شناسهٔ خبر: 66891379 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ایران در جمع ۲۰ کشور دارای بیشترین تولیدات علمی پزشکی جهان

رئیس مؤسسه استنادی جهان اسلام گفت: ایران در جمع ۲۰ کشور دارای بیشترین تولیدات علمی در پایگاه‌های اسکوپوس و وب آو ساینس قرار دارد.

صاحب‌خبر -

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: چین و آمریکا دارای بیشترین تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه‌های اسکوپوس و وب آو ساینس هستند و جمهوری اسلامی ایرن هم رتبه شانزدهم پایگاه اسکوپوس و رتبه هفدهم پایگاه وب آو ساینس را دارد.

سید احمد فاضل زاده افزود: در مقایسه تولیدات علمی حوزه‌های موضوعی مختلف از سوی پژوهشگران ایرانی در پایگاه وب آو ساینس، حوزه علوم پزشکی و بهداشت با ۱۵۸ هزار و ۶۷۸ سند، پس از حوزه‌های موضوعی مهندسی و فناوری و علوم طبیعی بیشترین تولیدات علمی کشور را شامل می‌شود.

فاضل‌زاده اعلام کرد: در میان تولیدات علمی این حوزه هم، بیشترین پژوهش‌ها به ترتیب مربوط به پزشکی بالینی، پزشکی پایه و علوم بهداشت بوده است.

او اعلام کرد: روند تغییرات تعداد تولیدات علمی نمایه شده جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که تعداد مقالات ایرانی طی سال‌های مختلف، روند افزایشی داشته و به صورت معمول، تعداد مقالات نمایه شده ایرانی در اسکوپوس، اندکی بیشتر از وب آو ساینس بوده است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام افزود: در میان دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی ۱۰ سال اخیر به ترتیب دانشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشترین تولیدات را به خود اختصاص داده است و پس از آن، دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تبریز و شیراز بیشترین تولیدات علمی را در پایگاه وب آو ساینس نمایه کرده‌اند.

فاضل زاده اضافه کرد: در آخرین رتبه‌بندی تایمز (۲۰۲۴)، ۲۴ دانشگاه علوم پزشکی ایران حضور دارند که در این میان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رتبه ۶۰۰-۵۰۱ بهترین رتبه را در کسب کرده است.

فاضل زاده افزود: در نظام رتبه‌بندی شانگهای ۲۰۲۳ از ۱۰ دانشگاه ایران که در این رتبه‌بندی حضور دارند، سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و شیراز از دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و دانشگاه علوم پزشکی تهران بهترین رتبه علوم پزشکی‌ها را به دست آورده است.

او همچنین اعلام کرد: بهترین عملکرد کشور ایران در میان کشور‌های اسلامی در بین فناوری‌های نسل چهارم صنعت مربوط به پرینت سه بعدی است که توانسته رتبه ۱۳ دنیا را از آن‌خود کند و بالاتر از کشور‌های ترکیه و عربستان سعودی قرار گیرد.

فاضل‌زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران در فناوری اینترنت اشیاء، بلاک چینها، کلان داده، هوش مصنوعی و فناوری رباتیک بعد از ترکیه و عربستان سعودی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

رئیس مؤسسه ISC ادامه داد: بیشترین تولیدات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بازه زمانی ۲۰ ساله در بخش هوش مصنوعی، مربوط به پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی بوده و در اینترنت اشیاء، بیشترین تولیدات علمی مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و مشهد بوده است.

او اضافه کرد: در فناوری چاپ سه بعدی، بیشترین تولیدات علمی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و اصفهان، در فناوری‌های ارتباطی نسل جدید (۵ G) مربوط علوم پزشکی تهران، تبریز و شیراز، در رباتیک از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شیراز و دانشگاه علوم پزشکی ایران، در کلان داده، مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران و در فناوری پهپاد، بیشترین تولیدات علمی مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، تبریز و علوم پزشکی ایران بوده است.

نظر شما