شناسهٔ خبر: 66900827 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

استاد و کارشناس مطالعات اسرائیل در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

شرایط جهانی هزینه تداوم جنگ را برای اسرائیل سنگین کرده است

استاد مطالعات اسرائیل دانشگاه تهران با اشاره به دیدگاه‌های مختلف در داخل سرزمین‌های اشغالی در خصوص مسئله تداوم جنگ غزه معتقد است: علاوه بر مخالفان داخلی جنگ، شکست‌های سیاسی اخیر از جمله در دادگاه لاهه و موج به رسمیت شناختن فلسطین در اروپا، هزینه تداوم آن را برای اسرائیل سنگین کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، جنگ غزه در حالی به نهمین ماه خود نزدیک می‌شود که جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و موج جهانی سنگینی نیز علیه این رژیم شکل گرفته است. رژیم صهیونیستی در آخرین دور از جنایات خود با بمباران سنگین مناطقی در رفح که چادرهای آوارگان فلسطینی در آن وجود داشت، ده‌ها نفر از ساکنان این مناطق را به شهادت رساندند. شدت جنایت تا حدی بود که نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. با این حال، علیرغم محکومیت‌های مکرر اسرائیل چشم انداز روشنی برای پایان این جنگ وجود ندارد. دکتر سیدهادی برهانی –استاد و کارشناس مسائل اسرائیل- در گفتگو با ایسکانیوز به ارائه نکاتی در این ارتباط پرداخت.

بیشتر بخوانید:

رفح مظهر جنگ وجودی با رژیم صهیونیستی است/ خنجر از پشت به مردم فلسطین

وی در خصوص تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و آینده این جنگ اظهار کرد: در واقع مسائل را باید اینطور دید که در 7 اکتبر یک ضربه غیرمنتظره به اسرائیل وارد شد و امنیت و بقای رژیم را در معرض خطر قرار داد. به اعتقاد برهانی، اسرائیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که اگر این ضربه را جبران نکنند و امنیت خود را بازسازی نکنند، با مشکلات جدی در آینده مواجه خواهند شد و اهداف جنگ بر همان اساس طراحی شد.

این کارشناس منطقه با بیان اینکه اسرائیلی‌ها تا کنون در دستیابی به اهداف خود ناکام بوده‌اند، تصریح کرد: در حالی به سالگرد جنگ نزدیک می‌شویم که اسرائیل به بهانه‌های مختلف این جنگ را ادامه می‌دهد؛ زیرا آنها به خوبی می‌دانند پایان دادن به این جنگ بدون دستیابی به اهداف قبلی یک شکست بزرگ تلقی می‌شود و بنابراین اسرائیل می‌خواهد با انجام عملیات‌ها، بمباران، کشتار و ... به یک پیروزی دست پیدا کند و پایان جنگ را آنطور که می‌خواهد رقم بزند.

برهانی نژاد در پاسخ به سوالی در مورد انتقادان داخلی به نتانیاهو و اینکه گفته می‌شود نخست وزیر فعلی جنگ را با انگیزه‌های شخصی ادامه می‌دهد، گفت: نتانیاهو از ادامه جنگ منفعت می‌برد و خاتمه آن به معنای شکست نتانیاهو است و حتی در داخل رژیم به عنوان مسئول فجایای اخیر پس از 7 اکتبر محاکمه خواهد شد و عمر سیاسی او به پایان می‌رسد. وی افزود: حتی احتمال محاکمه خارجی نتانیاهو در دادگاه‌های بین المللی وجود دارد و فرد جاه‌طلبی مثل نتانیاهو که رکورد باقی ماندن در قدرت را در اسرائیل شکسته است، به خوبی از عواقب پایان جنگ آگاه است.

به اعتقاد این کارشناس منطقه، اساسا دو دسته در اسرائیل مخالف ادامه جنگ هستند؛ گروه اول کسانی هستند که بر این باورند که این جنگ پیروزی برای اسرائیل به دنبال نخواهد داشت و بهتر است هر چه سریعتر پایان یابد و گروه دوم خانواده اسراء هستند. اما به گفته برهانی، گروه سومی هم در اسرائیل وجود دارد که می‌گویند پایان دادن جنگ در شرایط فعلی آینده اسرائیل را در معرض خطر قرار خواهد داد؛ از نظر آنها حداقل باید بخشی از اهداف جنگ محقق شود.

وی در خصوص اینکه کدام یک از دو گفتمان مذکور می‌تواند حرف خود را به کرسی بنشاند، گفت: این امر تا حد زیادی بستگی به شرایط منطقه و جهان دارد؛ به عنوان مثال شکست‌های سیاسی و بین المللی اخیر از جمله شکست در دادگاه لاهه و همچنین موج به رسمیت شناختن فلسطین در اروپا پایان جنگ را نزدیک و هزینه تداوم آن را برای اسرائیل سنگین می‌کند. برهانی همچنین با یاداوری به اسارت درآمدن چند سرباز اسرائیلی در روزهای اخیر، تصریح کرد: با ادامه این روند طرفداران پایان جنگ در اسرائیل قدرت بیشتری می‌گیرند و فشار آنها برای پایان دادن به جنگ افزایش خواهد یافت.

این کارشناس منطقه افزود: نتانیاهو تنها در صورتی می‌تواند جنگ را ادامه دهد که یک دستاورد نسبی ارائه کرده و استدلال کند که ادامه جنگ می‌تواند منجر به پیروزی اسرائیل شود. اما به اعتقاد برهانی، با توجه به سرخوردگی داخلی در سرزمین‌های اشغالی احتمال تلاش برای رسیدن به آتش‌بس هم بعید به نظر نمی‌رسد. وی خاطر نشان کرد: حتی در خود کابینه رژیم صهیونیستی اکنون افرادی از جمله گانتز، آیزنکوت و گالانت هم در خصوص ادامه جنگ هشدار می‌دهند و بنابراین نتانیاهو تحت فشار شدید برای پایان دادن به جنگ قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما