شناسهٔ خبر: 66897082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوى اقتصادى دولت: «۶.۵ میلیون نفر از خط فقر خارج شدند»/ «نرخ رشد نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد رسید»/ سفرهای استانی تا پایان دولت ادامه دارد

صاحب‌خبر -
شفقنا- سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در حوزه سیاست‌های پولی با اجرای سیاست کنترل مقداری ترازنامه شاهد بودیم که نرخ رشد نقدینگی از بالای ۴۰ درصد به میانگین تاریخی خود یعنی سطح ۲۵ درصد و حتی کمتر ( ۲۴.۳ درصد) کاهش پیدا کرد.
به گزارش شفقنا، دکتر سیداحسان خاندوزی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه در سانحه سقوط هلیکوپتر گفت: از طرف تمام اعضای دولت حضور تاریخی مردم را در مراسم تشییع شهدا قدردانی می‌کنم و امیدوارم مسیر پر برکت شهید رئیسی ادامه پیدا کند. حضور ۲ سخنگو برای پاسخگویی به رسانه ها در موضوعات عمومی و اقتصادی دولت و برگزاری منظم جلسات سخنگویی ناشی از دغدغه و تاکید رئیس جمهور شهید بر لزوم پاسخگویی به افکار عمومی بود.

وی با اشاره به تازه ترین گزارش منتشر شده بانک جهانی گفت: در نشست‌های قبلی به استناد داده های منابع اماری داخلی و رسمی کشور روند بهبود شاخص های کلان را تشریح میکردم اما در نشست امروز به استناد گزارش تازه بانک جهانی به تشریح عملکرد دولت سیزدهم در شاخص های کلان می پردازم.

وی ادامه داد: در گزارش تازه بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در ۴ سال گذشته با واژه های «پایدار» و «مقاوم شده» توصیف شده است. تغییر مسیر رشد اقتصادی از شرایط ناپایدار دهه نود به شرایط پایدار و باثبات مورد تاکید و تایید گزارش بانک جهانی قرار گرفته است. به اذعان این گزارش، نرخ فقر در ایران نیز از عدد ۲۹.۳ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده و تقریبا ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر خارج شده اند. همچنین بر اساس این گزارش رشد مصرف خانوارهای واقع شده در ۴۰ درصد دهک‌های پایین کشور نسبت به ۶۰ درصد دهک‌های بالا، افزایش بیشتری پیدا کرده است.

وی بیان کرد: شدت وضوح اتفاقات در دولت شهید رییسی به نحوی آشکار بوده که قابل چشم پوشی در گزارش‌های رسمی خارجی نیز نبوده است. علاوه بر آن پیش‌بینی‌های امسال و سال آینده در گزارش‌های مذکور عنوان می‌کند که برآوردها برای رشد اقتصادی واقعی سرانه خوش بینانه تر است.

خاندوزی گفت: نتایجی که در گزارش‌ بانک جهانی و گزارشهای مشابه مشاهده می‌شود ناشی از گفتمان‌هایی است که در دولت سیزدهم طی دو سال و نیم گذشته پیگیری شد. اولین گفتمان، حوزه سیاست خارجی بود. دولت قبل پس از خروج آمریکا از برجام ایده جدیدی برای مدیریت کشور نداشت و این موضوع منجر به بحرانی شدن متغیرهای کلان اقتصادی شد. به خاطر دارید که در دولت قبل، پیش از خروج امریکا از برجام نیز هر ۳ ماه کشور در انتظار این بود که آیا رئیس جمهور آمریکا استمرار توقف تحریم‌ها را امضا می‌کند یا خیر.

وی اضافه کرد: شرایط به گونه‌ای شده بود که توئیت یک فرد در آمریکا بیشتر از اظهارات مقامات داخلی در اقتصاد اثر می‌گذاشت. اما در دولت سیزدهم با گفتمان حاکم در دولت، از سرگیری روابط با کشورهای متحد و همسایه، آزاد سازی منابع جمهوری اسلامی در کره جنوبی، عضویت در پیمان‌هایی نظیر شانگهای و بریکس و اقتدار جمهوری اسلامی در پاسخ به رژیم اشغالگر و … رقم خورد. نتایج این اقدامات این بود که فروش نفت ایران در شرایط تحریم به چند برابر پیش از دولت شهید رئیسی افزایش یافت.

وی عنوان کرد: در روزهای اخیر ملاحظه کردید که وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع سنا مورد عتاب قرار گرفت که چرا ایران نفتش را به راحتی می‌فروشد و بلینکن اعتراف می‌کند که «آن ها اراده کرده اند تحریم‌ها را خنثی کنند و در این مسیر نیز موفق بوده‌اند». رشد شاخص‌هایی نظیر سرمایه گذاری خارجی و رکوردزنی در آن نیز از جمله نتایج نگاه و گفتمان دولت سیزدهم بود.

خاندوزی با اشاره به اصلاحات ساختاری انجام شده در دولت سیزدهم گفت: انضباط بخشی مالی دولت یک آرزو برای گذشتگان بود که در دولت سیزدهم با اجرای حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی نفع نهایی محقق شد. نتیجه این انضباط این شد که در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خزانه داری کشور بدون ریالی استقراض از بانک مرکزی بودجه کشور را مدیریت کرد. علاوه بر آن شاهد رشد تصاعدی درآمدهای پایدار در بودجه بودیم.

وی افزود: در بخش مالیات با مقابله ای که طی این سه سال در خصوص فرارهای مالیاتی رقم خورد، شاهد افزایش شدید مودیان مالیاتی و همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی از زیر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بالای ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودیم. این رشد از محل افزایش نرخ برای حقوق بگیران و فعالان اقتصادی نبوده بلکه نرخ مالیات تولید کنندگان نیز بطور مکرر ۷ درصد طی دو سال کاهش پیدا کرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در حوزه سیاست‌های پولی نیز با اجرای سیاست کنترل مقداری ترازنامه شاهد بودیم که نرخ رشد نقدینگی از بالای ۴۰ درصد به میانگین تاریخی خود یعنی سطح ۲۵ درصد و حتی کمتر ( ۲۴.۳ درصد) کاهش پیدا کرد.
در خصوص انحلال بانک‌های ناتراز نیز اقداماتی آغاز شد که در خصوص موسسه نور، کاسپین و توسعه ملاحظه کردید و امیدواریم این مسیر استمرار پیدا کند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این دولت با همکاری خوبی که با مجلس داشت توانست قوانین مهمی مانند قانون بانک مرکزی و طرح مالیات بر سوداگری را به نتیجه برساند. همچنین لایحه مالیات بر محموع درآمد نیز نهایی شد و به مجلس ارایه شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در مواجهه با ویژه‌خواری‌ها و عدم شفافیت‌ها گفت: دولت سیزدهم در مسیر شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و ابربدهکاران بانکی مسیر بدون بازگشتی را شروع کرده است. در خصوص مقابله با انحصار طلبان در بخش صدور مجوزها نیز با راه اندازی درگاه ملی مجوزها شاهد حذف رانت، فساد و غل و زنجیرها از پای صاحبان کسب و کار بودیم.

خاندوزی با بیان اینکه تنش های شدید آبی و برقی با اقدامات دولت سیزدهم مدیریت شد، اظهار کرد: دولت سیزدهم در این ۳ سال نگاه توسعه محور داشت که از جمله مصادیق آن می‌توان به ارتقای بودجه عمرانی در بودجه اشاره کرد. در سال ۱۴۰۱ شاهد تحقق بیش از صد در صدی بودجه عمرانی بودیم و بودجه عمرانی از ۷۷ هزار میلیارد تومان به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. نتایج این اقدامات نیز در پروژه‌های آبرسانی، افزایش ظرفیت تولید برق و محرومیت زدایی از استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کردستان و همدان قابل مشاهده است. بسیاری از تنش‌های آبی، برقی و انرژی شکل گرفته در دوره قبل، در دولت سیزدهم از خاطره اذهان عمومی خارج شد.

وی با تأکید بر اینکه بر شمردن نقاط مثبت به معنای نادیده گرفتن نقاط ضعف نیست، عنوان کرد: به هرحال دولتی که کار و اقدام داشته باشد، حتما نقاط قابل نقد هم دارد.اما خوشحالیم که کارشناسان می‌توانند به «اقدامات انجام شده دولت» انتقاد کنند، نه به «رها کردن کشور و ترک فعل ها». بنابراین می‌توانیم دولت شهید رئیسی را به معنای واقعی «احیاگر نهاد دولت‌» نامگذاری کنیم. این دولت ابزارسازی زیادی برای آیندگان نیز انجام داده است که دولتهای بعد می‌توانند با استفاده از این ابزارها مسیر آغاز شده را استمرار دهند.

خاندوزی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم صدور خودکار مجوزهای معطل مانده گفت: در ابتدا باید عرض کنم که در درگاه ملی مجوزها با دو دسته مجوز مواجه هستیم. درباره مجوزهای ثبت محور که ۳۱۰۰ مجوز از ۴۲۰۰ مجوز را شامل می‌شود(۷۳ درصد آن‌ها) صدور خودکار مدتهاست که فعال است. درباره مجوزهای تاییدمحور نیز درگاه ملی مجوزها در صدد آن است که صدور خودکار آن را در صورت تاخیر دستگاه متولی پیگیری کند البته برخی از مجوزها مانند مجوزهای بهداشتی، بیمارستانی و… حساسیت بالایی دارند و صدور خودکار مجوز می‌تواند مخاطرات جدی را ایجاد کند بنابراین در صدد طراحی لایحه اصلاحی هستیم تا این مساله را در مجلس رفع کنیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت بازار سرمایه گفت: نارضایتی‌هایی که در ایام اخیر پیرامون بازار سرمایه وجود داشت، دغدغه جدی وزارت اقتصاد بود. در جلسه امروز صبح ستاد اقتصادی پیشنهادات دستگاه‌های مختلف برای کمک به چشم انداز سود آوری صنایع مطرح شد. دستور اول این جلسه نظارت بر رعابت نرخ سودهای بانکی بود و مقرر شد بانک مرکزی در دستورالعمل‌های جدید خود این مسئله را پیگیری کند. موضوع دوم بحث اصلاح قانون بودجه در خصوص معافیت‌های مالیاتی صنایع بود. همچنین دستوری توسط آقای مخبر برای اصلاح نرخ پالایشی‌ها به وزارت نفت داده شد. امیدواریم این اقدامات منجر به پیام مثبت به بازار سرمایه شود.

سخنگوى اقتصادى دولت در پاسخ به سوالی درباره عدم ایفای تعهدات شرکتهای بیمه در برابر بیمه شدگان اظهار داشت: در موضوع معوقاتی که برخی شرکت‌های بیمه‌ای با آن مواجه هستند آئین نامه ای تحت عنوان حمایت از حقوق بیمه‌شده ها تدوین شده است. بیمه مرکزی در اجرای این آیین نامه نظارت خود را برای تسویه معوقات خسارات پرداختی تشدید کرده است. گزارشی از تخلف در پرداخت خسارات وجود ندارد. در خصوص یک بیمارستان نیز مباحث فنی در جریان است.

وی در پاسخ به سوالی درباره مالیات گفت: رویکرد وزارت اقتصاد این است که نیروی انسانی مرتبط با حوزه هوشمندسازی در سازمان مالیاتی جذب شود تا از رویکرد قدیمی و سنتی عبور کنیم.  تلاش ما این است که مراجعات حضوری مودیان به ادارات مالیاتی کاهش پیدا کند و رسیدگی‌ها بصورت سامانه محور و هوشمند انجام شود. در خصوص شائبه فشارهای مالیاتی نیز باید بگویم که رویکرد دولت سیزدهم برخورد با دانه درشت ها و فراریان مالیاتی بوده است. سازمان مالیاتی نیز با افزایش شمول تبصره ماده ۱۰۰ درصدد آن است که با حفظ احترام و آسودگی خاطر فعالان اقتصادی، مالیات مشاغل را در سال جاری پیگیری کند.

 تجربه «خزانه خالی» را برای دولت بعد تکرار نمی کنیم

خاندوزی با اشاره به اولویت‌های دولت سیزدهم در ۵۰ روز باقیمانده بیان کرد: تاکید دولت بر بستن پرونده‌های باز و تعهدات انجام نشده در طی ۵۰ روز آینده است. اولویت دوم تداوم ثبات مدیریت اقتصادی تا پایان اسفندماه است.گرچه دولت دیگری پس از ۵۰ روز مستقر خواهد شد، اما نگاه دولت سیزدهم این است که نباید از مجوزهای موجود بودجه‌ای مانند اوراق، ذخایر کالای اساسی، منابع ارزی صرفا برای این ۵۰ روز استفاده شود بلکه نگاه ما این است که باید شرایط دولت تا پایان اسفندماه را مد نظر داشته باشیم. دولت سبزدهم قطعا تجربه خزانه خالی خودش را برای دولت آینده تکرار نخواهد کرد.

۶.۵ میلیون نفر از خط فقر خارج شدند

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت نرخ فقر با توجه به رشد اقتصادی پایدار در دولت سیزدهم گفت: گزارش‌های مراجع داخلی حاکی از این است که در دولت سیزدهم شاخص‌های نابرابری اقتصادی و فقر شرایطی بهتری را پیدا کرده است. گزارش بانک جهانی که در اردیبهشت منتشر شد نیز موید این است که جمعیت زیر خط فقر کاهش پیدا کرده است. گزارش بانک جهانی ۳ شاخص برای خط فقر در نظر دارد. هر ۳ شاخص موید این است که شاهد مسیر کاهش خط فقر در اقتصاد ایران طی دو سال گذشته هستیم.

وی ادامه داد: پیش‌بینی بانک جهانی برای امسال و سال آینده نیز این است که وضعیت خط فقر رو به بهبود خواهد بود. اگر شاخص ۶.۸۵ دلار روزانه را در نظر بگیریم بر این اساس شکاف فقر از ۸.۶ درصد به ۵.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. اگر معیار میانی را در نظر بگیریم شاخص فقر از ۱.۳ درصد به ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. با معیار پایین نیز( یعنی ۲.۱۵ دلار در روز) شاهد کاهش نرخ فقر از ۰.۲ درصد به ۰.۱ درصد هستیم. این نشان دهنده آن است که ۶.۵ میلیون نفر از زیر خط فقر خارج شده‌اند. همچنین گزارش مرکز آمار موید آن است که ضریب جینی از ۰.۴۰۰۶ در سال ۹۹ به ۰.۳۸۷۷ در سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده و شاهد بهبود توزیع درآمدی هستبم. مجموعه اقداماتی از قبیل کاهش نرخ بیکاری، افزایش پرداختی‌های یارانه‌ای، اقدامات دولت در تامین نیاز خانواده‌های موجود در دهک‌های کمتر برخوردار منجر به چنین نتایجی شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اهمیت حساب واحد خزانه، اظهار کرد: ایجاد و فعالسازی حساب واحد خزانه سال‌ها مورد توقع و انتظار کارشناسان کشور بود. این موضوع در قوانین بودجه سنواتی و برنامه‌ها ۵ ساله توسعه نیز تاکید شده بود اما انجام نشد. عزم دولت سیزدهم بود که برای از بین بردن بی انضباطی ها، فسادها و ویژه‌خواری‌ها در برخی سازمان‌ها حساب واحد خزانه را پیگیری و‌پیاده سازی کند. امروز دیگر هیچ حسابی از دستگاه‌ها وجود ندارد که تحت رصد خزانه داری کشور و بانک مرکزی نباشد.

وی افزود: ثمرات این موضوع جلوگیری از رسوب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حسابهای دستگاهها و توزیع بی انضباط منابع با صلاح دید شخصی در دستگاه‌ها بود. در بخش دوم نیز پرداخت به ذی نفع نهایی از اسفند سال گذشته اجرایی شد و این موضوع حتما جلوی بسیاری از بریز و بپاش‌ها را خواهد گرفت و انضباط را به دولت بر می گرداند. عدم رسوب منابع در حساب دستگاه‌ها رویکرد بی نظم و با تاخیر پرداختی های دولت نزد پیمانکاران را از بین خواهد برد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره این که چه اقداماتی را به دولت آینده توصیه می کنید استمرار دهد گفت: اولین اولویت این است که از رشد پایدار اقتصادی صیانت شود و راه دولت سیزدهم در بهبود شاخص‌های کلان استمرار پیدا کند. براساس گزارشی که در روزهای آینده توسط مرکز آمار در خصوص ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ منتشر می‌شود، شاهد این هستیم که سال گذشته یکی از سال‌های متمایز در اقتصاد ایران پیرامون رشد اقتصادی بود. موضوع استمرار اقدامات دولت در بهبود قدرت خرید مردم نیز توصیه میکنیم در دولت بعد ادامه پیدا کند. همچنین موضوع توجه به اشتغال و کاهش پایدار نرخ بیکاری به خصوص بیکاری فارغ التحصیلان حائز اهمیت است. در مورد اصلاحات ساختاری نیز لازم است مسیر اصلاحات اقتصادی در حوزه شفافیت و تسهیل مجوزها ادامه پیدا کند.

سفرهای استانی تا پایان دولت استمرار می یابد

وی گفت: اعضای کابینه همگی هم سوگند شده‌اند که تا روز پایانی دولت سیزدهم، تعهدات و تاکیدات رئیس‌جمهور شهید را دنبال کنند. در موضوع سفرهای استانی مقرر شده معاون اجرایی دولت برنامه بخش‌هایی که نیازمند تکمیل هستند را آماده کنند و امیدواریم در روزهای آینده آقای منصوری این برنامه را در اختیار رسانه‌ها بگذارند.

اقدام حقوقی علیه شرکت هایی که سود سهام عدالت ندادند

سخنگوى اقتصادى دولت بیان کرد: سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ در اسفند سال ۱۴۰۲ واریز شد اما باقیمانده اندک دیگری نیز وجود دارد که سرجمع آن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و عمدتا سه دسته شرکت‌های فولادی، پالایشی و پتروشیمی هنوز به وظایف خود در پرداخت سود عمل نکرده‌اند. سازمان بورس علیه آن دسته از شرکت‌ها که به تعهدات خود عمل نکردند اقدام حقوقی خواهد کرد. زیرا موضوع سهام عدالت احقاق حق سهامداران خرد است.‌ امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این مسئله به نتیجه برسد.

 بخشنامه های خلق الساعه باطل شد

خاندوزی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم اجرای مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود فضای کسب و کار و صدور بخشنامه‌های خلق الساعه گفت: پس از نهایی شدن آئین نامه اجرای ماده ۳۰ و ۲۴ قانون بهبود محیط کسب و کار، موضوع در برخی دستگاه‌های اجرایی مانند گمرکات مورد توجه قرار گرفت‌ به نحوی که در ۲ ماه اولیه سال ۱۴۰۱ قریب به ۳۰ مورد بخشنامه صادر شد اما این عدد در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ به ۱۴ مورد و در دو ماهه امسال به ۱۰ مورد کاهش یافت. در واقع در سال ۱۴۰۱ هر روز در میان یک بخشنامه صادر میشد، اما امسال به هر ۶ روز رسیده ایم که موید فاصله گرفتن از شرایط قبل و نااطمینانی است.

وی اضافه کرد: در ایام اخیر نیز چند مسئله مشخص رقم خورد‌. به عنوان مثال ۳ بخشنامت در مورد صادرات خرما، سیب زمینی و پیاز بصورت خلق الساعه صادر شد که شاهد ابطال این بخشنامه‌ها بودیم. در‌ مورد وزارت صمت هم یک تغییر در خصوص مقررات انجام شد که با همکاری شخص آقای وزیر صمت پیگیری و اصلاح شد. بنای ما این است که مرکز پایش فضای کسب و کار با همکاری معاونت حقوقی رصد دقیقی بر صدور بخشنامه ها داشته باشد. همچنین درگاه سوت زنی در این زمینه ایجاد خواهد شد که تمام بازیگران بتوانند صدور بخشنامه‌های خلق الساعه را اعلام کنند. در ۳ مورد اخیر نیز با همکاری تجار جلوی بخشنامه مذکور در صادرات خرما، سیب زمینی و پیاز گرفته شد.

 نوسازی ناوگان هوایی معطل تحریم نماند

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام شده در راستای نوسازی ناوگان هوایی کشور بیان کرد: به طور مشخص در خصوص سقوط بالگرد همگی منتظر هستیم تا گزارش کمیته ویژه ستاد کل نیروهای مسلح تکمیل و اعلام شود. اما دولت سیزدهم بطور کلی در نوسازی ناوگان تلاش کرد از روش‌های ممکن توسط دستگاه ها برای دور زدن تحریم‌ها بهره گیری کند. در همین راستا با اقدامات انجام شده، ۵۹ فروند هواپیمای مسافری وارد کشور شد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به شرکت‌های در اولویت واگذاری طی سالجاری عنوان کرد: پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، پالایش گاز پارسیان، پالایش گاز فجر جم، طلای زرشوران، آلومینای ایران و لوله‌گستر اسفراین، احیا استیل فولاد بافت،توسعه نیشکر و صنایع جانبی از جمله شرکتهای در اولویت واگذاری طی سالجاری هستند.

نظر شما