شناسهٔ خبر: 66877092 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حمایت دولت از طرح‌های جمع آوری تا ذخیره سازی کربن

خبرگزاری صدا و سیما

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری از حمایت این معاونت از طرح‌های جمع آوری تا ذخیره سازی کربن خبر داد.

صاحب‌خبر -

حمایت دولت از طرح‌های جمع آوری تا ذخیره سازی کربن

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی مصطفی میلانی امروز دوشنبه در جلسه هم اندیشی با استادان دانشکده مکانیک دانشگاه تبریز با اشاره به ارسال ۲۳۸ طرح ارسالی به سامانه ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته اظهار کرد: این ستاد در تمایز با فعالیت سایر ستاد‌های توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با شرکت‌های بزرگی، چون نفت، فولاد و صنایع دفاعی ارتباط دارد.

وی افزود: این ستاد با فرصت‌ها و چالش‌های صنعتی از جمله صنایع معدنی و فولادی مواجه است و مشکلات بسیاری در این حوزه‌ها به ستاد ارجاع داده می‌شود.

میلانی از همکاری با مراکز پژوهشی و دانشگاهی در زمینه رفع این مشکلات خبر داد و اظهار کرد: با توجه به نیازمندی‌های ارجاعی به ستاد، پنج اولویت اصلی داریم.

وی با بیان اینکه نخستین اولویت مربوط به مباحث شیرین سازی آب است گفت: در استان‌های مختلف با چالش‌های کم آبی مواجه هستیم و لازم است تا زنجیره فناوری‌های این حوزه توسعه یابد تا موضوع شیرین سازی در کاهش کم ابی کشور موثر واقع شود.

میلانی استحصال مواد با ارزش از باطله‌ها و شورآبه‌ها، ساخت سرامیک‌های پیشرفت، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و توسعه فناوری‌های مرتبط با ساخت افزایشی و ساخت دقیق را از دیگر اولویت‌های این ستاد عنوان کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: کشور ما با حجم عظیمی از عناصری، چون متانول، اوره و آمونیاک در صنایع مختلف مواجه است و تکمیل زنجیره ارزش این صنایع می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند و در فرآیند‌های فناوری دیگر نیز بهره گیری شود.

وی از انتشار فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه جذب و جمع آوری کربن خبر داد و گفت: صنایع کشور نیز امروز به این نتیجه رسیده‌اند که باید کربن تولیدی در صنعت خود را به ارزش افزوده تبدیل کنند.

میلانی از حمایت این ستاد از مقالات پسادکترا، پایان نامه، طرح‌ها و زیرساخت‌های فناوری خبر داد و گفت: ارائه تسهیلات قرض الحسنه قابل تبدیل به بلاعوض، اعتبار مالیاتی و خدمات شبکه آزمایشگاهی از جمله خدمات ارائه شده این ستاد است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بر اساس معاهده‌های بین المللی اکنون اگر کشوری نتواند میزان انتشار کربن خودش را کاهش دهد باید از کشور‌هایی که این قابلیت را دارند، کمک بگیرد. ژاپن و کره جنوبی از جمله کشور‌هایی هستند که اظهار تمایل کرده اند تا در میادین نفتی و گازی کشور‌های دیگر این فرایند را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه تدوین سند ملی توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته در سال ۱۳۹۶ آغاز شده است، افزود: در این سند مواردی، چون اقدامات، راهبردها، سازوکار‌های اجرایی، چشم انداز و اهداف کلان مطرح است.

میلانی از ارتقای همکاری‌های این ستاد با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سطح کشور خبر داد و گفت: به دنبال ارتقای هم افزایی با دانشگاه‌ها در مورد اولویت‌های پژوهشی و خواهان تدوین یک سند جامع پژوهشی همراه با دانشگاه‌ها هستیم.

نظر شما