شناسهٔ خبر: 66894820 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

۵۷ هزار و ۷۶ نفر در بیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرکت کردند

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۵۷ هزار و ۷۶ نفر در بیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرکت کردند، عددی که معادل ۲۸ درصد مجموع اعضای خانواده بزرگ نظام سلامت در این رویداد قرآنی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، دکتر جواد باقری در نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: خداوند متعال را شاکریم که توفیق حضور در مشهد الرضا(ع) را به واسطه برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی دانشگاهیان کشور پیدا کردیم و برنامه‌های جشنواره امسال هم از شهریور ماه سال گذشته و با ۲ هدف جامعیت پذیری مخاطب و تنوع پذیری رشته‌ها آغاز شد.

وی تصریح کرد: تفاوت جشنواره امسال با پارسال در افزایش از ۶ به ۸ بخش و از ۵۳ رشته به ۷۱ رشته رسید و عدد ۷۱ هزار نفر رشته هم به ۹۱ هزار رشته رسید که رشد ۳۰ درصدی در این حوزه داشته است.

باقری با بیان اینکه فرآیند ثبت‌نام جشنواره بیست‌وهشتم از آبان ماه سال گذشته آغاز شد، خاطرنشان کرد: بخش دانشگاهی این رویداد قرآنی در بهمن و اسفند سال گذشته و بخش مقدماتی کشوری در فروردین و اردیبهشت امسال برگزار شد و بخش نهایی آن هم از هفتم تا شانزدهم خرداد سال جاری در مشهد برگزار می‌شود.

دکتر باقری افزود: حدود ۴۵۰ برگزیده در بخش غیرآوایی برادران در ۳ گروه اساتید، کارکنان و دانشجویان داریم که در ۱۱ خرداد تقدیر می‌شوند و از ۱۳ تا ۱۶ همین ماه هم بخش آوایی خواهران برگزار خواهد شد؛ همچنین امسال مسئولیت برگزاری سی و هشتمین جشنواره ملی دانشگاهیان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار شده و این رویداد در نیمه دوم شهریور سال جاری در تبریز برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه امسال ۹۰ هزار ۱۸۲ نفر رشته در ۸ بخش و ۷۱ رشته شرکت کردند و مجموع آنها ۵۷ هزار و ۷۶ نفر است، گفت: این گروه‌های شرکت کننده شامل ۲۹۸۰ نفر در بخش اساتید، ۱۲ هزار و ۸۰۲ نفر در بخش دانشجویی و ۴۱ هزار و ۲۹۴ نفر در بخش کارمندان بوده است.

مسئول برگزاری بیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همچنین از مجموع شرکت کنندگان در این رویداد قرآنی ۹۱۰۳ نفر در بخش ویژه، ۲۱۴ نفر در بخش تواشیح، ۱۰ هزار و یک نفر در بخش هنری، ۴۵ هزار و ۲۶۳ نفر در بخش معارفی، ۱۹۶۸ نفر در بخش فناوری، ۴۶۱۵ نفر در بخش پژوهشی، ۳۸۰۱ نفر در بخش ادبی و ۱۵ هزار و ۲۱۷ نفر در بخش آوایی بودند.

دکتر باقری با ذکر این نکته که در میان فعالان حوزه سلامت نخبگان قرآنی زیادی در تمامی نقاط کشور داریم، تاکید کرد: در سطح کشور ۲۵۵ هزار دانشجو، ۲۱ هزار عضو هیات علمی و ۴۵۰ هزار کارمند در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی داریم که جمع آن معادل ۲۸ درصد مجموع اعضای خانواده بزرگ نظام سلامت در این رویداد قرآنی است.

وی بیان کرد: در بخش آوایی ۱۱۴ برگزیده داریم که در نهم خرداد ماه تقدیر می‌شوند و در بخش غیرآوایی برادران ۴۵۰ نفر در یازدهم خرداد ماه مورد تقدیر واقع می‌شوند و در بخش آوایی خواهران هم که از ۱۳ تا ۱۶ خرداد ماه برگزار می‌شود از ۱۳۶ برگزیده تقدیر می‌شود و مجموع برگزیدگان ۷۰۰ نفر است. مدیرکل قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: امسال برای اولین بار حضور دانشجویان بین‌الملل را مسابقات قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتیم و در این بخش ۵۰ دانشجوی غیرایرانی از ۳۰ کشور جهان حاضر بودند.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه به نفرات اول تا سوم هر بخش هدایای نقدی و غیرنقدی متبرک اهدا می‌شود، گفت: به اساتید امتیاز فرهنگی اعطا می‌شود که برای ارتقاء پایه علمی آنان یک امتیاز مثبت است و این امتیاز به دانشجویانی که برای دوره رزیدنتی شرکت می‌کنند هم لحاظ خواهد شد؛ همچنین در حوزه کارکنان بخشی از امتیازات آموزش‌های ضمن خدمت آنها به این جشنواره اختصاص پیدا کرده و کسانی که بالای ۶۰ درصد نمره آزمون معارفی را کسب می‌کنند از این امتیاز برخوردار می‌گردند. دکتر باقری گفت: یکی از ۳ گروه نخبه و حرفه‌ای کشور در حوزه قرآن و عترت از خانواده بزرگ نظام سلامت هستند و از نمونه‌های بارز آن می‌توان از دکتر کرمی، دکتر سیم‌فروش و دکتر مودتی نام برد.

وی افزود: همچنین کار شاخص دیگر تولید آثار فرهنگی و زندگی نامه نخبگان قرآنی حوزه سلامت بوده و در اولین گام مستند سبک زندگی دکتر سیم‌فروش در حال تولید است که به‌زودی آماده می‌شود.

باقری با بیان اینکه امسال در کنار تقدیرهای کشوری از برگزیدگان، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی از نفرات برترشان جداگانه تقدیر خواهند شد، خاطرنشان کرد: همچنین امسال برای اولین بار نظام ارزیابی قرآنی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها هم در ۵ قالب دیده شده و از ۱۰ دانشگاه و دانشکده برتر به لحاظ تعداد شرکت کننده، تعداد راه یافته به مرحله کشوری و تعداد برگزیده تقدیر خواهد شد.

دکتر باقری تصریح کرد: حوزه ایثار و شهادت در برنامه‌های فرهنگی و قرآنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه شده و در یک اقدام شاخص برنامه امسال به دیدار مادر بزرگوار شهید جمهور، آیت الله رئیسی رفتیم و نام و یاد این شهید والامقام را گرامی داشتیم.

وی بیان کرد: دوره‌های همراه با حکیمان و همراه با ستاره‌ها همه ساله در مشهد و با همکاری آستان قدس رضوی و از امسال دوره همراه با ابراهیم را به این برنامه‌ها اضافه خواهیم کرد.

نظر شما