شناسهٔ خبر: 66891648 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا از گلستان گزارش می دهد:

نبود کارخانه قند کام چغندرکاران گلستانی را تلخ کرده است

ایلنا از گلستان گزارش می دهد: سال گذشته کشاورزان گلستانی بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی را چغندر کشت کردند و گلستان جزو ۵ استان برتر تولید کننده چغندر قند پاییزه کشور است. بالا بودن هزینه تولید از مشکلات عمده چغندر کاران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، در کشت پاییزه سال گذشته کشاورزان بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی را چغندر قند کشت کردند. درآمد چغندرقند با کشت برنج تقریبا برابری می کند و در سالهای اخیر بسیاری از کشاورزان کشت این محصول را جایگزین برنج کردند.

کشت چغندر قند آب زیادی مصرف می کند و کشاورزان در فصل پاییز این محصول را کشت می کنند. کشت این محصول در مهر ماه انجام می‌شود و بیش از ۷۰ درصد نیاز آبی این محصول از آب باران تامین می شود. برداشت چغندرقند در استان از خرداد ماه به مدت یک ماه انجام می شود.

به دلیل نبود کارخانه قند محصول تولیدی چغندر قند به استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و استان سمنان ارسال می شود. نداشتن کارخانه قند در گلستان یکی از مشکلات جدی کشاورزان است.

بالا بودن هزینه کارگر هنگام برداشت، تحویل نگرفتن بموقع چغندرقند از کشاورزان، توقف در پشت کارخانه، افزایش سرسام آور هزینه حمل و نقل محصول، عدم هماهنگی مسئولان  و ... هر ساله خسارت فراوانی به چغندر کاران گلستانی وارد می کند.

امروزه بسیاری از کشاورزان از مشکلات اقتصادی رنج می برند و کشت چغندر سودی چندانی برای شان ندارد. اگر کارخانه قند در استان وجود داشته باشد قطعا وضعیت درآمد و اشتغال بسیار بهتر می شود.

یک کشاورز در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: کرایه حمل و نقل بار چقدر قند به جوین برای ما در غرب گلستان هستیم بسیار زیاد است و هر ساله هزینه زیادی روی  دست ما می گذارد.

محمد زمانی ادامه داد: زمان برداشت چقندر قند همزمان با گرمای شدید خرداد ماه است و در این روزها خودروهای سنگین برای جا به جایی محصول کمیاب می شوند و ما کشاورزان با مشکلات زیادی روبه رو می شویم.

وی گفت: کارخانه های قند برای عیار سنجی وافت زدن کشاورزان را واقعا اذیت می کنند و در مراحل داشت کارشناسان این کارخانه های قند ضعیف عمل می کنند. سم های علف کشی که به کشاورزان می دهند خیلی خوب عمل نمی کنند و بذر هایی به کشاورزان می دهند که از کیفت خوب برخوردار نیست.

وی خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی چغندر قند هر کیلو عیار ۱۵ از کشاورز ۳ هزار و۸۰۰ تومان است که سودی برای کشاورز ندارد.

دبیر خانه کشاورز گلستان هم در این باره به ایلنا گفت: به دلیل شرایط خشک سالی دولت قصد ندارند محصول چغندر قند را در استان زیاد توسعه دهد. کشت چغندرقند در حال حاضر به آب زیادی نیاز دارد و کشاورزان باید کشت دیگری را جایگزین کنند.

علی قلی ایمانی ادامه داد: تولید چغندر قند به مدیریت کاشت، داشت و برداشت کشاورز بستگی دارد و باید در نوع خاک، کود های پایه قوی دقت لازم را داشته باشند. کشاورزانی که خوب هزینه و مدیریت می کنند از برداشت محصولات خود راضی هستند.

وی تصریح کرد: کشاورزان چغندر کار بیشتر در موضوع افت محصول گلایه دارند چرا که در محل فروش و کارخانه قند حضور ندارند. باید شرایطی ایجاد شود که کشاورز در زمان افت محصول حضور داشته باشند.

وی گفت: چغندر قند از جمله محصولات کشاورزی است که دارای بیماری ها و آفات زیادی است. تولید چغندرقند با چالش‌های بسیاری همراه است، و این موضوع را هم باید در نظر داشت که این محصول، مربوط به اقلیم گلستان نیست.

وی بیان کرد: اگر دولت می خواهد کشت چغندر قند در استان را افزایش دهد باید یک کارخانه قند ایجاد کند. وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد کارخانه قند و افزایش تولید و تامین آب آن باید یک برنامه ریزی جدی انجام دهد.

انتهای پیام/

نظر شما