شناسهٔ خبر: 66894094 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

گزارش تابناک از نشست سخنگوی اقتصادی دولت

خاندوزی : 6.5 میلیون ایرانی از خط فقر خارج شدند/ خبر وزیر اقتصاد درباره تجدید ارزیابی خودرو و خساپا/ دولت سیزدهم بهترین رشد اقتصادی را ثبت کرد

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت امروز (8 خرداد 1403) با حضور خبرنگاران برگزار شد. خاندوزی در این نشست با اشاره به گزارش بانک جهانی رشد اقتصادی ایران را پایدار و تاب‌آور دانست و اعلام کرد: ۶ و نیم میلیون نفر از خط فقر خارج شده‌اند.

صاحب‌خبر -

خاندوزی : 6.5 میلیون ایرانی از خط فقر خارج شدند

به گزارش تابناک، نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت امروز (8 خرداد 1403) با حضور خبرنگاران برگزار شد. خاندوزی با ابراز تشکر و سپاس عمیق از جانب مجموعه دولت بابت حضور پرشور مردم در مراسم تشییع شهید رییسی گفت: برگزاری منظم و جداگانه نشست خبری سخنگوی دولت و سخنگوی اقتصادی از نکات مورد تاکید رییس جمهور شهید بود.

وی با ارائه گزارش اقتصادی کشور از نگاه سازمان‌های بین المللی و خارجی گفت: بانک جهانی رشد اقتصادی ایران را پایدار و تاب‌آور دانست و نرخ فقر در ایران را بیش از ۷ درصد کاهشی دانسته و طبق این گزارش ۶ و نیم میلیون نفر از خط فقر خارج شده‌اند. طبق این گزارش، نابرابری ۴ دهک پایین نسبت به ۶ دهک بالا نیز کاهشی بوده است و طبق پیش بینی این نهاد بین‌الملل رشد اقتصادی امسال و سال آینده افزایی و در مسیری صعودی خواهد بود.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: چه گزارش‌های داخلی و چه گزارش‌های نهادهای بین المللی گواه بهبود شاخص‌های فقر در ایران را می‌دهند و طبق این گزارشات خط فقر در کشور کاهشی و طبق پیش بینی ها کاهشی خواهد ماند.

خاندوزی با بیان اینکه رویکرد این نهادها دلسوزانه نیست، گفت: ارائه این گزارش بدلیل رشد و تغییر محسوس در شاخص های کلان اقتصادی کشور است که آن ها را ناچار به اعتراف کرده است.

 وی خاطر نشان کرد: شکاف فقر در ایران از ۸.۶ به ۵.۹ درصد کاهش یافته است. شکاف فقر از در مرحله دوم از ۱.۳ به ۸ دهم و در شاخص سوم از ۲ دهم به یک دهم درصد کاهش یافته است که جمعا ۶ و نیم میلیون نفر ظرف دو سال از زیر خط فقر خارج شده اند. ضریب جینی از ۴۰ صدم به ۳۸ صدم کاهش یافته است که مواردی چون کاهش نرخ بیکاری، توزیع کالابرگ، رایگان شدن بیمه پایه برای ۵ دهک اول در مراکز درمانی دولتی، هزینه درمان ۳ دهک پایین رایگان شده، تامین هزبنه مادران شیرده و تغذیه کودکان زیر ۵ سال در ۳ دهک پایین از عوامل بهبود وضعیت فقر است.

دوره امضاهای طلایی و فساد به پایان رسید

سخنگوی اقتصادی دولت با یادآوری استیصال اقتصادی دولت گذشته پس از خروج ترامپ از برجام و معطلی اقتصاد کشور برای اقدام چند کشور خاطرنشان کرد: با تغییر ریل گذاری که به همت شهید رییسی صورت گرفت ایران با تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی از جمله با کشورهای همسایه و سازمان های اقتصادی همچون بریکس و شانگهای دچار این تحول اقتصادی مثبت شده است.

خاندوزی با بیان فهرست‌وار دستاورهای اقتصادی دولت بیان داشت: دولت مردمی به روند غیرشفاف شرکت های دولتی که منجر به ناکارآمدی می‌شد پایان داد و با تسهیل صدور مجوزها امضاهای طلایی و فساد در این حوزه را پایان بخشید.

وی با اشاره به نگاه توسعه محور دولت آیت‌الله رییسی افزود: علاوه بر تلاش برای احیای کارخانه های تعطیل شده، برای اولین بار در تاریخ کشور در دولت مردمی، ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی محقق شد و نگاه عمرانی در استان‌های محروم با اولویت دنبال شد.

خاندوزی با اشاره به گزارش اردیبهشت سازمان آمار در حوزه تورم گفت: تورم سالانه با روند کاهشی به ۳۷ درصد و تورم نقطه به نقطه به ۳۱ درصد رسیده است.

وی با توضیح درباره معطلی صدور برخی مجوزها گفت: این مجوزها دارای حساسیت هستند و تایید محور می باشند و در صدد تهیه یک لایحه در این خصوص هستیم که امیدواریم تا نیمه خرداد انجام شود.

به زودی تکلیف تجدید ارزیابی خودرو و خساپا مشخص می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین با اشاره به نارضایتی‌های بوجود آمده در حوزه بازار سرمایه و بورس گفت: امروز با تشکیل شورای اقتصادی دولت با حضور مخبر در این خصوص تصمیماتی گرفته شد و همچنین قرار بر این شد که وضعیت دو خودروساز بزرگ کشور در بورس تعیین تکلیف شده و تجدید ارزیابی صورت بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت به دنبال جبران کسری بودجه از جیب مردم و از راه مالیات است، گفت: دولت در حوزه مالیات بر دانه درشت ها و فراریان مالیاتی تمرکز دارد و هیچ تغییر و تحول مالیاتی متوجه عموم مردم نخواهد شد.

همچنین خاندوزی در پاسخ به سوال تابناک مبنی بر اینکه اهم دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم (شهید رئیسی) که انتظار دارید یا توصیه می‌کنید دولت بعدی هم ادامه دهد، گفت: دو شاخص کلان رشد و رونق اقتصادی و مهار تورم مهمترین متغیرهای برآیندی هستند که انتظار داریم دولت بعد نیز ادامه دهنده آن باشد، چراکه دولت سیزدهم در مسیر صعودی رشد اقتصادی و مسیر نزولی نرخ بیکاری و تورم، به گواه گزارش‌های داخلی و بین المللی است. در سال ۱۴۰۲ شاهد نرخ بیکاری 8/1 درصدی و بهترین سال رشد اقتصادی را داشتیم.

خاندوزی در پاسخ به سوال زمانبندی پرداخت سود سهام عدالت گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان از سود پرداخت نشده سهام عدالت باقیمانده است که عمدتا متوجه شرکت های فولادی، پتروشیمی و پالایشی است و سازمان بورس پیگیر اقدام حقوقی در این خصوص است.

سخنگوی اقتصادی دولت در باره معوقات شرکت های بیمه گر نیز توضیح داد: آیین نامه حمایت از حقوق بیمه گذاران در سال های گذشته تصویب شده بود با تشدید تمهیدات نظارتی بیمه مرکزی مقرر شد تمام شرکت هایی که از آیین نامه تخلف دارند و مطالبات بیمه گذاران با را تاخیر می دهند را به سرعت پیگیری کند اختلافات فنی بین بخش درمان و بیمه ای در خصوص یک بیمارستان وجود داشت که باید برطرف شود.

تجربه «خزانه خالی» را برای دولت بعد تکرار نمیکنیم

وزیر اقتصادی بیان کرد: آنچه در جلسات هیات وزیران از سوی اقای مخبر تاکید شده این است که پرونده های باقی مانده در ۵۰ روز پایانی دولت به سرانجام برسد نکته دوم اینکه اداره کلان اقتصادی کشور باید با نگاه باز تا پایان اسفند صورت بگیرد نه ققط دو ماه باقی مانده از این دولت، بنای دولت سیزدهم این نیست که از همه مجوزهای قانونی مانند انتشار اوراق در این ۵۰‌روز استفاده شود بلکه باید تا پایان اسفند باشد تنخواه بانک مرکزی قرار نیست در این ۵۰ روز تمام شود ذخایر کالاهای اساسی باید تا پایان سال تامین شود تجربه خزانه خالی نباید تکرار شود تا دولت آینده با دغدغه کمتری نسبت به مسایل فوریتی تصمیم بگیرد.

خاندوزی اظهار داشت: درباره ناوگان هوایی مسافری هم علی رغم محدودیت های تحریمی برای نوسازی، قرار شد از روش هایی که امکان دور زدن تحریم ها هست، اقداماتی را برای نوسازی انجام دهیم، در این دولت ۵۹ هواپیمای مسافری وارد ناوگان شد تعدادی هم هلی کوپتر اضافه شد.
 
وزیر اقتصاد گفت: جزییات ویژگی‌های این هواپیما ها را دستگاه مربوطه اعلام می‌کند اما نوسازی ناوگان هوایی کشور در کنار نوسازی ناوگان جاده ای در دستور کار دولت بود که در این راستا تعداد قابل توجهی کشنده جدید ‌وارد ناوگان شد .
 

حساب همه دستگاه اجرایی تحت رصد خزانه داری کل است

وی بیان کرد: ایجاد حساب واحد خزانه سالها بود که مورد انتظار کارشناسان بود و در اسناد قانونی مانند بودجه های سنواتی هم آمده بود و از بی انضباطی مالی برخی دستگاه ها جلوگیری می کرد رییس جمهور شهیدمان این جرات را به ما داد تا این قانون را اجرا کنیم و از ۲۵۰ هزار حساب به ۲۴ هزار حساب اصلی و فرعی برسیم.
 
خاندوزی اظهار داشت: هیچ حساب دستگاه اجرایی نیست که تحت رصد خزانه داری کل نباشد؛ با اجرای این قانون از رسوب ۱۰۰ همت پول های بی قاعده در حساب دستگاه های اجرایی جلوگیری شد و امروز به نقطه نظارت ۱۰۰ درصدی رسیده ایم و دیگر با صلاحدید یک دستگاه یا شرکت خاص امکان استفاده از پول بیت المال نیست.
 
وزیر اقتصاد اظهار داشت: موضوع انضباط در پرداخت ها در مرحله دوم است که مستقیما اعتبارات از حساب خزانه داری به حساب شرکت های پیمانکار واریز می شود این کار  از اسفند پارسال آغاز شده و دیگر شاهد رسوب چند ماه پول در حساب دستگاه ها یا شرکت های دولتی برای واریز به حساب پیمانکار نیستیم.
 
خاندوزی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم اجرای مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود فضای کسب و کار و صدور بخشنامه‌های خلق الساعه گفت: پس از نهایی شدن آئین نامه اجرای ماده ۳۰ و ۲۴ قانون بهبود محیط کسب و کار، موضوع در برخی دستگاه‌های اجرایی مانند گمرکات مورد توجه قرار گرفت‌ به نحوی که در ۲ ماه اولیه سال ۱۴۰۱ قریب به ۳۰ مورد بخشنامه صادر شد اما این عدد در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ به ۱۴ مورد و در دو ماهه امسال  به ۱۰ مورد کاهش یافت. در سال ۱۴۰۱ هر روز یک روز در میان یک بخشنامه صادر می‌شد، اما امسال به هر ۶ روز رسیده ایم که موید فاصله گرفتن از شرایط قبل و نااطمینانی است.

عزم دولت برای مقاومت در برابر صدور بخشنامه‌های خلق الساعه

وی ادامه داد: در  ایام اخیر چند مسآله مشخص رقم خورد به عنوان مثال ۳ بخشنامه در مورد صادرات خرما، سیب زمینی و پیاز بصورت خلق الساعه صادر شد که شاهد ابطال این بخشنامه‌ها بودیم. در مورد وزارت صمت هم یک تغییر در خصوص مقررات انجام شد که با همکاری شخص وزیر صمت پیگیری و اصلاح شد.
 
وزیر اقتصاد اظهار داشت: بنای ما این است که در مرکز پایش فضای کسب و کار با همکاری معاونت حقوقی رصد دقیقی بر صدور بخشنامه ها داشته باشیم. همچنین درگاه سوت زنی در این زمینه ایجاد خواهد شد که تمام بازیگران بتوانند صدور بخشنامه‌های خلق الساعه را اعلام کنند. در ۳ مورد اخیر نیز با همکاری تجار جلوی بخشنامه مذکور در صادرات خرما، سیب زمینی و پیاز گرفته شد.

 

نظر شما