شناسهٔ خبر: 66880928 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آشپزخانه ایمنامگ؛

آموزش آشپزی و طرز تهیه خوراک لوبیا + مواد لازم

خوراک لوبیا به عنوان یک وعده غذایی سرشار از مواد مغذی شناخته می شود که طرز تهیه آن در ادامه آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، لوبیا حاوی مواد مفیدی مثل اسیدهای آمینه، آهن، پروتئین و فیبر است. مصرف تمام این مواد به سلامتی بدن کمک کرده و باعث می‌شود بدن سالم‌تری داشته باشیم. لوبیاچیتی همانند سایر لوبیاها از نظر مواد مغذی بسیار غنی است و خوراک لوبیاچیتی یک وعده غذایی سرشار از مواد مغذی برای سلامتی بدن انسان به شمار می‌آید.

خواص لوبیا چیتی

لوبیا چیتینوعی از لوبیاست که نام آن یعنی (Pinto Bean) که به معنای نقاشی شده است ریشه‌ای اسپانیایی دارد. این لوبیا سرشار از مواد مهم غذایی از جمله :آهن، ویتامین، فیبر و پروتئین است. می‌توان به برخی از خواص آن اشاره کرد.

  • درمان یبوست: لوبیا چیتی به دلیل داشتن فیبرهای نامحلول در درمان یبوست بسیار مؤثر هستند.
  • کاهش کلسترول: لوبیا چیتی منبع غنی فیبر هستند که به شما در کاهش و تنظیم سطح کلسترول خون کمک و از خطر پیشرفت مشکلات
  • تنظیم قند خون: لوبیا چیتی به دلیل فیبر فراوان به شما کمک می‌کند تا بعد از خوردن غذا، میزان قند خون را حفظ کنید.
  • جلوگیری از ریزش مو: کمبود پتاسیم یکی از علل اصلی ریزش مو است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پتاسیم به تقویت موها کمک می کند و مصرف منظم آن باعث می شود ریزش مو تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
  • جلوگیری از خشکی پوست: کمبود ویتامین ب در بدن می‌تواند منجر به مشکلات خشکی پوست شود لوبیا چیتی به دلیل داشتن ویتامین ب، ماده مغذی حیاتی بدن را تأمین می‌کند.
  • درمان مشکلات هضم / ‬ پاکسازی بدن / تنظیم فشار خون / بهبود سیستم ایمنی / تامین کولین / جلوگیری از کم خونی / جلوگیری از ابتلاء به سرطان / مدیریت وزن / بهبود سلامت قلب / ‬ تقویت حافظه / تقویت کننده طبیعی انرژی / و…

لوبیا چیتی

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا

مواد لازم برای ۴ نفر
لوبیا چیتی ۲ لیوان
قارچ ۶ عدد بزرگ
پیاز ۱ عدد بزرگ
سیر ۲ حبه
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن به اندازه کافی

طرز تهیه خوراک لوبیا

مرحله اول

ابتدا از شب قبل لوبیاها را درون آب قرار داده و به اصطلاح خیس می‌کنیم و آب آن را پس از چند ساعت عوض می‌کنیم تا نفخ آن گرفته شود و بهتر پخته شود. در صورت فراموشی قبل از پخت دو الی سه ساعت لوبیاها را درون آب جوش خیس می‌کنیم.

مرحله دوم

پس از گرفتن نفخ لوبیاها آن را با مقدار آب کافی (آب تا روی لوبیاها بالا بیاید) درون قابلمه ریخته و اجازه می‌دهیم پخته شود. حرارت در ابتدای پخت باید بالا باشد تا زمانی که آب به جوش آمد حرارت را کم می‌کنیم.

مرحله سوم

سپس تا پخت لوبیا مواد دیگر را آماده می‌کنیم. ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز کرده با روغن تفت می‌دهیم. سپس نمک، فلفل، زردچوبه و سیر خورد شده را به پیاز اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم در روغن به خوبی تفت بخورد تا خامی مواد گرفته شود.

مرحله چهارم

بعد از اینکه لوبیاها نیم پز شدند (بسته به نوع لوبیا حدود نیم الی یک ساعت پس از پخت لوبیا) ترکیب پیاز و سیر و ادویه را به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم مواد به خوبی ترکیب شوند.

مرحله پنجم

سپس سیب زمینی را به چند قسمت تقسیم کرده و در این مرحله به ترکیب اضافه می‌کنیم.

خوراک لوبیا چیتی با قارچ

مرحله ششم

اکنون قارچ‌ها را به صورت ورقه‌ای خورد می‌کنیم در تابه‌ای با حرارت بالا ریخته تفت می‌دهیم و آبلیمو را به آن اضافه می‌کنیم تا از سیاه شدن آن جلوگیری شود.

مرحله هفتم

زمان اضافه کردن قارچ موقعی است که لوبیا و سیب زمینی به خوبی پخته شده باشند و لعاب بدهند.

مرحله هشتم

وقتی سیب زمینی و لوبیا پخت، سیب زمینی را خارج کرده و آن را با پشت قاشق به پوره تبدیل کرده و به ترکیب لوبیا و مواد اضافه می‌کنیم و حدود نیم ساعت اجازه می‌دهیم تا خوب مخلوط شوند. این کار باعث لعاب اندازی خوب خوراک لوبیا و خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود.

مرحله نهم

رب را در ماهیتابه اندکی تفت می‌دهیم تا به رنگ بیفتد و به ترکیب اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا قل بخورد. سپس قارچ‌ها را که از قبل کنار گذاشتیم به ترکیب نهایی اضافه می‌کنیم و منتظر می‌مانیم مواد به خوبی با هم دیگر مخلوط شوند و در اصطلاح جا بیفتند.

مرحله دهم

در مرحله آخر پس از آنکه خوراک لوبیا به خوبی پخت میزان نمک، فلفل و آبلیموی آن را بسته به ذائقه خود تنظیم کرده و برای سرو در ظرف مخصوص ریخته و به صورت خوراک نوش جان می‌کنیم.

نظر شما