شناسهٔ خبر: 66877146 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با مشارکت ۷۳ درصدی نیروگاه‌های خصوصی رقم خورد؛

رشد ۲۲ درصدی معاملات برق بورس انرژی در روز گذشته

تهران- ایرنا- ارزش معاملات برق شرکت‌های توزیع نیروی برق در بورس انرژی در روز گذشته (۶ خردادماه ۱۴۰۳) نسبت به‌روز کاری قبل، ۲۲ درصد افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، مدیریت معاملات خارج از بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد: روز گذشته نزدیک‌به ۴۸۰ میلیون کیلووات‌ساعت انرژی برق به ارزش ۵۷۶ میلیارد ریال توسط شرکت‌های توزیع نیروی برق در بورس انرژی معامله شد که از نظر ارزش معاملات، افزایش ۲۲ درصدی را نسبت به‌روز کاری قبل، نشان می‌دهد.

در معاملات دیروز، نیروگاه‌های خصوصی ۷۳ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند که این رقم نسبت به‌روز کاری قبل، ۴۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، ۱۲ اردیبهشت‌ماه امسال وزیر نیرو با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی‌توجهی به اقتصاد انرژی است، افزود: در طول دهه‌های گذشته حلقه‌های مصرفی انرژی با سرمایه‌گذاری‌های ویژه رشد زیادی پیدا کرده‌اند، اما در این‌ بین در بخش نیروگاهی کشور که در واقع محرک بخش‌های مختلف صنعت است، سرمایه‌گذاری کافی انجام نشده است.

«علی‌اکبر محرابیان» با تاکید بر لزوم اصلاح اقتصاد صنعت برق با هدف رفع ناترازی‌ها، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی باید به شیوه‌ای دنبال شود که فعالیت در این عرصه برای بخش خصوصی از جذابیت کافی برخوردار باشد.

وزیر نیرو با اعلام این خبر که به‌زودی در بورس انرژی سازوکار جدیدی برای عرضه مستقیم برق نیروگاه‌ها به مصرف‌کنندگان از طریق بورس انرژی نیز ایجاد خواهد شد، گفت: همه تلاش ما این است که با جذاب کردن اقتصاد صنعت برق، سازوکاری ایجاد کنیم تا نیروگاه‌ها به‌صورت نقدی انرژی برق تولید شده خود را به مشترکان بفروشند و درآمد حاصل از آن را صرف توسعه فعالیت‌های خود کنند.

محرابیان با اشاره به تجربه موفق عرضه برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس، گفت: اجرای موفق تابلوی سبز بورس که سبب شد فعالیت نیروگاهی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برای بخش خصوصی جذاب و اقتصادی شود، اثبات می‌کند که عرضه برق نیروگاه‌های حرارتی نیز در بورس انرژی می‌تواند به افزایش جذابیت فعالیت بخش خصوصی در این بخش و حل مشکل نقدینگی این صنعت کمک کند.

نظر شما