شناسهٔ خبر: 66900092 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نروژ به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را «روز ویژه» خواند

تهران- ایرنا- نروژ به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در روز جاری (سه‌شنبه) را «روز ویژه» توصیف و فقدان «تعهد سازنده» در رژیم اسرائیل را برای راه حل دو دولتی مستقل، محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسپن بارت اید وزیر امور خارجه نروژ روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که کشور متبوعش از مدافعان سرسخت [به رسمیت شناختن] کشور مستقل فلسطین در بیش از ۳۰ سال گذشته بوده است.

وی افزود: روزی که نروژ، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسد در روابط نروژ و فلسطین «ویژه» است.

به گزارش ایرنا، نروژ در اقدامی هماهنگ با اسپانیا و ایرلند هفته گذشته اعلام کرد که از امروز (سه شنبه) فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهد شناخت.

رژیم صهیونیستی مدعی است که این تصمیم «پاداش» به حماس است. یسرائیل کاتس وزیر خارجه این رژیم بی درنگ پس از تصمیم این سه کشور، نمایندگان آنها را فراخواند و از سفرهای آنها برای مذاکره دعوت کرد.

با وجود انتقادها، رئیس دستگاه دیپلماسی نروژ روز یکشنبه در بروکسل در دیداری رسمی محمد مصطفی نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین را از تصمیم نروژ برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین آگاه کرد.

وزیر خارجه نروژ پیشتر گفته بود مردم فلسطین حق دارند کشور خودشان را داشته باشند. ما سال‌ها است که چنین دیدگاهی داریم.

وی افزود: شاهد هستیم حمله وحشتناک به اسرائیل، خشونت افراطی در غزه، خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری و به طور کلی اوضاع در حال خارج شدن از کنترل است.

یوناس گار استوره نخست وزیر نروژ نیز پیشتر اعلام کرد که کشور فلسطین را تا ۲۸ ماه می (هشتم خرداد) به رسمیت خواهد شناخت.

وی خواستار حل مساله فلسطین از طریق شروع دوباره فرایند سازش شد و گفت: راه حل مساله فلسطین، سیاسی است و برای راهکار (موسوم به) دو دولتی تلاش می‌کنیم.

نظر شما