شناسهٔ خبر: 66870295 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مبارزه با پوره سن گندم در ۵۵۶ هزار هکتار از مزارع همدان آغاز شد

همدان- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: پایش ۵۵۶ هزار هکتار از مزارع گندم و جو برای مبارزه با پوره سن گندم در استان همدان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

محمود صمدپور روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به آغاز این طرح در مناطق جنوبی استان افزود: پوره سن گندم یکی از آفاتی است که می تواند به محصولات یک مزرعه صدمه زده و آنها را نابود کند.

وی ادامه داد: ۷۰ هزار هکتار مزارع گندم آبی، ۵۰ هزار هکتار مزارع جو آبی، ۳۴۴ هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع گندم دیم و ۹۰ هزار هکتار مزارع جو دیم با ۷۰ تیم پایش و اقدام به رصد پوره سن گندم، می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه مبارزه با سن مادر در استان همدان به پایان رسیده است، تاکید کرد: هم اکنون تیم های شبکه مراقبت، پایش در حال ردیابی پوره های احتمالی مزارع هستند.

وی از کشاورزان خواست نسبت به پایش مزارع خود برای شناسایی احتمالی پوره سن گندم مراقبت و در صورت رویت آن در اسرع وقت نسبت به سمپاشی اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: از روزهای نخست سال جاری تاکنون ۲۳۱ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان از طریق سم پاشی تحت عملیات مبارزه با سن گندم قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، آفت سن یک حشره قهوه ای غبارآلود است که در سرتاسر ایران به ویژه در محصولات گندم و جو یافت و به نام سن گندم شناخته می‌شود.

این آفت پس از خروج از تخم، پنج مرحله رشد دارد و چهار مرحله از آن از گندم تغذیه می کند. تخم های آنها سبز رنگ و دسته دسته هستند. حشرات بالغ یک سر مثلثی معمولی دارند.

سن گندم به کل محصول صدمه می زند.محصولات گندم آلوده به آفات سن برای مصرف یا تهیه نان مناسب نیستند زیرا باعث کاهش کیفیت آرد می شود.

آفات سن گندم بر روی قسمت های مختلف گیاه از جمله برگ و ساقه گیاهان میزبان و همچنین علف های هرز تخم می گذارند. تخمها پس از ۲ یا ۳ هفته از تخم خارج می شوند و سن‌های جوان‌تر شروع به تغذیه از برگ، ساقه و خوشه گندم می کنند. آنها بیشتر در لابه لای برگ‌های علوفه هرز زمستان گذرانی می کنند (پنهان می شوند) اما برخی از آنها در میان پوشش گیاهی خشن پناه می برند. با بهتر شدن شرایط، آفات بیرون می آیند و دوباره شروع به تغذیه از قسمت های مختلف محصول گندم می کنند.

نظر شما