شناسهٔ خبر: 66869722 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گفت‌وگوی «جوان» باعضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

ساخت مسکن جزء دغدغه‌های اصلی رئیس‌جمهور شهید بود 

روزنامه جوان

مسکن یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز مردم است. به همین دلیل، یکی از دغدغه‌های سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید ساخت مسکن برای مردم و کاستن از مشکلات آن‌ها بود.

صاحب‌خبر -

جوان انلاین: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است مسکن جزء مهم‌ترین نیازمندی‌های مردم به شمار می‌رود و از همین رو با توجه به دغدغه ویژه رئیس‌جمهور در حوزه مسکن، باید سیاست‌های دولت شهید‌رئیسی ادامه پیدا کند و شاهد گشایش‌های خوبی باشیم. اختصاص زمین و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن برای اجرایی کردن طرح‌های ساخت مسکن‌ملی به کمک و مشارکت مردم و وقوع جهش تولید مسکن باید صورت پذیرد و به عنوان مهم‌ترین دغدغه رئیس‌جمهور شهید باید این مسئله در دولت بعدی تداوم یابد. 
 
مسکن یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز مردم است. به همین دلیل، یکی از دغدغه‌های سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید ساخت مسکن برای مردم و کاستن از مشکلات آن‌ها بود. یکی از شعار‌های انتخاباتی ایشان ساخت مسکن بود و در دوران ریاست دولت‌سیزدهم تلاش‌های بسیاری در این راستا انجام داد. برخی موانع پیش‌روی دولت در زمینه عملیاتی کردن ساخت مسکن برای مردم وجود داشت. از مهم‌ترین مشکلات می‌توان به همکاری نکردن بانک‌ها در این زمینه اشاره کرد. بانک‌ها ترجیح می‌دهند به جای پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن، سرمایه‌های خود را در بخش‌های سود دهنده و دلالی به کار بیندازند. 
کارشناسان اعتقاد دارند دولت باید برخورد جدی با بانک‌ها را به منظور همراهی آن‌ها با طرح‌های ملی مسکن در پیش بگیرد. در غیر این صورت، مشکلات جدی در این حوزه بروز می‌کند. از سوی دیگر، به زعم کارشناسان، از آنجایی که موضوع مسکن یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم است، دولت بعدی که روی کار می‌آید، باید به این مسئله اهتمام لازم را داشته باشد. به طور کلی، دغدغه شهید‌رئیسی تمام مشکلاتی بود که مردم با آن مواجه هستند. از آنجایی‌که مسکن در رأس مسائل و مشکلات مردم است، این موضوع جزء مهم‌ترین دغدغه‌های وی بود. 
 علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در ارتباط با دغدغه‌های رئیس‌جمهور شهید کشورمان تصریح کرد: مسائلی که مربوط به معیشت مردم بود، برای شهید‌رئیسی جزء مسائل مهم و اولویت به شمار می‌آمد. در همین زمینه، شاهد بودیم که مسکن و حتی مسئله خودرو از اهمیت زیادی برایش برخوردار بود و به پیگیری این موضوعات می‌پرداخت. 
وی ادامه داد: اخیراً موضوع مسکن در دولت‌سیزدهم شتاب بیشتری گرفته بود و مسائل با سرعت بالاتری ادامه داشت. همین روند باید افزایش و ادامه پیدا کند. امیدواریم دولت بعدی که روی کار می‌آید نیز به اندازه شهید‌رئیسی نسبت به مسئله ساخت مسکن برای مردم اهتمام داشته باشد. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دغدغه‌های مردم جزء اولویت‌های دولت‌سیزدهم به ریاست شهید‌رئیسی بود. از آنجایی‌که مسکن از مهم‌ترین مسائل امروز مردم است، این مسئله در صدر سیاست‌هایی قرار داشت که دولت پیگیری می‌کرد. 
جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسکن جزء مهم‌ترین نیازمندی‌های مردم به شمار می‌رود و از همین رو با توجه به دغدغه ویژه رئیس‌جمهور در حوزه مسکن، باید سیاست‌های دولت شهید‌رئیسی ادامه پیدا کند و شاهد گشایش‌های خوبی باشیم. اختصاص زمین و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن برای اجرایی کردن طرح‌های ساخت مسکن ملی به کمک و مشارکت مردم و وقوع جهش تولید مسکن باید صورت پذیرد و به عنوان مهم‌ترین دغدغه رئیس‌جمهور شهید باید این مسئله در دولت بعدی تداوم یابد.
وی در خصوص برداشتن حریم شهر‌ها و اختصاص زمین برای ساخت مسکن خاطرنشان کرد: برخی مشکلات قانونی در این زمینه وجود دارد که بخش زیادی از آن‌ها قابل حل و فصل است. اگر مانعی وجود دارد، وزارتخانه‌ها می‌توانند اصلاحیه‌ای ارائه دهند و به رفع مشکلات در این زمینه بپردازند. 
جدی گفت: متأسفانه بانک‌ها کار‌هایی را که باید در زمینه ارائه تسهیلات ساخت مسکن انجام دهند، پیش نمی‌برند. مسئله مسکن از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث می‌شود که چرخ‌های تولید در کشور به کار بیفتد و رونقی را در این زمینه شاهد باشیم. با این حال شاهد همکاری نکردن بانک‌ها در این زمینه هستیم. 
وی ادامه داد: دولت باید با اصرار مسئله همکاری بانک‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های مسکن ملی را، پیگیری کند. مجلس‌دوازدهم نیز باید در این زمینه همکاری لازم را با دولت داشته باشد به نحوی که زمینه کوتاهی بانک‌ها در ارتباط با پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از بین برود.

نظر شما