شناسهٔ خبر: 66900362 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خیز اسکاتلندی‌ها برای شناسایی کشورمستقل فلسطین

جان سوئینی رهبر حزب ملی اسکاتلند اعلام کرد بر هر دو حزب اصلی بریتانیا فشار خواهد آورد تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

صاحب‌خبر -

خیز اسکاتلندی‌ها برای شناسایی کشورمستقل فلسطین

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  همزمان با به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی از جانب سه کشور عضو اتحادیه اروپا، جان سوئینی (John Swinney)، رهبر حزب ملی اسکاتلند اعلام کرد بر هر دو حزب اصلی بریتانیا فشار خواهد آورد تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، روزنامه "نشنال" (The National) در اسکاتلند نوشت جان سوئینی از کایر استارمر، رهبر حزب کارگر و ریشی سوناک، رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس خواست همچون دولت‌های اسپانیا، نروژ و جمهوری ایرلند، فورا کشورمستقل فلسطین را به رسیمت بشناسند. بریتانیا از چهار منطقه اسکاتلند، ولز، انگلیس و ایرلند شمالی تشکیل شده است و به جز انگلیس، سایر مناطق بریتانیا معمولا هوادار فلسطین اند. رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت اگر احزاب مسلط (حزب حاکم محافظه کار و حزب اصلی رقیب آن، یعنی حزب کارگر)، کماکان با تشکیل کشور مستقل فلسطینی مخالفت کنند، پس از برگزاری انتخابات عمومی که حدود ۴۰ روز دیگر برگزار خواهد شد، حزب ملی اسکاتلند خواهان رای گیری در این باره در مجلس بعدی خواهد شد.
جان سوئینی افزود: پایان فاجعه انسانی که ما در غزه مشاهده می‌کنیم، بدون تردید یکی از بزرگ‌ترین موضوعات اخلاقی دوران ماست.
وی گفت: نسل‌های بعدی به گذشته نگاه خواهند کرد تا ببینند هر یک از ما، برای پایان این فاجعه چه اقدامی کردیم. به گفته رهبر حزب ملی اسکاتلند، همه مسوولند تا راه حلی صلح آمیز برای بحران فلسطین پیدا کنند و "کاملا روشن است که شناسایی کامل کشور فلسطین، حق فلسطینیان و گام مهمی برای اجرای عدالت و راه حل سیاسی است. "
احزاب بزرگ انگلیس همچون کارگر و محافظه کار، از حملات اسرائیل به غزه و رفح در حدود ۸ ماه گذشته حمایت کرده اند و به هیچ وجه، حاضر نیستند آتش بس در غزه برقرار شود. دولت‌های اسپانیا، ایرلند و نروژ، از امروز شناسایی کشور فلسطین را اجرایی می‌کنند.
اقدامی که خشم صهیونیست‌ها و حامیانش را برانگیخته است.
با پیوستن سه کشور اسپانیا، نروژ و جمهوری ایرلند به کشور‌های حامی تشکیل کشور مستقل فلسطینی شمار کشور‌های عضو اتحادیه اروپا که تشکیل کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت شناخته اند به ۱۰ کشور افزایش یافته است و کشور‌های اسلوونی و مالت نیز اعلام کردند ظرف هفته‌های آینده کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت خواهند شناخت.
تا کنون ۱۴۳ کشور از ۱۹۳ کشور جهان بر ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطینی صحه گذاشته اند.

نظر شما