شناسهٔ خبر: 66894548 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بی‌توجهی دردسرساز در یاسوج / بیمارستانی که در لیست صنایع آلاینده زیست‌محیطی قرار گرفت

احداث مرکز آموزشی و درمانی امام سجاد(ع) یاسوج یکی از موضوعات پرچالش این شهر به دلیل بی‌توجهی به ساخت‌وساز است، چراکه پساب فاضلاب و پسماند این بیمارستان وارد رودخانه بشار می‌شود و حالا مدیر کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از قرار گرفتن این مرکز در لیست صنایع آلاینده محیط زیستی خبر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج با واقع شدن در دل طبیعت زیبای رشته کوه دنا از سلسله جبال رشته کوه زاگرس به یکی از شهرهای زیبا و گردشگرپذیر ایران تبدیل شده است و سال‌هاست که نام پایتخت طبیعت ایران زمین را نیز یدک می‌کشد، یدک کشیدن این نام مدیون وجود رودخانه همیشه جاری و زیبای بشار است که از دل این شهر می‌گذرد و با پیوستن به رودخانه خرسان به سمت خلیج فارس سرازیر می‌شود.

وجود رودخانه بشار در دل شهر یاسوج موجب شده است که احداث سلسله پارک‌های ساحلی در حاشیه این رودخانه جذابیت خاصی به شهر ببخشد و تفرج‌گاه‌های قابل استفاده‌ای را نیز به اهالی شهر، مسافران و گردشگران ارزانی کند.

بی‌توجهی دردسرساز در یاسوج / بیمارستانی که در لیست صنایع آلاینده زیست محیطی قرار گرفت

بی‌توجهی به موضوع ساخت‌وساز در یاسوج

توجه نکردن در ساخت‌وساز در شهر یاسوج از گذشته تاکنون همواره محل بحث است و اغلب کارشناسان معتقد هستند که در این مورد کار کارشناسی انجام نشده و این بی‌توجهی موجب ورود ایرادات بسیاری شده است، به‌طوری که احداث مرکز آموزشی و درمانی امام سجاد (ع) یاسوج در تپه مشرف به رودخانه بشار و در کنار پارک ساحلی این شهر یکی از موضوعات پربحث در این زمینه است که چالش‌هایی برای این شهر ایجاد کرده است.

این مرکز آموزشی و درمانی در تپه مُشرف به رودخانه بشار و در کنار پارک ساحلی یاسوج است و موضوع رهاسازی پساب فاضلاب و پسماند بیمارستان امام سجاد (ع) این شهر همواره اعتراض گروه‌های دوستدار محیط‌زیست، بسیج دانشجویی، ساکنان شهر و کشاورزان منطقه را به‌دنبال داشته است.

بی‌توجهی دردسرساز در یاسوج / بیمارستانی که در لیست صنایع آلاینده زیست محیطی قرار گرفت

اسلام جاودان‌خرد مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد درباره رهاسازی پساب فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون به‌دلیل رعایت نکردن مسائل زیست محیطی و بی‌توجهی به تذکرات و توصیه کارشناسان محیط‌زیست، دو مرتبه به دستگاه قضائی معرفی شده‌است.

وی از ارائه گزارش آخرین وضعیت آلاینده بودن بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج به سازمان بازرسی و معاون پیشگری دادسرا خبر داد و افزود: واقعیت امر موضوع به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز منعکس شده و در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته است.

جاودان‌خرد با اشاره به اینکه بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج در سه فصل بهار، پاییز و زمستان سال گذشته و بهار سال‌جاری در لیست صنایع آلاینده سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته است، گفت: مطابق با مصوبه کارگروه مدیریت پسماند قرار بود که پسماند بیمارستان هم‌زمان با پل چهارم بشار به تصفیه‌خانه شهر متصل شود اما تاکنون این مصوبه اجرایی نشده‌است.

وی تصریح کرد: صنایع استان به‌صورت ماهانه در دو بخش پسماند و پساب پایش می‌شوند و در بازدیدهای بهاره ۱۴۰۳ بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج دو بار اخطاریه زیست محیطی دریافت کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: گزارشی مکتوب از وضعیت آلایندگی بیمارستان به معاون پیشگیری از جرم و حقوق عامه دادسرای یاسوج و نیز سازمان بازرسی استان و سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ارسال شده، ضمن آنکه تاکنون دو بار در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته‌است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست کشور به پیوست مستندات ارسالی استان با وزارت بهداشت مکاتبه و آلاینده بودن این بیمارستان را به وزارت بهداشت گزارش کرده است و واقعیت امر این است که سلامتی مردم تعارف‌پذیر نیست و ما با کسی تعارف نداریم.

جاودان‌خرد گفت: محیط‌زیست استان به صورت دوره‌ای، ماهانه و فصلی صنایع استان را پایش می‌کند و در برخورد با صنایع آلاینده هیچ‌گونه ملاحظه‌ای وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، اعتراضات گروه‌های مختلف مردمی در یاسوج به موضوع رهاسازی فاضلاب و پسماند مرکز آموزشی و درمانی امام سجاد (ع) یاسوج در رودخانه بشار با قرارگیری نام این مرکز در لیست صنایع آلاینده زیست‌محیطی، بالاخره به ثمر نشست و انتظار می‌رود، این مشکل که سلامتی شهروندان یاسوجی را به خطر انداخته است، برطرف شود و از طرف دیگر توجه به موضوع ساخت‌وساز با توجه به جاذبه‌های گردشگری این شهر به‌طور ویژه در دستور کار مسئولان استانی کهگیلویه و بویراحمد قرار گیرد.

نظر شما