شناسهٔ خبر: 66895655 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رهبر معترضان در ارمنستان، پاشینیان را به چالش می‌کشد

ایسنا

اسقف ارمنستانی ساکن در مناطقی که به‌تازگی از ارمنستان تحویل جمهوری آذربایجان شد گفت موقتا از جایگاه مذهبی خود استعفا کرده تا نامزد نخست‌وزیری شده و با «نیکول پاشینیان» رقابت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، دولت ارمنستان به منظور حل و فصل اختلافات ارضی و در جریان مسائل تعیین مرز با جمهوری آذربایجان، اعلام کرد روستاهایی را تحویل باکو می‌دهد. این اقدام اما جنجال‌هایی را در ارمنستان به پا کرده و موجب شده تا مردم اعتراضات و تجمعاتی را علیه این تصمیم برپا کنند و هم‌چنین خواستار استعفای «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان شوند.

اسقف‌اعظم «باگرات گالستانیان» که متعلق به کلیسایی در منطقه «تاووش» محل قرارگیری این روستاهای واگذار شده است، در طول ماه گذشته میلادی به سازماندهی و صدور فراخوان برای اعتراضات پرداخته و حضور هزاران تظاهرکننده ارمنستانی در مخالفت با این تصمیم پاشینیان را رهبری کرده است.

گالستانیان همچنین وعده داده که فرآیند استیضاحی را علیه پاشینیان به جریان بیندازد. او گفت که مایل به کناره‌گیری از مسوولیت مذهبی خود است تا واجد شرایط رقابت با پاشینیان برای پست نخست‌وزیری شود.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، کلیسای ارمنستان روز دوشنبه اعلام کرد با درخواست گالستانیان برای کناره‌گیری از مسوولیت‌های مذهبی موافقت کرده است.

این روحانی ارمنستانی سوای از موانع سیاسی به سبب داشتن شهروندی دوگانه کانادا-ارمنستان، طبق قوانین ارمنستان هم واجد شرایط رسیدن به نخست‌وزیری این کشور نیست.

با این وجود و به‌رغم تلاش‌های گالستانیان برای آنکه پاشینیان استیضاح شود، این نخست‌وزیر ارمنستان به دلیل فاکتورهای متعددی نظیر عدم محبوبیت احزاب مخالف و برخورداری از حمایت‌ها در پارلمان در جایگاهش تزلزل پیدا نکرده است. پاشینیان که خودش پیش از این خبرنگار و قانونگذار اپوزیسیون بوده، به دنبال رهبری کردن اعتراضات خیابانی و رقم زدن یک انقلاب بدون خشونت در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید.

روز دوشنبه هزاران معترض دیگر مجددا به خیابان‌های سراسر ارمنستان ریختند تا درخواست گالستانیان برای رقم زدن یک «کارزار نافرمانی سراسری» را اجرا کنند. آنها در این راستا چندین جاده را مسدود کردند. وزارت کشور ارمنستان اعلام کرد ۲۸۴ نفر از معترضان به اتهام «سرپیچی از عمل به درخواست‌های قانونی پلیس» بازداشت شدند.

ارمنستان به تازگی کنترل چهار روستای مرزی دیگر را که چند دهه قبل از جمهوری آذربایجان گرفته بود، رسما به این کشور بازگرداند. ایروان این تصمیم را یک گام ضروری در جهت عادی‌سازی روابط بین این ۲ کشور همسایه که تاکنون ۲ جنگ را بر سر کنترل منطقه قره‌باغ داشته‌اند، دانست.

مناطقی که ارمنستان به جمهوری آذربایجان برگرداند، دارای اهمیت استراتژیکی برای این کشور بودند چون بخش‌هایی از یک بزرگراه مهم به گرجستان از آن عبور می‌کرد. تصمیم اخیر پاشینیان خشم ساکنان محلی را در پی داشته است. ساکنان محلی می‌گویند این اقدام پاشینیان باعث قطع شدن دسترسی آنها به دیگر نقاط کشور شده و این نخست‌وزیر ارمنستان را به واگذاری اراضی بدون آنکه چیزی در ازای آن بگیرد، متهم کرده‌اند.

پاشینیان اما از اقداماتش دفاع و اظهار کرده که هدف از آن حصول یک توافق صلح با جمهوری آذربایجان است. هزاران معترض ارمنستانی روز یکشنبه گذشته نیز با فراخوان گالستانیان مرکز ایروان را اشغال کردند.

با وجود آنکه ایروان شکست نظامی فاجعه‌باری را در سال ۲۰۲۰ در جنگ با جمهوری آذربایجان تجربه کرده و متعاقب آن منطقه قره‌باغ را در سال گذشته میلادی از دست داد، جایگاه نخست‌وزیری پاشینیان دستخوش تغییر نشد.

گالستانیان و معترضان مخالف دولت پاشینیان نیازمند کسب حمایت دست‌کم یک قانونگذار مستقل یا حزب حاکم هستند تا فرآیند استیضاح را علیه پاشینیان به جریان بیندازند. در عمل، حذف پاشینیان از نخست‌وزیری نیازمند جلب‌نظر دست‌کم ۱۸ قانونگذار حزب خود اوست که بخواهند رای به برکناری‌اش بدهند.

نظر شما