شناسهٔ خبر: 66878451 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش محور‌های ارتقای رتبه اعضای هیئت‌علمی

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح ۸ محور جدید ارتقا رتبه استادان و اعضای هیئت علمی گفت: مقاله دیگر محور اصلی ارتقای رتبه استادان و اعضای هیئت علمی مراکز آموزشی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد سلیمانی صبح امروز (دوشنبه)در تشریح آیین نامه ارتقای استادان و اعضای هیئت علمی گفت: آیین‌نامه ارتقا در گذشته چهار محور عمده؛ شامل فرهنگی تربیتی اجتماعی، آموزشی، پژوهش فناوری و اجرایی داشت ولی در آیین نامه جدید با توجه به اهمیت فناوری، تولید فناوری و تکمیل چرخه علم تا تولید و اثرگذاری آن در نظام مسائل کشور پنج محور مورد توجه قرار گرفته است که محور پنجم اضافه شده "توسعه فناوری و نوآوری" است و در بخش فرهنگی در آیین نامه جدید به "شاگرد پروری و مسئولیت اجتماعی" توجه ویژه شده است.

قائم مقام و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در مجموع محور‌های وتویی (بایستگی) در آیین‌نامه ارتقای اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی زیر مجموعه وزارت علوم به ۹ محور افزایش یافت و مقاله دیگر محور اصلی در این آیین‌نامه نیست.

<div id="video-display-embed-code_11158203"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4244924/11158203?width=600&height=350"></script></div>

محمد سلیمانی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب به اینکه دانشگاه در سه زمینه محل تولید علم و جهت دهی به علم و عالم است، افزود: آیین نامه جدید ارتقا در هر سه زمینه اثر مستقیم دارد و وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بازنگری آیین نامه کنونی با رعایت همه قوانین و مقررات و اسناد بالادستی آیین نامه جدید را در اردیبهشت ماه گذشته به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده است.

او افزود: پس از شش ماه از تصویب این آیین نامه در شورا عالی انقلاب فرهنگی اجرای آن برای همه مراکز آموزشی و دانشگاهها الزام آور خواهد بود.

<div id="video-display-embed-code_11158208"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4244924/11158208?width=600&height=350"></script></div>

آقای سلیمانی افزود: در حوزه آموزش نظم و انضباط تدریس و کمیت تدریس کیفیت تدریس در گذشته هم در آیین‌نامه مطرح بود ولی در آیین‌نامه جدید غنی‌تر و به تولید محتوا بیشتر پرداخته شده است. یکی از وظایف اساتید تولید محتوا‌های آموزشی است. موضوع پژوهش نیز با مولفه‌های مختلفی در آیین‌نامه مطرح است؛ مانند طرح‌های پژوهشی، افتخارات پژوهشی و جوایز در این حوزه همچنین هدایت دانشجویان دکتری برای گذراندن پسادکتری و در بخش فناوری و نوآوری توجه ویژه‌ای به دانش فنی و تولید دانش فنی شده است. برای توجه بیشتر به این موضوع در دانشگاه‌ها سرآمد‌های فناوری خواهیم داشت. آیین نامه این سرفصل نیز از یک سال قبل ابلاغ شده و در دانشگاه‌ها سرآمدان فناوری در سطح دانشکده، در سطح دانشگاه و بعد در سطح ملی انتخاب می‌شوند. این موضوع هم در ایین‌نامه ارتقا امتیاز دارد.

سلیمانی گفت: حتی فعالیت‌های عام المنفعه و نقش آفرینی در تدوین برنامه‌های علمی پژوهشی فناوری که استاد در سطح جامعه انجام می‌دهد در این آیین نامه جدید مورد توجه قرار گرفته و ارتباط با صنعت و جامعه برجسته‌تر شده، همچنین موضوع مجلات علمی پژوهشی نیز برای مدیر مسئول و سردبیر مجله امتیازاتی دارد. مسئولیت‌های اجرایی که اساتید می‌توانند حضور داشته باشند؛ مثل اردو‌های مختلف علمی، فرهنگی و اردو‌های راهیان پیشرفت این هم در بخش علمی و اجرایی مدنظر قرار گرفته است.

قائم مقام وزیر علوم گفت: بخش اصلی و عمده دغدغه استادان و مسئولان کشور، بخش وتویی (بایستگی) آیین نامه ارتقا است. یکی از ضعف‌ها این بود که بخش وتویی بیشتر پژوهشی و مقاله محور بود؛ بنابراین تدبیری اتخاذ شد که ارتقای استادان فقط متکی بر مقاله نباشد و ۹ محور شناسایی و در آیین نامه پیش بینی شد که از این محور‌ها استادان بتوانند امتیازات وتویی ارتقا را کسب کنند.

قائم مقام و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: یکی از این ۹ محور مقاله و ۸ مورد دیگر شامل طرح‌های پژوهشی، کرسی‌های تخصصی و نظریه‌پردازی، هنر ارزنده، انتشار کتاب (کتاب تصنیفی و تالیفی)، اختراع، تولید و تجاری سازی، اکتشاف و الزامات حرفه‌ای تایید شده است و در همه این محور‌ها استاد باید پدید آورنده اصلی باشد و از هر کدام از این ۹ محور اگر امتیازات حداقلی بایستگی را به دست بیاورند به رتبه بالاتر ارتقا پیدا می‌کنند.
قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه استاد دانشگاه بدون مقاله نمی‌تواند ارتقا یابد، گفت:  یک استاد می‌تواند امتیازات لازم را از ۳ محور به دست بیاورد؛ یعنی هم طرح پژوهشی، هم اختراع و اکتشاف و هم برای ارتقای رتبه بالاتر سه مقاله داشته باشد. 

وی در توضیح الزامات حرفه‌ای گفت: الزامات حرفه‌ای یعنی یک استاد مثل استاد دانشگاه باید حتما دارای صفحه خانگی برخط باشد؛ برون داد‌ه های آموزشی پژوهشی اجرایی فرهنگی او در این صفحه قرار داده شود؛ برای اینکه دیگران بتوانند از این استفاده بکنند. همچنین استاد باید برنامه پنج ساله داشته باشد و به تصویب دانشگاه رسیده باشد. یا اینکه یک استاد باید نمرات دانشجویان را بموقع اعلام کند که جزء حرفه استادی است و باید رعایت شود و بی نظمی در این حوزه نباید پیش آید یا استاد درس‌ها را در طول هفته توزیع کند و طوری نباشد که در یک روز با خستگی سر همه کلاس‌ها برود یا متقاضی کاربرگ‌های لازم برای امتیازبندی بشود.

سلیمانی درباره توجه به نقش استادان زن در آیین نامه ارتقا گفت: حداقل ۳۰ درصد از فعالیت‌های علمی اجرایی بانوان هیئت علمی در صورت داشتن فرزند کمتر از ۶ سال به ازای هر فرزند معاف می‌شوند، همچنین امتیازی به استادان متاهل در این آیین نامه تعلق نمی‌گیرد.

نظر شما