شناسهٔ خبر: 66881040 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیش‌بینی تولید بیش از ۱۱ هزار تن گندم در شهرستان خلخال

اردبیل- ایرنا- معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۱ هزار تن گندم از مزارع شهرستان خلخال تولید شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، عظیم احمدی روز دوشنبه در جلسه هماهنگی خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان شهرستان خلخال اظهار کرد: از مجموع کشت محصول گندم در سطح ۵۵ هزار هکتار از اراضی آبی و ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی دیم این استان تولید ۴۵۰ هزار تن گندم در سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: برای تحقق این میزان تولید گندم در استان، کشت ارقام مختلف مقاوم به تنش خشکسالی و سرما برنامه‌ریزی شده است.

احمدی اجرای اهداف تغذیه بهینه مرحله کاشت تا برداشت گندم، کاهش اثرات تنش شوری، کاهش اثرات سرمازدگی، مهار آثار و عوارض کم آبی و نیز انتخاب تراکم مناسب کاشت بذر در مزرعه را از جمله برنامه‌های تدوین شده برای کاشت گندم در استان اردبیل ذکر کرد.

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره بارندگی‌های مناسب فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های دریافتی بارندگی‌های سال زراعی جاری ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به بلندمدت استان افزایش یافته است.

احمدی اضافه کرد: با توجه به بارندگی های اخیر، نگرانی از بابت خشکسالی، تنش آبی و کاهش سطح تولید گندم که از پاییز گذشته در استان وجود داشت، از بین رفته است.

وی گفت: با توجه به سطح کشت گندم در شهرستان خلخال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۱ هزار تن گندم از مزارع زیر کشت گندم این شهرستان برداشت شود که بخشی از این تولید به عنوان گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری خواهد شد.

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با تاکید بر لزوم ساماندهی مراکز خرید گندم افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری از ریزش و افت محصول در زمان برداشت لازم است که کمباین‌ها قبل از ورود به مزرعه و همچنین در زمان ورود به مزرعه و در دو مرحله مورد معاینه فنی قرار بگیرند.

فرماندار خلخال نیز در این جلسه با تاکید بر آمادگی مراکز خرید گندم شهرستان برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در زمان برداشت محصول افزود: این شهرستان دارای ۲ مرکز خرید در بخش‌های مرکزی و خورش‌رستم است.

سیدجواد یحیی‌زاده افزود: مرکز خرید گندم شهر هشجین مجهز به امکانات آزمایشگاه مورد تایید کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی بوده و برای ارتقای تجهیزات مرکز خرید گندم‌ در روستای بروج از توابع بخش مرکزی این شهرستان نیز اقدامات مورد نیاز از جمله نصب و راه‌اندازی باسکول و تامین تجهیزات اینترنتی در دست انجام است.

فرماندار خلخال با بیان اینکه خروج گندم به سایر استان‌ها ممنوع است، یادآورشد: با توجه به تعدد مبادی خروجی از شهرستان‌ خلخال به استان‌های همجوار دستگاه‌های اجرایی و انتظامی ذیربط باید نسبت به جلوگیری از خروج گندم تولیدی شهرستان اقدام کنند.

نظر شما