شناسهٔ خبر: 66890584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

روایت جالب فرمانده سابق سنتکام از سیاست زیرکانه سردار سلیمانی | حمله ای که تمام توانمندی‌های ایران را به نمایش گذاشت

فرانک مک‌کنزی فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه و آفریقا (سنتکام) در یادداشتی نوشت: شلیک صدها فروند موشک و پهپاد به سمت (رژیم) اسرائیل در ماه گذشته (میلادی)، تمام توانمندی‌های ایران را به نمایش گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، مک‌کنزی در یادداشتی در نشریه آتلانتیک، مدعی شد: همه ارزیابی‌ها از آینده خاورمیانه با یک واقعیت ناخوشایند برای آمریکا مواجه است و آن واقعیت این است که ایران همچنان خود را متعهد به دستیابی به اهدافی می‌داند که دستیابی به آنها، منافع منطقه و ایالات متحده را تهدید می‌کند.

این ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در ادامه این یادداشت خود، نوشت: باید گفت که فناوری پهپادی، سیستم‌های دفاع هوایی رو به پیشرفت و گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک ایران، دستیابی به این اهداف را برای این کشور امکان پذیر کرده است.

فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه و آفریقا (سنتکام)، افزود: در ماه گذشته (میلادی) و زمانی که تهران اقدام به شلیک صدها فروند موشک و پهپاد به سمت (رژیم) اسرائیل کرد، تمام این توانمندی‌ها به نمایش گذاشته شد و این حمله نشان داد که تداوم حضور آمریکا برای مقابله با اقدامات ایران بسیار حیاتی است اما سیاست کنونی دولت آمریکا در منطقه خاورمیانه، پاسخگوی قدرت رو به افزایش ایران در این منطقه نیست.

وی در ادامه این یادداشت خود با اشاره به شدت و وسعت حملات پهپادی و موشکی ایران به رژیم صهیونیستی که در پاسخ به تجاوزگری این رژیم علیه کنسولگری کشورمان در سوریه انجام شد، نوشت: این حمله ثابت کرد که اگر قصد داریم در خاورمیانه بمانیم، باید آماده باشیم زیرا ایرانی‌ها بارها نشان داده‌اند که از ضعف ما استفاده خواهند کرد.

فرمانده سابق سنتکام در ادامه با اذعان به کاهش توانمندی‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه، افزود: این توانایی‌های ایران در حالی است که توانمندی‌های نظامی ایالات متحده در خاورمیانه همواره رو به تنزل بوده است و در حالی که از یک سو شاهد کاهش حمایت‌های بین‌المللی از (رژیم) اسرائیل هستیم، از سوی دیگر تهران در بحث بهره‌برداری از نقاط قوت و توانمندی‌های خود روز به روز جسورتر شده است.

ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در قسمت دیگری از یادداشت خود با اشاره به اینکه (سردار سپهبد شهید حاج قاسم) سلیمانی یک شخصیت محوری در تاریخ مدرن روابط ایران و آمریکا محسوب می‌شود، نوشت: (سردار شهید) سلیمانی در طی ۳۰ سال به نماد و مظهر نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان نیرویی که تمرکز آن انجام عملیات در خارج از مرزهای ایران بوده است، تبدیل شد.

فرمانده سابق سنتکام در ادامه این یادداشت خود با بیان اینکه شخصیت کاریزماتیک (سردار سپهبد شهید حاج قاسم) سلیمانی و تسلط او به زبان عربی، برای گسترش و توسعه نفوذ ایران در منطقه ضروری بود، مدعی شد: (سردار شهید) سلیمانی زیرکانه از بازگشت نیروهای آمریکایی و سایر اعضای ائتلاف به عراق حمایت کرد و با این کار، موجب شد تا ایالات متحده بار سنگینی از شکست داعش در این کشور را به دوش بکشد اما در ادامه با مهارتی شگفت‌انگیز زمینه‌ای را فراهم کرد تا نیروهای آمریکایی و سایر اعضای ائتلاف با تحمل تلفات روز افزون، مجبور به ترک عراق شوند.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز شنبه (به وقت محلی) در جریان سخنرانی خود در آکادمی نظامی ایالات متحده در وست پوینت ایالت نیویورک، به نقش نیروهای نظامی آمریکا در دفع حملات پهپادی و موشکی ایران به رژیم صهیونیستی که در پاسخ به تجاوزگری این رژیم علیه کنسولگری کشورمان در سوریه انجام شد، اشاره کرد و گفت: حمله عظیم پهپادی و موشکی ایران به (رژیم) اسرائیل، حمله‌ای ویرانگر بود و من از ارتش آمریکا به خاطر واکنش سریع و کمک به تل آویو برای دفاع در مقابل این حمله قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: ما در مواجهه با این حمله بی‌سابقه اخیر ایران، شرکا و حتی کشورهای عرب را هم گرد هم آوردیم تا این حمله عظیم را دفع کنیم.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

نظر شما