شناسهٔ خبر: 66895630 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مقایسه انواع روش‌های جراحی لگن

وب سایت دکتر میلاد حاجی آقا بزرگی

تعویض مفصل لگن یکی از رایج‌ترین روش‌های جراحی است که با توجه به شرایط بیمار به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

انواع جراحی لگن

اگر شما یا شخصی در اطرافتان کاندیدای تعویض فوری مفصل ران هستید، گزینه‌های جراحی زیر به شما ایده می‌دهند که ممکن است چه چیزی در پیش داشته باشید:

جراحی تعویض کامل لگن

در این روش جراحی پیچیده که یکی از رایج‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود، مفصل ران برداشته شده و با ایمپلنت جایگزین می‌شود. جراحی تعویض کامل لگن را می‌توان به عنوان یک جایگزین کامل یا یک تعویض نیمه نیز انجام داد.

جراحی تعویض جزئی لگن

در این روش جراحی، مفصل ران جایگزین نمی‌شود، بلکه توپ مفصل جایگزین می‌شود. جراحی تعویض جزئی لگن یکی از رایج‌ترین روش‌های جراحی در افراد مسن است که معمولا پس از شکستگی لگن ناشی از زمین خوردن ایجاد می‌شود.

جراحی اصلاح مفصل ران

این روش جراحی که گاهی با نام جایگزینی مکرر لگن نیز شناخته می‌شود، شامل تعویض مفصل مصنوعی ران به دلیل وجود عفونت یا شل شدن و فرسودگی ایمپلنت است.

جراحی آرتروپلاستی لگن

این روش جراحی که معمولا با هدف بازگرداندن عملکرد و تسکین درد لگن انجام می‌شود، هیچ تفاوتی با جراحی تعویض مفصل ران ندارد.

جراحی لایه برداری لگن

این روش جراحی تنها در بزرگسالان جوان با استخوان‌های قوی‌تر رواج دارد و در آن استخوان کم‌تری از مفصل لگن برداشته می‌شود.

جراحی کم تهاجمی لگن

در این روش جراحی که با هدف کاهش درد و تسریع مدت زمان بهبودی انجام می‌شود، دکتر آقا بزرگی با ایجاد چند برش کوچک روی مفصل ران، به محل مورد نظر دسترسی پیدا کرده و جراحی را انجام می‌دهد.

انواع روش‌های تعویض مفصل ران

لگن درد

تعویض مفصل با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و جراح برای دسترسی به ناحیه آسیب دیده، می‌تواند از جلو یا عقب برش‌هایی را ایجاد کند.

روش تعویض مفصل ران خلفی

در طول این روش که هیچ ماهیچه‌ای در آن بریده نمی‌شود، جراح از پشت استخوان ران به مفصل ران دسترسی پیدا می‌کند. از جمله مزایای روش تعویض مفصل ران خلفی می‌توان به سرعت بهبودی زیاد و آسیب دیدگی کم‌تر ماهیچه‌ها اشاره کرد.

روش تعویض مفصل قدامی لگن

در این روش که معمولا به منظور به حداقل رساندن آسیب به عضلات اطراف و تسریع زمان بهبودی انجام می‌شود، دسترسی به لگن از طریق جلوی باسن صورت می‌گیرد.

مواد اولیه ایمپلنت‌های تعویض مفصل ران

جراحی لگن

در جراحی تعویض مفصل لگن از سه نوع ایمپلنت با مواد اولیه مختلف استفاده می‌شود:

  • فلز
  • سرامیک
  • پلی اتیلن

بهترین ترکیب مواد اولیه مورد استفاده برای ایمپلنت، معمولا توسط جراح و در طول مشاوره پیش از جراحی تعیین می‌شود و به عواملی از جمله سن بیمار و وضعیت سلامتی او بستگی دارد.

سوالات متداول

بهترین ایمپلنت تعویض مفصل ران کدام است؟

به طور قطع نمی‌توان گفت که کدامیک از ایمپلنت‌ها بهترین نوع آن‌ها می‌باشد، زیرا ایمپلنت‌های سرامیکی دوام بسیار خوبی دارند و امروزه ایمپلنت‌های پلی اتیلن نیز به همان اندازه در ماندگاری پیشرفت کرده‌اند.

کدام جراحی تعویض مفصل ران برای بزرگسالان جوان و افراد مسن مناسب است؟

برای بزرگسالان جوان، تعویض کامل لگن با استفاده از ایمپلنت‌های سرامیکی و فلزی مناسب‌ترین جراحی است. اما برای افراد مسن معمولا جراحی تعویض مفصل ران با استفاده از سیمان طبی مناسب‌ترین جراحی محسوب می‌شود، زیرا استخوان‌های این افراد کیفیت بالایی نداشته و نمی‌تواند ارتباط موثری با مفصل مصنوعی برقرار کند.

بهترین نوع جراحی لگن برای آرتروز کدام است؟

دکتر آقا بزرگی متخصص و جراح ارتوپد می‌گوید: بهترین نوع جراحی لگن برای بیمارانی که از آرتروز لگن رنج می‌برند، تعویض کامل مفصل ران است.

چند نوع جراحی لگن وجود دارد؟

به طور کلی، جراحی لگن را می‌توان به سه دسته اصلی تعویض کامل لگن، تعویض جزئی لگن و بازسازی لگن تقسیم کرد.

جراحی تعویض جزئی لگن چه تفاوتی با جراحی تعویض کامل مفصل لگن دارد؟

در جراحی تعویض جزئی مفصل لگن، تنها قسمت توپی مفصل با ایمپلنت فلزی جایگزین می‌شود، اما در جراحی تعویض کامل مفصل لگن، هر دو قسمت توپی و سوکت با ایمپلنت جایگزین می‌شوند.

تعویض مفصل ران قدامی شایع‌تر است یا تعویض مفصل ران خلفی؟

تقریبا دو سوم روش‌های تعویض مفصل ران به صورت خلفی انجام می‌شود و همین میزان باعث شایع‌ترین رویکرد شناخته شدن این روش شده است. در تعویض مفصل ران به صورت خلفی، معمولا بیمار به پهلو خوابیده و دسترسی به مفصل با ایجاد یک برش در امتداد بیرونی لگن انجام می‌شود.

منبع: وب سایت دکتر میلاد حاجی آقا بزرگیشماره تماس رزرو وقت از دکتر متخصص: ۰۹۳۶۹۲۲۳۵۲۶ - ۶۵۲۵۴۲۲۲

برچسب‌ها:

نظر شما