شناسهٔ خبر: 66869439 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بلاهایی که استرس روزمره بر سرتان می‌آورد

استرس پاسخ طبیعی و فیزیولوژیک بدن انسان به محرک‌های خطرناک و موقعیت‌های چالش‌برانگیز است که سیستم عصبی و سیستم هورمونی بدن انجام می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، استرس‌ها و اضطراب‌های روزمره گاهی می‌توانند بسیار شدید و ادامه‌دار شوند تا جایی که سلامت روان و بدن را به خطر بیندازند. درک صحیح منشأ استرس و اضطراب روزمره نقش مهمی در مدیریت آن دارد.

منشأ استرس‌های روزمره چیست؟
هر شخصی محرک‌های متفاوتی برای ایجاد استرس دارد. وقایع گوناگونی در طول زندگی می‌توانند باعث ایجاد استرس شوند؛ مانند ازدواج، از دست دادن شغل، تولد فرزند و ….

عوارض استرس و اضطراب شدید چیست؟
استرس طولانی‌مدت می‌تواند باعث بروز عوارض گوناگونی مانند مشکلات گوارشی، مشکلات سیستم ایمنی، تشدید بیماری‌های زمینه‌ای و ایجاد بیماری‌های جدید در فرد شود. در زمان بروز استرس در بدن اتفاقاتی می‌افتد تا بدن آماده مقابله باشد:به طوری که فشارخون افزایش و تعریق افزایش می‌یابد،هوشیاری و ضربان قلب نیز بالا می‌روند.به‌ این‌ ترتیب بدن برای مقابله با خطر آماده می‌شود. مجموعۀ این فرایندها را استرس می‌نامند.

منشأ استرس چیست؟
اگر بخواهیم خلاصه بگوییم که منشأ استرس چیست باید بگوییم که هر موقعیتی که باعث احساس خطر، تنش، نیاز به آمادگی و ترس در فرد شود می‌تواند باعث بروز استرس شود؛ بنابراین محرک‌های استرس در افراد مختلف متفاوت هستند.استرس کاری شایع‌ترین منشا استرس‌ های روزمره است. دلایل اصلی بروز استرس مرتبط با شغل عبارت‌اند از:

رضایت‌نداشتن از شغل خود

حجم کاری زیاد و مسئولیت بیش از حد

ساعت کاری زیاد

کار در شرایط خطرناک

ناامنی شغلی و نداشتن شانس در پیشرفت شغلی؛

تبعیض در محل کار.

منشأ استرس و اضطراب مرتبط با زندگی روزمره
شرایط مختلفی که در مراحل مختلف زندگی ایجاد می‌شود می‌تواند منشا استرس و اضطراب باشد. نمونه‌ای از این شرایط عبارت‌اند از:

مرگ یکی از عزیزان

طلاق

از دست دادن شغل

افزایش تعهدات مالی

ازدواج

نقل ‌مکان

بیماری

مشکلات عاطفی

مراقبت از یک فرد مسن یا بیمار

وقایع آسیب‌زا مانند، خشونت، دزدی و…‌.

عوارض افزایش استرس
سطح استرس شما بر اساس شخصیت شما و نحوۀ واکنش شما به موقعیت‌ها متفاوت خواهد بود. بعضی‌ها اجازه می‌دهند همه چیز راحت سیر خود را طی کند. برای آنها استرس‌های کاری و استرس‌های زندگی فقط دست‌اندازهای جزئی در جاده هستند.هنگام بروز استرس سیستم هورمونی و عصبی بدن فعال می‌شوند و موجب بروز تغییراتی در بدن می‌شوند تا ما آمادۀ مقابله شویم. هنگام بروز یک واقعه استرس‌زا فعالیت سیستم ستیز و گریز ما بسیار سودمند است؛ چراکه ما را آمادۀ پاسخگویی و مقابله می‌کند.در این حالت استرس حاد است و پس از رفع آن واقعه و موقعیت استرس فروکش می‌کند و بدن به شرایط نرمال خود بازمی‌گردد.گاهی به دلایلی فرد به مدت طولانی و مزمنی استرس دارد و سیستم ستیز و گریز دائماً فعال و در حال ترشح هورمون‌های استرس است. در این حالت عوارض افزایش استرس می‌توانند بسیار زیاد باشند و بدن دچار فرسودگی و خستگی می‌شود.

عوارض استرس و اضطراب شدید طولانی‌مدت عبارت‌اند از:افسردگیفشارخون بالاضربان قلب تصلب شرایین بیماری‌های قلبیبیماری‌های گوارشی مانند سوزش سر دل، زخم معده، سندروم رودۀ تحریک‌پذیر؛یبوست یا اسهال، افزایش یا کاهش وزن، تغییرات در میل جنسی، مشکلات باروری، تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، مشکلات پوستی، تضعیف سیستم ایمنی. هنگام بروز یک واقعۀ استرس‌زا، مانند مرگ عزیزان، باید از تحمیل فشار زیاد بر خود خودداری کنید و در صورت امکان از یک مشاور یا سایر اعضای خانواده خود کمک بگیرید.مقابله با استرس باید چه کاری انجام داد؟در وهلۀ اول درصورت امکان باید منشأ استرس را از زندگی حذف کرد. اگر در موقعیتی قرار دارید که موجب ناخوشایندی و احساس استرس در شما می‌شود، باید سعی کنید که این موقعیت را مدیریت و تغییر دهید.

چه زمانی نزد پزشک برویم؟
با تغییر نگرش خود درمورد وقایع و مشکلات سعی کنید بتوانید ساده‌تر با آن‌ها کنار بیایید. البته این مورد به معنای بی‌خیال بودن نیست بلکه به معنای مدیریت صحیح وقایع است.اگر دائماً استرس دارید و در طول روز وقایع گوناگونی موجب برافروختگی و نگرانی شما می‌شوند، مشورت با یک متخصص روان‌شناس و درصورت نیاز روان‌پزشک را حتماً مد نظر داشته باشید تا با مدیریت و مهار استرس از ایجاد عوارض آن جلوگیری کنید.

نظر شما