شناسهٔ خبر: 66891456 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

زیر گنبد کتاب در نمایشگاه کتاب تهران-۳

کتاب می‌خوانیم و تندیس می‌سازیم/ زنده نگه‌داشتن یاد مردم فلسطین با تندیس‌هایی که بچه‌ها می‌سازند

مسئول غرفه داتام در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ گفت: کمترین کاری که می‌توانیم بکنیم این است که یاد مردم فلسطین را با تندیس‌ها زنده نگه داریم؛ بنابراین ما برای طراحی و ساخت تندیس‌ها از نمادهای فلسطینی استفاده کردیم.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی مختارنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در مورد شرح فعالیت‌های غرفه داتام در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳، گفت: ما در این غرفه مجسمه و تندیس می‌سازیم. روند کاری ما به این صورت است که مخاطبان‌مان را دعوت می‌کنیم تا تشریف بیاورند و مراحل ساخت تندیس‌هایی از کتاب، طرح‌های مختلف و نشان‌هایی از فلسطین را که در غرفه ما ساخته می‌شود، تماشا کنند. در طول مراحل آماده‌سازی تندیس‌ها از کودکان آن خانواده‌ها نیز برای ساخت تندیس‌ها کمک می‌گیریم و در پایان ساخت، همان تندیس‌ها را به کودکان، هدیه می‌دهیم.

او درخصوص اینکه ایده غرفه داتام در نمایشگاه کتاب تهران چگونه شکل گرفت، بیان کرد: ایده این طرح از گروه ما بود و خانه کتاب نیز از این ایده حمایت کرد. کار اصلی ما ساخت‌وساز همین مجسمه‌ها و تندیس‌هاست؛ ما طی سال، کلاس‌های آموزشی ساخت مجسمه و تندیس را در منطقه بهارستان برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم. در این نمایشگاه، طرح‌های خودمان را که پیرو شعار «بخوانیم و بسازیم» نمایشگاه امسال طراحی شده بود به خانه کتاب ارائه و پیشنهاد دادیم. پس از بررسی و بازبینی طرح‌ها از سوی آن‌ها، از طرح ما استقبال شد و در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتیم.

کتاب می‌خوانیم و تندیس می‌سازیم/ زنده نگه‌داشتن یاد مردم فلسطین با تندیس‌هایی که بچه‌ها می‌سازند

مسئول غرفه داتام درباره استقبال بازدیدکنندگان از این غرفه عنوان کرد: یکی از جالب‌ترین اتفاقات نمایشگاه امسال برای ما حضور چند مهمان خارجی در غرفه بود؛ آن‌ها از تندیس‌هایی که با موضوع فلسطین می‌ساختیم بسیار خوش‌شان آمده بود و استقبال آن‌ها به اندازه‌ای بود که دیگر دوستان خود را نیز به این غرفه دعوت کردند و پس از ساخت تعداد زیادی از مجسمه‌ها، آن‌ها را با خود بردند. همچنین فرزندان و کودکان خانواده‌ها نیز از این ایده استقبال می‌کردند؛ زیرا این فعالیت شکلی از کاردستی و دست‌ورزی برای آن‌ها داشت و آن‌ها را با دنیای ساخت‌وساز آشنا می‌کرد. برای آن‌ها جذابیت داشت که مراحل ساخت یک مجسمه را از نزدیک ببینند. در این بین، افرادی بودند که با انجام این کار استعداد خود را کشف کردند و متوجه شدند به این کار علاقه‌مندند. ما آن‌ها را راهنمایی کردیم که چگونه می‌توانند این هنر و فن را فرا بگیرند و از چه نقطه‌ای باید این کار را شروع کنند.

او افزود: همچنین برای اینکه این فعالیت در نمایشگاه پایان نپذیرد و بچه‌ها در خانه نیز دوباره با آن سرگرم شوند از آن‌ها خواستیم مجسمه‌هایی را که ساخته‌اند در منزل همانند مجسمه‌هایی که ما در دکور غرفه خود داشتیم، رنگ کنند و از آن‌ها به عنوان دکوری استفاده کنند.

کتاب می‌خوانیم و تندیس می‌سازیم/ زنده نگه‌داشتن یاد مردم فلسطین با تندیس‌هایی که بچه‌ها می‌سازند

مختارنژاد درباره اینکه ساخت تندیس و فیگور چه کارکردی در بازتاب مسئله فلسطین برای مخاطبان دارد، گفت: ما با کمک خود بچه‌ها این‌ها را می‌سازیم؛ یعنی هم می‌تواند یک کاردستی باشد که بچه‌ها مراحل ساخت‌وساز تندیس را یاد می‌گیرند و هم خاطره‌ای و یادبودی از این غرفه و کاری که ما انجام می‌دهیم در ذهن‌شان می‌ماند. در کل نتیجه ساخت تندیس، یک اثر دکوری است که هر تندیس یا فیگور، پیام و محتوایی را با خود منتقل می‌کند. کمترین کاری که می‌توانیم بکنیم این است که یاد مردم فلسطین را با تندیس‌ها زنده نگه داریم؛ بنابراین ما برای طراحی و ساخت تندیس‌ها از نمادهای فلسطینی استفاده کردیم.

نظر شما