شناسهٔ خبر: 66872130 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خرید تضمینی گندم مازندران در ۳۲ مرکز آغاز شد

ساری- ایرنا- همزمان با آغاز برداشت گندم در شرق مازندران، امروز دوشنبه نخستین محموله تحویل مرکز خرید تضمینی اداره کل غله در شهرستان گلوگاه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران در سال زراعی جاری حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گندم رفته است و پیش بینی می شود ۱۶۰ هزار تن گندم به صورت خرید تضمینی انجام شود.

سال گذشته ۱۱۸هزار تن خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان مازندران با افزایش ۷۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ انجام شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با اشاره به رشد ۷۲ درصدی خرید تضمینی گندم طی سال های اخیر و پیش بینی خرید ۱۶۰ هزارتن گندم در سال جاری گفت: ۳۲ مرکز خرید تضمینی در استان پیش بینی و دایر شده است.

عباسعلی وفائی نژاد از کشاورزان خواست برای برداشت گندم عجله نکنند و طبق نظر کارشناسان جهاد کشاورزی و با کسب اطمینان از رشد مطلوب این محصول و در شرایط رطوبت پایین اقدام به برداشت محصول خود کنند.

وی با توضیح این نکته که هماهنگی لازم با وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولید محصولات کشاورزی صورت پذیرفت، ادامه داد: خرید گندم تنها از کشاورزانی صورت می گیرد که نام آنها در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت شده باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران از کشاورزانی که مشخصات سطح زیرکشت مزارع خود را وارد سامانه پهنه بندی نکردند درخواست کرد هرچه زودتر برای ثبت مشخصات خود به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

طبق اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری ۱۷۵ هزار ریال تصویب و اعلام شد.

وفائی نژاد با بیان اینکه قیمت روز گندم موید آن است که حدود ۳۰ برابر قیمت نان، یارانه به آن تعلق می گیرد، تصریح کرد: دولت برای مدیریت یارانه پرداختی در حوزه نان، طی سال های اخیر استقرار سامانه نانینو توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی و مدیریت اجرایی بانک سپه را در دستور کار داشته که اجرای این طرح از سال ۱۴۰۱ تاکنون به صورت گام به گام در حال اجرا است.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ، مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه از این اراضی حدود هشت میلیون تن محصول از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.

مازندران در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد .

نظر شما