شناسهٔ خبر: 67234759 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون سیاسی استانداری مرکزی:

عملیات نقطه‌زنی برای شناسایی محل دقیق مفقودین معدن شازند ادامه دارد

معاون سیاسی استانداری مرکزی: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: عملیات نقطه‌زنی و سنداژ برای شناسایی محل دقیق مفقودین معدن شازند که از شب گذشته آغاز شده بود به صورت فنی و تکنیکی با بهره‌گیری از تمام توان دستگاه‌های اجرایی شدت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، بهنام نظری افزود: در ارتباط با آخرین وضعیت جستجوی 2 تن از مفقودین حادثه ریزش معدن در شهرستان شازند، باید عنوان کرد که حجم بالای آوار و وزن بالای سنگ‌های ریزش کرده که به بیش از 300 تن می‌رسد فرایند جستجو و آواربرداری را سخت و دشوار کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس گمانه‌زنی‌های‌ برخی از کارگران در خصوص محل فعالیت ماشین‌آلات معدن ‌و همچنین با استفاده از سگ‌های زنده‌یاب و جسدیاب برای جستجوی مفقودین و همچنین دستگاه‌های فلزیاب برای ردیابی ماشین‌آلات عملیات آواربرداری و پیداکردن مفقودین با حضور تیم فنی و مهندسی ادامه دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اظهار داشت: گرچه به‌رغم تاریکی هوا فعالیت تیم امدادی و مهندسی ادامه داشت، اما با روشن شدن هوا از ساعت 4:30 بامداد امروز جلسه مدیریت بحران در نقطه محل وقوع حادثه تشکیل شد و تقسیم وظایف مجدداً مورد تأکید قرار گرفت.

نظری تصریح کرد: چند دستگاه اکیپ فنی در محل مستقر هستند، اما به علت آنکه نیاز به دستگاه‌های ویژه بود، دستگاه‌ها شبانه از شهرستان محلات و برخی شهرهای همجوار به محل حادثه ریزش معدن منتقل شد. بر این اساس اکیپ‌های متعدد امدادی، فنی و مهندسی، امنیتی و انتظامی در محل وقوع حادثه مستقر هستند.

وی بیان داشت: این احتمال وجود دارد که عملیات شبانه جستجو با درصد خطای بالاتری انجام شود. پس از گمانه‌زنی در مورد نقاط محبوس شدن مفقودین و ماشین‌آلات آنها که شب گذشته انجام شد، کار جستجو صبح امروز با روشن شدن هوا شدت گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی به وضعیت خطرناک محل حادثه اشاره داشته و تأکید کرد: محل ریزش معدن در وضعیت قرمز قرار دارد و به همین دلیل تحت مراقبت است تا از ورود افراد برای پیشگیری از وقوع حادثه جلوگیری شود.

نظری ابراز داشت: اگر روند عملیات جستجو کند است به این دلیل است که جوانب احتیاط رعایت و ایمن سازی برای پیشگیری از حادثه جدید انجام می‌شود. چنانچه ایمن‌سازی و جوانب احتیاط در حین عملیات انجام نشود احتمال وقوع اتفاق تلخ دیگری وجود دارد که شرایط را نگران کننده خواهد کرد.

وی اضافه کرد: حجم بالای آوار و ریزش سنگ‌ها نشان می‌دهد عملیات آواربرداری زمان‌بر باشد. اما با این حال سعی خواهیم کرد تا فرایند آواربرداری و سنگ‌برداری از محل ریزش معدن با جدیت ادامه پیدا کند و نتیجه هر چه زودتر مشخص شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی به احتمال پیدا شدن مفقودین اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی با حجم بالای آوار نمی‌توان زمان مشخصی برای یافتن مفقودین اعلام کرد. تلاش خواهیم کرد که در سریعترین زمان ممکن عملیات جستجوی مفقودین به اتمام برسد.

نظری افزود: یک اصل مهم در عملیات جستجوی مفقودین حوادث این چنینی این است که در فرایند جستجو، تیم امدادی و فنی مهندسی دچار حادثه جدید نشوند. چرا که سنگ‌ها لرزان بوده و پایه ثابتی ندارند و به محض هرگونه بی‌احتیاطی احتمال وقوع خطر حادثه جدید دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته پیکر 2 تن از مفقودین پیدا شده است، ادامه داد: بعید است مفقودین با این حجم از آوار زنده مانده باشند. تلاش خواهیم کرد که با پیدا کردن مفقودین حادثه ریزش معدن خانواده‌های آنها از دل‌نگرانی خارج شوند. 

انتهای پیام/

نظر شما