شناسهٔ خبر: 66888694 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

پایان هفته اول لیگ ملت‌ها با چهار شکست؛ از قعر جدا شو

صاحب‌خبر -

نگار رشیدی 

هفته اول لیگ ملت‌های والیبال به پایان رسید. هفته‌ای که هواداران والیبال به هیچ عنوان تمایلی به یادآوری خاطراتش ندارند. دلیل آن هم مشخص است؛ لیگ ملت‌ها آخرین فرصت تیم‌ها برای رسیدن به المپیک پاریس است و تیم ملی ایران با قبول چهار شکست در هفته اول و چسبیدن به قعر جدول رده‌بندی، پرونده پاریس را بست. 

تیم ملی ایران بعد از شکست مقابل صربستان، ایتالیا و کوبا به مصاف آرژانتین رفتند. تیمی قدرتمند که از مدعی‌های اصلی کسب سهمیه المپیک است و توانست در هجدهمین بازی با تیم ایران تعداد بردهایش را مساوی کند. پیش از این ایران و آرژانتین 17 بار با هم تقابل داشتند که  برد برای ایران و هشت پیروزی هم برای آرژانتین ثبت شده بود. البته که ایران می‌توانست این اختلاف را بیشتر کند و به عنوان تیم برنده از زمین خارج شود. شاگردان پائز ست نخست بازی را از آن خود کردند، در ست دوم بازی مساوی شد، ست سوم با برد ایران به پایان رسید و در ست چهارم آرژانتین برد تا همه چیز به ست پنجم کشیده شود. ستی که ایران تنها به خاطر دو امتیاز اختلاف بازنده زمین را ترک کرد تا سقوط به آخرین رده جدول را تجربه کند. جایی که هیچ‌کس عادت ندارد تیم ملی را در آن ببیند. پیش از این همیشه تیم ملی در تلاش برای صعود به مرحله بعد بود، اما این بار حضور در لیگ ملت‌ها بسیار متفاوت دنبال می‌شود. همین باخت‌ها هم باعث شده که والیبال‌دوستان در فضای مجازی دلتنگی‌شان برای نسل طلایی را صراحتا اعلام کنند. 

نکته ناراحت‌کننده این است که این بار هم آمار نشان می‌دهد تفاوت زیادی بین ایران و رقیبش دیده نمی‌شود. آرژانتین ۶۹ امتیاز از طریق حمله کسب کرده و ایران ۶۵ امتیاز به دست آورده است. آرژانتین در دفاع ۱۴ امتیاز به دست آورده و سهم ایران ۱۰ امتیاز بوده است. در سرویس وضعیت ایران بهتر بوده و چهار امتیاز کسب کرده و آرژانتین در این بخش سه امتیاز گرفته است. همچنین اشتباهات فردی آرژانتین بیشتر بوده و تیم ایران ۳۳ امتیاز از طریق اشتباهات حریف خود کسب کرده، در حالی که آرژانتین ۲۸ امتیاز از طریق اشتباهات ایران به دست آورده است. تیم ملی در بازگشت به کشور باید سریعا این موضوع را بررسی کند و اشکال کار را دربیاورد. مصطفی کارخانه دبیر کمیته فنی فدراسیون والیبال معتقد است که تیم ملی در بازی‌هایش زود تسلیم می‌شود و اگر دو امتیاز از دست می‌دهد، به فکر جبران نیستند. موضوعی که باید مد نظر کادر فنی قرار بگیرد تا در بازی‌های آینده به حداقل برسد. 

با وجود عملکرد ضعیف تیم ملی، ایران دو نماینده در جمع بهترین‌های هفته دارد. با اعلام سایت فدراسیون جهانی،‌ میلاد عبادی‌پور و آرمان صالحی در جمع بهترین دریافت‌کننده‌ها قرار گرفتند. عبادی‌پور از قدیمی‌های تیم فعلی به حساب می‌آید و نشان داد که هنوز دود از کنده بلند می‌شود. کسی که حضورش برای جوان‌ترها قوت قلب است و یک وزنه برای تیم ملی به حساب می‌آید. 

در هر حال با اینکه تیم ملی شانسی برای رسیدن به سهمیه از طریق رنکینگ ندارد، اما لیگ ملت‌ها ادامه دارد. پائز و شاگردانش امروز به تهران می‌رسند و باید خیلی زود ریکاوری کنند و آماده هفته دوم لیگ ملت‌ها شوند. احتمال دارد که پائز با دو، سه تغییر در ترکیب تیم را راهی ژاپن کند. باید دید خورشید در کشور تابان به تیم ملی ایران می‌تابد و جای خالی برد در جدول پر می‌شود یا نه. کار تیم ملی ایران در هفته دوم مقابل ژاپن میزبان آغاز می‌شود. این بازی سه‌شنبه 15 خرداد برگزار می‌شود. همچنین در ادامه این هفته، ایران روز پنجشنبه 17 خرداد مقابل برزیل قرار می‌گیرد، جمعه 18 خرداد با بلغارستان دیدار می‌کند و شنبه 19 خریداد به مصاف ترکیه می‌رود. 

سرمربی تیم ملی معتقد است تیمش در هر بازی پیشرفت داشته و بیشتر شکل خود را به دست آورده است. حال باید امیدوار بود با هماهنگی‌ای که والیبالیست‌ها در چهار بازی نخست به دست آوردند و حتی مقابل آرژانتین تا مرز پیروزی رفتند، در هفته دوم عملکرد خوبی از خود نشان بدهند. هرچند دو رقیب نخست ایران یعنی ژاپن و برزیل هم رقبای سرسختی هستند و برای تقابل با آنها نیاز به یک برنامه‌ریزی اصولی احساس می‌شود. اگرچه تغییرات ساعت و آب و هوا هم می‌تواند به سختی مسیر تیم ملی در میان هفته اول و دوم بیفزاید. در هر حال کم‌ترین کاری که تیم ملی می‌تواند انجام دهد این است که از قعر جدول رده‌بندی جدا شود و در رتبه دیگری کارش را در لیگ ملت‌ها به اتمام برساند.

 

نظر شما