شناسهٔ خبر: 67301261 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نقشه راه گردشگری کشورهای بریکس امضا شد

ایرنا

وزیران و مقامات مسئول کشورهای گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس روز جمعه در پایان نشست دو روزه خود در مسکو، نقشه راه گردشگری کشورهای عضو را برای سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ میلادی امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، این نشست که نخستین مجمع گردشگری کشورهای بریکس محسوب می‌شد، با شرکت حضوری و ویدیوکنفرانس مقاماتی از جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی همراه بود.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ارتباط ویدیوکنفرانس با این نشست به طرح دیدگاه‌های خود در راستای توسعه همکاری‌های گردشگری میان کشورهای بریکس پرداخت.

نقشه راه گردشگری بریکس در یک نگاه

نقشه راه گردشگری بریکس در ۶ محور به تصویب مقامات کشورهای عضو رسید. توسعه تماس‌های مستقیم میان سازمان‌های حوزه گردشگری و توریسم کشورهای عضو، مبادله گردشگران و معرفی متقابل جاذبه‌های گردشگری از محورهای کلیدی این نقشه راه است.

در این نقشه راه همچنین به ضرورت نوآوری کشورهای عضو بریکس در خدمات‌رسانی به گردشگران، توسعه‌ مهارت‌های مرتبط با صنعت گردشگری و توسعه توریسم پایدار پرداخته شده است.

توضیحات میزبان درباره سند اجلاس

وزیر توسعه اقتصادی روسیه روز جمعه در سخنانی در این نشست گفت: نقشه راه گردشگری بریکس منعکس کننده یک طرح توسعه پایدار برای چندین پروژه به طور همزمان است.

ماکسیم رشتنیکوف افزود: ایجاد بستری برای راه حل های دیجیتال در زمینه گردشگری، توسعه برنامه ای برای توسعه شایستگی‌های اپراتورهای تور، ابتکار سبز بریکس در زمینه گردشگری و همچنین تعدادی رویداد برای توسعه روابط تجاری در حوزه گردشگری در این سند پیش‌بینی شده است.

وی که کشورش ریاست دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ را برعهده دارد،‌همچنین گفت: بنا بر تحلیل کارشناسان وزارت توسعه اقتصادی روسیه،‌ ظرفیت سفرهای شهروندان کشورهای عضو بریکس به دیگر کشورهای عضو این گروه تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه اضافه کرد:‌ جریان مبادله گردشگری متقابل بین روسیه و کشورهای بریکس در چند سال گذشته رو به افزایش بوده است. در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی، جریان گردشگران از ۱.۵ میلیون نفر گذشت که چهار برابر بیشتر از سال گذشته است.

این مقام روس خاطرنشان کرد:‌ در بسیاری از مسائل، ما و کشورهای بریکس به روشی مشابه فکر می کنیم و در یک جهت حرکت می کنیم.

رشتنیکوف تاکید کرد: در زمینه‌های خاصی مانند سرمایه‌گذاری، دیجیتالی‌سازی، بازاریابی و پرسنل، پتانسیل زیادی برای همکاری وجود دارد. من مطمئن هستم که تمام برنامه های مشخص شده به زودی اجرا می شود و پروژه های مشترک ما کمک قابل توجهی به توسعه نه تنها صنعت گردشگری، بلکه صنایع مرتبط مانند آموزش، حمل و نقل، نوآوری و فناوری های دیجیتال خواهد کرد.

روسیه به دنبال آسان کردن صدور روادید برای برخی از کشورها است

وزیر توسعه اقتصادی روسیه در بخش دیگری از این نشست گفت: در بیشتر موارد، پروازهای مستقیم بین کشورهای بریکس به خوبی توسعه یافته و ورود گردشگران بدون ویزا به روسیه فراهم شده است.

وی ادامه داد: ما در حال مذاکره و ساده کردن قوانین ورود به روسیه هستیم و در تلاش هستیم تا سیستم ویزا را با تعدادی از کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، آفریقا و آمریکای لاتین ساده کنیم که مذاکرات مرتبط با این موضوع پیشرفت خوبی داشته است.

رشتنیکوف اظهار داشت: یکی دیگر از ابزارهایی که گردشگری سازمان‌یافته را توسعه می‌دهد، سازوکار لغو روادید در مبادلات گروهی گردشگران است؛ روسیه چنین قراردادهایی با چین و ایران دارد و در حال کار بر روی امضای آن با هند است.

در این نشست، وزیران و دیگر مقامات شرکت کننده از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به طرح دیدگاه‌های خود درباره چشم‌انداز آینده همکاری پرداختند.

در مجمع گردشگری بریکس که ۳۱ خرداد و اول تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، حدود ۳۰۰ شرکت‌کننده از ۹ کشور عضو بریکس در مسکو حاضر شدند تا با توجه به تغییر چشم‌انداز سیاسی در جهان و گرایش بسیاری از کشورها به سمت گردشگری داخلی و تضعیف روابط در چارچوب جریان‌های گردشگری، به ویژه پس از همه‌گیری کرونا، با شرحی از واقعیت‌های جدید گردشگری، به راه‌کارهای تقویت صنعت گردشگری کشورهای عضو بریکس بیاندیشند.

شرکت‌کنندگان این مجمع همچنین درباره پروژه‌ها، محصولات و خدمات گردشگری مذاکره کردند و چشم‌انداز همکاری را به بحث گذاشتند. توسعه گردشگری پایدار، تاثیر فناوری‌های مدرن، دیجیتالی شدن صنعت گردشگری، هتل‌داری و اوقات فراغت و هوش مصنوعی، چگونگی توسعه سیستم حمل و نقل و نگهداری و توسعه باغ‌ها و پارک‌های گردشگری از دیگر مباحث این مجمع بود.

مجمع گردشگری بریکس از سوی وزارت توسعه اقتصادی روسیه به طور مشترک با دولت مسکو برگزار شد.

گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در سال ۲۰۰۶ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست.

در دی ماه سال ۱۴۰۲ همزمان با ژانویه - ماه نخست- ۲۰۲۴ میلادی جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این گروه پیوستند.

ریاست دوره ای سالانه بریکس در اول ژانویه ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به روسیه واگذار شد. در این دوره، مسکو موضوعاتی در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مسائل مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه را در اولویت قرار داده است.

بیش از ۲۵۰ رویداد بریکس در بیش از ۱۰ شهر روسیه در سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است. رویداد اصلی، اجلاس سران بریکس در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

نظر شما