شناسهٔ خبر: 66879877 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حامد علامتی تشریح کرد

سیاست‌های محوری کانون پرورش فکری برای اوقات فراغت

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تشریح برنامه‌های ویژه تابستان گفت: کانون براساس سه سیاست محوری در سال جاری به اجرای برنامه‌های اوقات فراغت می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

سه سیاست محوری کانون پرورش در اوقات فراغتبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون در تابستان ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ خردادماه با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی، محمدرضا کریمی، معاون تولید و مهدی ذوالفقاری، رئیس کانون زبان ایران برگزار شد.

علامتی در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور و هیئت همراه گفت: نسل گذشته، رئیس جمهور خدوم شهید را یادشان است، اما نسل جدید رئیس جمهور شهید ندیده بودند و با شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری را دیدند که برای مردم خدمت می‌کرد و به شهادت رسید. به طور مکرر از نزدیک دیده بودم که امور مربوط به کودک و نوجوان را پیگیری می‌کردند. در برخی سفر‌های داخلی و خارجی هم دیده بودم و در برخی سفرهای خارجی نظیر سفر به امریکای لاتین، مدیر کانون پرورش هم به همراه رئیس جمهور در سفر‌ها حضور داشت که در سال‌های گذشته نظیر این مسئله دیده نشده بود. همچنین در بازدیدی که امسال از نمایشگاه کتاب داشتند، تأکید کردند که از ناشران کوک و نوجوان حمایت و نه رقابت کنید و ما امروز از بیش از ۵۰ ناشر، حمایت مالی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه اولین نهادی هستیم که برنامه‌های تابستانی را از ابتدای خردادماه آغاز کرده‌ایم، افزود: اوقات فراعت فقط اختصاص به تابستان و کودک و نوجوان ندارد و موضوع مهمی است که هم کودک و نوجوان، هم خانواده و هم رسانه‌ها را شامل می‌شود؛ از این رو همه باید نسبت به این موضوع حساس باشند تا با اصول مشخص پیش برویم. البته اوقات فراغت نه فقط تابستان، بلکه سایر ایام را نیز شامل می‌شود و اوقات فراغت در تابستان به اوج خود می‌رسد. از این رو رسانه‌ها باید افکار عمومی را نسبت به این موضوع حساس کنند و بتوانیم با کمک رسانه، خانواده و نهاد‌های فرهنگی، سند جامع و ملی را اجرا کنیم.

علامتی با تأکید بر نقش رسانه‌ به منظور مدیریت فضاسازی، گفتمان‌سازی و حساس کردن اولیا و مسئولین نسبت به اوقات فراغت گفت: ایجاد توازن و مدل و سبک زندگی برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان از برنامه‌های جدی کانون و در واقع یک فعالیت‌ غیررسمی در زمینه فرهنگی است و کانون به عنوان دو بال آموزش و پرورش محسوب می‌شود و تفاوت مهمی که با فعالیت‌های رسمی آموزشی دارد، اختیاری و انتخابی بودن فعالیت‌هاست. 

توسعه مراکز کانون پرورش فکری

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳ هزار کانون در کشور فعالیت دارد و تلاش داریم این مراکز را توسعه دهیم تا همه کودکان و نوجوانان کشور بتوانند از خدمات کانون بهره‌مند شوند. یکی از برنامه‌های ما که در راستای عدالت اجتماعی و آموزشی است، تماشاخانه‌های سیار است که در سراسر کشور و به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار حضور می‌یابند.

مدیرعامل کانون با اشاره به سه سیاست مهم کانون گفت: اولین سیاستی که دنبال می‌کنیم، مخاطب‌محوری است که در راستای افزایش مخاطب است و این مسئله خواست مقام معظم رهبری بوده است، هر چند ما در این زمینه با شرایط مطلوب فاصله داریم، اما تلاش می‌کنیم مخاطب خود را افزایش دهیم. در این زمینه برای همه کودکان از جمله کودکانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، کودکان کار، کودکان استثنایی و .. برنامه داریم. 

وی ادامه داد: سیاست دوم ما، نوجوان‌محوری است. تاکنون به برنامه‌های کودک تأکید زیادی شده است و کمتر به نوجوانان توجه شده است که تولید رمان، نقش دادن به آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و ... در راستای این سیاست دنبال می‌شود. همچنین در برخی استان‌ها شورای نوجوانان را شکل داده‌ایم تا بتوانیم برخی از برنامه‌ها را احیا کنیم. سیاست سوم کانون، مرکزمحوری است و تلاش می‌کنیم تعداد مراکز کانون را در کشور توسعه دهیم.

علامتی گفت: هدف اول این است که از ظرفیت خانواده‌ها در اجرای برنامه‌ها استفاده کنیم، در واقع رکن اصلی برنامه‌های فرهنگی و هنری کانون، خانواده است، یعنی خانواده را از تماشاگر بودن فعالیت‌ها به همراه بودن و همکار بودن تبدیل کرده‌ایم. همچنین از فعالیت‌های تک‌بعدی به بسته فرهنگی رسیده‌ایم و هر مربی براساس شرایط کودک یا زیست بوم آنها، بسته‌ای از برنامه‌ها را ارائه می‌دهد. اغلب فعالیت‌ها در بستر کتاب است، یعنی با کتاب شروع، ادامه و خاتمه می‌یابد.

مردمی‌سازی کانون

وی در ادامه بر مردمی‌سازی کانون تأکید کرد و افزود: در اجرای برنامه‌ها، ظرفیت‌های مردمی را اضافه می‌کنیم. خدمات کانون نیز رخ توسعه می‌یابد تا به میان مردم و حلقه‌های میانی تسری یابد. با توجه به اینکه مربی یکی از ارکان اصلی کانون است و نگاه جامعی به رشد و تربیت کودکان و نوجوانان دارد و به والدین در رشد و کشف استعداد‌های فرزندانشان کمک می‌کند، از این رو در مردمی‌سازی برنامه‌ها نیز می‌تواند مؤثر و سازنده باشد.

مدیرعامل کانون بیان کرد: مدل فعالیت ما در کانون به صورت کارگاه‌های تخصصی است و بسته‌های آموزشی براساس زیست بوم هر منطقه ارائه می‌شود و مربی تشخیص می‌دهد که چه برنامه‌هایی مناسب است. 

علامتی در ادامه برگزاری بیش از ۱۰۰ جشنواره، مهرواره و سوگواره، احیای اردوهای یک روزه، نقش‌آفرینی نوجوانان و کنشگری اجتماعی آنها، ترویج علم و فناوری‌های نوین، رباتیک، موشک‌های آبی و هوش مصنوعی و ... در دستور کار کانون قرار دارد. همچنین امسال بر توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و توسعه ادبیات کهن در داخل کشور تأکید داریم و تمرکزمان بر گلستان‌خوانی است. 

وی ادامه داد: شعار کانون برای نوجوانان «تابستانتو بساز» است که نقش‌آفرینی نوجوانان به ویژه در فعالیت‌های مورد علاقه آنها در این شعار مورد توجه قرار گرفته است. باشگاه سیمرغ در راستای شناسایی دانش‌آموزان نوجوان برتر در حوزه ادبیات است.

مدیرعامل کانون افزود: توسعه کتابخانه‌های سیار نیز در اولویت کانون است؛ چراکه بازدهی بالایی دارد و یک خودرو حدود ۱۰ روستا را پوشش می‌دهد. همچنین در محاکم بعضی از قضات، مجازات جایگزین از تجهیز تا تأسیس کتابخانه‌ها را انجام می‌دهند که قابل تقدیر است.

کریمی، معاون تولید کانون در ادامه گفت: سینمای کانون ارزشی است و تاکنون ۵۰۰ اثر تولید کرده و یک فیلم آن ۲۸ جایزه جهانی گرفته است. امسال هم تولید مستقل داریم و یک فیلم به کارگردانی صدرعاملی تولید می‌شود. ساخت ۴ فیلم با حمایت کانون آغاز می‌شود و «بچه زرنگ ۲» به زودی ساخته می‌شود. در حوزه غزه سه فیلم پویانمایی را کلید خواهیم زد و امیدوارم یک فیلم را در سال آینده در بازار‌های جهانی ارائه کنیم.

نمایش بچه زرنگ در شبکه‌های خانگی

وی ادامه داد: «بچه زرنگ» برنامه طولانی‌مدت است و امسال برنامه‌ریزی کانون بر نمایش در شبکه‌های خانگی است و بعد از امتحانات آغاز می‌شود و از نوروز ۱۴۰۴ نیز «بچه زرنگ ۲» به نمایش درمی‌آید. البته «بچه زرنگ یک» امسال در خارج از کشور اکران می‌شود. بچه زرنگ بیش از ۴۰۰ متعلقات فرهنگی دارد و ۲۴ مورد آن در بخش لوازم تحریر رونمایی شده است.

علامتی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: برنامه‌های ما شامل کودکان اتباع هم می‌شود. ما مطالعاتی را برای ایجاد شهر کودک انجام داده‌ایم و مراحل قانونی را طی کرده‌ایم، در واقع ۸۰ درصد از موانع قانونی حل شده است. 

فلاح، معاون فرهنگی کانون نیز گفت: برنامه‌های عمومی کانون رایگان است و خدماتی که ارائه می‌کند جزء کم‌هزینه‌هاست و اگر خانواده‌ای اعلام کند، مطابق با شرایط آنها عمل می‌شود. با یک میلیون و ۲۰۰ هزار زبان‌آموز در ۳۱۰ مرکز مواجه هستیم و سه نوع آموزش آنلاین، آفلاین و حضوری داریم و اکنون ۳۰ درصد متقاضیان، درخواست آموزش آنلاین دارند و این مسئله زمینه عدالت آموزشی را فراهم می‌کند. 

وی افزود: آموزش زبان فارسی به عنوان دهمین زبان در کانون آغاز شده و زمینه فعالیت‌های بین‌المللی نیز در حال انجام است. با توجه به اینکه سالانه ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی به ایران می‌آیند، تفاهم‌نامه‌هایی با بنیاد سعدی امضا شده و منابع محتوایی این دروس آماده شده است. 

در پایان این نشست پوستر «تابستانتو بساز» رونمایی شد.

انتهای پیام

نظر شما