شناسهٔ خبر: 66869661 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دولت آینده و ضرورت ادامه سیاست‌های مسکنی دولت شهید‌رئیسی

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: شهید‌رئیسی، با دغدغه اصلی خانه‌دار‌کردن مردم، برتوسعه افقی شهر‌ها و ایجاد شهرک‌های تک‌طبقه حیاط‌دار در اطراف شهر‌های بزرگ تأکید داشت و معتقد بود که این کار باید با مشارکت خود مردم انجام شود. وی در دوران ریاست‌جمهوری خود ۵/۲ میلیون قطعه زمین عرضه کرد و به رغم همکاری نکردن شبکه بانکی، تلاش مستمری برای پیگیری این مسئله داشت. این رویکرد کلیدی باید در دولت بعدی نیز ادامه یابد و نمایندگان مجلس باید شبکه بانکی را برای همکاری در جهت رفع نیاز مسکن مردم متقاعد کنند. دولت بعدی باید از همین حالا چاره‌ای اساسی برای مشکلات بانکی بیندیشد و با کمک و مشارکت مردم، خانه‌سازی را تسهیل کند. 
شهید‌رئیسی، رئیس‌جمهور دولت‌سیزدهم ایران، یکی از دغدغه‌های اصلی و راهبردی خود را خانه‌دار کردن مردم قرار داده بود. او معتقد بود که خانه‌دار‌شدن مردم نه تنها به معنای افزایش ساخت مسکن است، بلکه باید این ساخت‌و‌ساز به دست خود مردم انجام شود. از دیدگاه شهید‌رئیسی، توسعه افقی شهر‌ها و ایجاد شهرک‌های جدید در اطراف شهر‌های بزرگ، راه‌حلی کلیدی برای رفع مشکل مسکن بود. این شهرک‌ها باید به صورت تک‌طبقه و حیاط‌دار ساخته شوند تا جذابیت زندگی در حاشیه شهر‌ها را برای مردم افزایش دهند. این رویکرد علاوه بر افزایش رفاه عمومی، موجب توزیع متوازن‌تر جمعیت و کاهش تراکم شهری نیز می‌شود. 
رئیس‌جمهور شهید، با تمام وجود باور داشت که خانه‌دار کردن مردم باید اولویت اصلی سیاست‌های دولت باشد. وی اعتقاد داشت که دولت باید پیشگام در ساخت مسکن، با کمک و مشارکت مردم باشد. حتی شعار سال نیز بر «جهش تولید با مشارکت مردم» تأکید داشت که بخش مسکن یکی از مهم‌ترین عرصه‌های این جهش تولید است. با توسعه شهرک‌های تک‌طبقه حیاط‌دار از طریق عرضه زمین و پرداخت تسهیلات، می‌توان به راحتی این هدف را محقق کرد. 
دولت بعدی باید این سیاست‌ها را ادامه دهد و به خانه‌دار کردن مردم به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود نگاه کند. شهید‌رئیسی در دوران ریاست‌جمهوری خود اقدامات مثبتی در این زمینه انجام داد. از جمله این اقدامات می‌توان به عرضه ۵/۲ میلیون قطعه زمین اشاره کرد. با این حال، همکاری نکردن شبکه بانکی یکی از موانع اصلی در تحقق این اهداف بود. اما شهید‌رئیسی با پیگیری‌های مستمر و برگزاری هفتگی جلسات شورای عالی مسکن، تلاش می‌کرد تا این مشکلات را حل کند. 
چون شهید‌رئیسی خود از بخش محروم جامعه برخاسته بود به خوبی می‌دانست که خانه‌دار کردن مردم چقدر می‌تواند برای آنان اهمیت داشته باشد. این رویکرد کلیدی رئیس‌جمهور باید محور سیاست‌های دولت بعدی نیز باشد. نمایندگان مجلس می‌توانند نقش مؤثری در متقاعد کردن شبکه بانکی برای همکاری در این زمینه داشته باشند. برای رفع نیاز مردم و ساخت مسکن، همکاری بانک‌ها ضروری است و نمایندگان باید این موضوع را از بانک‌ها 
مطالبه کنند. 
همکاری نکردن شبکه بانکی یکی از مشکلات عمده‌ای بود که مانع از تکمیل طرح‌های دولت شهید‌رئیسی می‌شد. دولت بعدی باید از همین حالا چاره‌ای اساسی برای این مسئله بیندیشد. اگر بانک‌ها همکاری نکنند، مشارکت مردم در ساخت مسکن نیز شکل نخواهد گرفت. بنابراین، با همکاری و مشارکت خود مردم و حمایت‌های بانکی، می‌توان به هدف خانه‌دار‌کردن مردم نزدیک شد و دولت بعدی باید این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهد. 
شهید‌رئیسی، با دغدغه اصلی خانه‌دار‌کردن مردم، بر توسعه افقی شهر‌ها و ایجاد شهرک‌های تک‌طبقه حیاط‌دار در اطراف شهر‌های بزرگ تأکید داشت و معتقد بود که این کار باید با مشارکت خود مردم انجام شود. وی در دوران ریاست‌جمهوری خود ۵/۲ میلیون قطعه زمین عرضه کرد و به رغم همکاری نکردن شبکه بانکی، تلاش مستمری برای پیگیری این مسئله داشت. این رویکرد کلیدی باید در دولت بعدی نیز ادامه یابد و نمایندگان مجلس باید شبکه بانکی را برای همکاری در جهت رفع نیاز مسکن مردم متقاعد کنند. دولت بعدی باید از همین حالا چاره‌ای اساسی برای مشکلات بانکی بیندیشد و با کمک و مشارکت مردم، خانه‌سازی را تسهیل کند.

نظر شما