شناسهٔ خبر: 66889878 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بهره برداری از مرحله اول طرح انتقال آب خلیج فارس به استان یزد در آینده نزدیک

مدیر امور منطقه ۳ انتقال آب خلیج فارس به استان یزد گفت: با اجرایی شدن مرحله اول طرح انتقال آب خلیج فارس به استان یزد، ۲۰ میلیون متر مکعب آب به ظرفیت منابع آبی استان اضافه می‌شود.

صاحب‌خبر -

 غفوری  مدیر امور منطقه ۳ انتقال آب خلیج فارس به استان یزد گفت: خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد شامل یک آب شیرین کن در بندرعباس و خط انتقالی به طول ۷۳۴ کیلومتر است که از بندرعباس به سمت یزد قطر لوله‌ها به ترتیب ۲ هزار، یک هزارو ۶۰۰ و در انتها یک هزار و۱۰۰ میلیمتر و لوله‌ها از جنس فولادی است که ظرفیت خط انتقال از بندرعباس ۲۰۰ میلیون متر مکعب سالانه است که ۱۰۰ میلیون متر مکعب آن متعلق به استان یزد است. 

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب سالانه، از این خط به استان یزد وارد می‌شود، افزود: از این ظرفیت ۵۰ میلیون متر مکعب برای شرب و ۵۰ میلیون متر مکعب آب برای صنعت است و در طول مسیر ۹ ایستگاه پمپاژ و ۱۸ واحد مخزن داریم.

مدیر امور منطقه ۳ انتقال آب خلیج فارس به استان یزد، گفت: در راستای اجرای هرچه سریعتر طرح از خط دوم، حدود ۶۶ کیلومتر مناقصه ان انجام وطرح شروع شده و تا نیمه دوم همین ماه طرح به بهره برداری می‌رسد و اولویت اکنون ۳۳ کیلومتر است که خط اول انتقال به خط دوم وصل می‌شود و آب وارد مخزن فدک می‌شود. 

غفوری ادامه داد: با وارد شدن آب به مخزن فدک بالاترین نقطه ارتفاع در استان، مشکل کمبود آب شرب استان تا سقف ۲۰ میلیون متر مکعب در سال را جبران می‌کند و با اجرای این خط ۲۰ میلیون از ۵۰ میلیون متر مکعب آب شرب سهمیه استان یزد تامین می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه مطالعات نشان داده این طرح هیچگونه مشکل زیست محیطی نداشته، گفت: در حوزه خلیج فارس بیش از ۵۰ درصد مرز آبی متعلق به جمهوری اسلامی است و از صددرصد آب، ۲ ونیم درصد آب در جمهوری اسلامی شیرین سازی می‌شود و مابقی بقیه کشور‌های حوزه خلیج فارس شیرین سازی می‌کنندو در حال حاضر بیش از سیصد متر بر ثانیه آب شیرین سازی می‌شود که سهم ما هفت تا هشت متر برثانیه است و مابقی را بقیه کشور‌ها شیرین سازی می‌کنندو نکته دوم اینکه از ۴ سال گذشته تاکنون همه اقدامات صورت گرفته و مطالعات دانشگاه تهران و بندرعباس از پساب آب شیرین کن نشان می‌دهد که طرح هیچ اثر منفی که بر محیط زیست نداشته حتی، رشد ماهیان در این منطقه نیز بیشتر شده است.

نظر شما