شناسهٔ خبر: 66895516 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

یک‌سوم ایرانی‌ها کبد چرب دارند

بیشتر ایرانی‌ها درگیر یکی از درجات کبد چرب هستند، اما غالب‌شان از این امر خبر ندارند. به این دلیل که این بیماری علامت مشخصی ندارد و فرد درصورتی متوجه آن می‌شود که ابتلا اتفاق افتاده باشد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


بیشتر ایرانی‌ها درگیر یکی از درجات کبد چرب هستند، اما غالب‌شان از این امر خبر ندارند. به این دلیل که این بیماری علامت مشخصی ندارد و فرد درصورتی متوجه آن می‌شود که ابتلا اتفاق افتاده باشد.
به همین دلیل تأکید می‌شود که سالانه آزمایش خون و سونوگرافی انجام دهید تا از سلامت کبد خود اطمینان حاصل کنید. در این باره، پای صحبت‌های دکتر ایرج خسرونیا، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد و همچنین رئیس انجمن علمی متخصصان داخلی نشسته‌ایم تا نکته‌وار، برای‌مان درباره این بیماری بگوید.

این بیماری هیچ علائمی ندارد و فرد اصلا متوجه آن نمی‌شود و تشخیصش آنقدر طول می‌کشد تا بیماری پیشرفت کند. علاوه بر رژیم‌های غذایی غلط و عدم‌تحرک و چاقی، مصرف بعضی داروها مثل آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها، مصرف الکل، خواب نامنظم و ناکافی و دیابت برخی از عواملی هستند که در بروز این بیماری مؤثرند.


بیشتر، خانم‌ها مبتلا می‌شوند. چون چاقی و تجمع چربی در زنان بیشتر است. کلا افراد چاق بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند. کبد چرب به خطرناکی دیابت و فشار خون بالا نیست و زمان زیادی طول می‌کشد تا به گرید 1و 2و 3برسد. بنابراین ما فرصت داریم که با اصلاح سبک زندگی آن را از بین ببریم.


افراد قبل از آنکه بیماری‌شان به سیروز کبدی که همان گرید 4این بیماری است برسد، باید ورزش را به برنامه‌های روزانه خود اضافه کنند، نگذارند چاق شوند، از مصرف فست‌فودها که گریبانگیر ملت شده دست بکشند و به سمت مصرف سبزیجات، میوه‌جات و لبنیات کم‌چرب بروند.


ما همین الان هم برای پیوند کبد در کشور مشکل داریم. درست است که تعداد افرادی که نیازمند پیوند کبد می‌شوند، خیلی کم است ولی همان‌هایی که نیازمند پیوند این عضو هستند، دچار مشکل می‌شوند. چون گرفتن عضو کبد به این راحتی امکان پذیر نیست.

 

روزنامه همشهری

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما