصادی برای کشور شود.

 

نکته قابل توجه این است که سید محمد صدر، محمدرضا عارف و علی‌اکبر ولایتی طبق قانون به دلیل شرایط سنی فقط می‌توانند یک دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند و اگر رئیس جمهور هم شوند، یک دوره‌ای خواهند بود.

لازم به ذکر است؛ در جریان اصلاح طلبان تاکنون حضور محمدرضا عارف،مسعود پزشکیان ، مجید انصاری، عبدالناصر همتی و محمد شریعتمداری تا حدودی پر‌رنگ‌تر شده است و اخبار رسیده در رسانه‌ها حاکی است که اطرافیان سید محمد خاتمی به لیست چهار نفره شامل سید محمد صدر، مجید انصاری، رضا اردکانیان و علی اکبر صالحی رسیده‌اند و قصد دارند آنها را برای ثبت نام در انتخابات ترغیب کنند.

 

گفتنی است؛ حمایت اولیه خاتمی نیز از این فهرست اخذ شده و نهایتا و پس از اعلام صلاحیت‌ها یکی از این افراد به عنوان کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان معرفی خواهد شد.

طبق قانون انتخابات، ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری از ۱۰خرداد ماه آغاز و تا ۱۴خرداد ماه ادامه خواهد داشت. در ادامه شورای نگهبان از روز ۱۵تا ۲۱خرداد به بررسی صلاحیت نامزدها می‌پردازد. اسامی نامزدهای نهایی روز ۲۲خرداد اعلام و کاندیداها از ۲۳خرداد تا ۶تیرماه برای تبلیغات فرصت خواهند داشت. درنهایت انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری نیز روز ۸تیرماه برگزار می‌شود و نامزد پیروز سکان پاستور را به‌دست می‌گیرد.

 

نظر شما