شناسهٔ خبر: 66867346 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید اسپانیا بر لازم الاجرا بودن حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل/ همه باید از آن پیروی کنند

تهران-ایرنا- خوزه مانوئل آلبارس، وزیر خارجه اسپانیا روز یکشنبه درپی صدور حکم از سوی دیوان بین المللی دادگستری واقع در شهر لاهه هلند در خصوص توقف فوری حملات اسرائیل به رفح اعلام کرد که حکم دادگاه لاهه الزام آور است و همه باید از آن پیروی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از "تاس" وی در مصاحبه با شبکه تی آر تی هابر گفت: دادگاه لاهه یک ساختار سازمان ملل است و حکم آن برای همه لازم الاجرا است. ما انتظار داریم همه طرف ها آن را اجرا کنند.

به گفته این مقام ارشد اسپانیایی، پارلمان این کشور در ۲۸ مه لایحه ای را برای به رسمیت شناختن فلسطین تصویب خواهد کرد.

وزیر خارجه اسپانیا در این خصوص گفت: ما این تصمیم را تصویب خواهیم کرد زیرا از راهکار دو کشوری برای مشکل فلسطین حمایت می کنیم. اگر این کار را نکنیم، میراث منفی به جای خواهیم گذاشت. معتقدیم که مردم فلسطین مستحق عدالت هستند. خواهان صلح در منطقه هستیم. می خواهیم شاهد همزیستی مسالمت آمیز (فلسطین و اسرائیل) باشیم. از این طریق می توانیم وجدان بشریت را نجات دهیم.

به گزارش ایرنا, ر اساس گزارش «گاردین»، اسپانیا یکی از کشورهای اروپایی است که بیشترین انتقاد را از رژیم اسرائیل در مورد جنگ غزه کرده است.

اسپانیا، ایرلند و نروژ روز چهارشنبه گذشته اعلام کردند که دولت‌های آنها ۲۸ مه (هشتم خرداد) کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به رسمیت شناختن فلسطین را محکوم کرده و در پیامی از طریق شبکه اجتماعی ایکس مدعی شده است این اقدام «به تروریسم بیشتر و بی‌ثباتی در منطقه منجر می‌شود و هرگونه چشم‌انداز صلح را به خطر می‌اندازد».

اسپانیا این روزها نقش رهبری اروپا را بر عهده گرفته است و شرکای خود را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین هماهنگ می‌کند.

لازم به ذکر است که دیوان بین المللی دادگستری واقع در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

این حکم برای متوقف کردن عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح و بازگشایی گذرگاه رفح واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه تاکید کرد که حکم دادگاه لاهه به رژیم اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در رفح «الزام‌آور» است و همه طرف‌ها باید از آن پیروی کنند.

نظر شما