شناسهٔ خبر: 66863941 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

در نخستین رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور

محورهای مختلف اقتصاد دریایی ایران بررسی شد

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محورهای مختلف اقتصاد دریایی ایران بررسی شد

در اولین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور، ابعاد مختلف اقتصاد دریایی ایران به‌ویژه پتانسیل‌های جزیره قشم در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت. در نخستین رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور، پنل‌های تخصصی متنوعی در کنار بخش نمایشگاهی برگزار شد و در این پنل‌ها درباره آن‌چه در زیست‌‌بوم دریایی قشم وجود دارد و می‌توان با استفاده از آن‌ها اقتصاد دریایی را توسعه بخشید، گفته شد.

یکی از این پنل‌های تخصصی کشتی‌رانی و حمل‌ونقل ترکیبی بود. امیر بیات‌ترک، در این پنل به موانع و فرصت‌‌های موجود در حمل‌ونقل ترکیبی پرداخت. این عضو شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران در ارائه‌اش به این مسئله اشاره کرد که لجستیک یکی از مهم‌‌ترین بخش‌ها در اقتصاد دریامحور است و گفت: «با توسعه متوازن در تمام بخش‌های مرتبط با حمل‌ونقل دریایی، رشد چشمگیری در زمینه اقتصاد مبتنی بر دریا خواهیم داشت.»

بیات که حدود ۳ دهه است در حوزه‌های صنعت، معدن، نفت و گاز، حمل‌ونقل، عمران، ساختمان‌، مالی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند، آمارهایی را از وضعیت شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد و گفت ۷۳۹۰ در این شرکت مشغول به کارند که ۹۳ درصدشان آقا هستند و ۷ درصد از آن‌ها خانم هستند.

او توضیح داد که شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ۲۳۰ هزار باکس کانینتر، ۱۵۰۹ واگن و ۱۵۰ کشنده دارد و خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌کند. بیات خاطرنشان کرد که در حوزه دریای خزر این شرکت با بنادری چون انزلی، کاسپین، نوشهر، آستارا، اکتائو، ماخاچ کالا، ترکمن‌باشی و باکو ارتباط دارد. همچنین، دفاتر منطقه‌ای در بنادر امام، لنگه و چابهار تاسیس کرده است. او افزود: «اقتصاد دریامحور یک تحول بنیادین در جامعه دریایی است و با ساخت داخل می‌توان به توسعه اقتصاد کشور کمک کرد.»

در ادامه این پنل، محمدمهدی سالاری، رئیس شورای عالی صنایع دریایی کشور درباره فعالیت‌های شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارتقای کریدور شمال به جنوب و تفاهم‌نامه‌ای که ایران، هند و روسیه با یکدیگر امضا کرده‌اند، از بیات‌ترک سوالاتی پرسید. بیات در پاسخ به سالاری گفت که این شرکت برای توسعه اقتصاد دریایی تا جایی که می‌تواند تلاش می‌کند. در ادامه، مسعود دانشمند،‌ کارشناس حمل‌و‌نقل،‌ با اشاره به اهمیت اقتصاد دریایی و بهبود کریدورها خاطر نشان کرد که ایران در جایگاه جغرافیایی منحصربه‌فردی قرار گرفته و ارتباطاتش را می‌تواند هم از خشکی و هم از دریا توسعه دهد. مسعود دانشمند گفت: «اقتصاد دریا یک تجارت بزرگ جهانی است و ایران می‌تواند کشورهای اطرافش را هم از طریق خشکی و هم از طریق بنادر تغذیه کند.» او به اهمیت ایجاد پس‌کرانه اشاره کرد و توضیح داد که با رعایت ترانزیت‌ها و به‌هنگام رساندن، کریدور شمال به جنوب کار خود را آغاز می‌کند. دانشمند همچنین به خرید هزار دستگاه کامیون برای طی کردن مسافت چابهار تا زاهدان اشاره کرد و تاکید داشت که کریدور شمال به جنوب، اثرگذاری زیادی روی منطقه خواهد داشت برای همین باید روی این بخش سرمایه‌گذاری جدی‌ای انجام داد.

مردمی‌سازی اقتصاد از موضوعاتی بود که در اولین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور که از ۲۵ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا روز ۲۷ اردیبهشت ‌ماه ادامه دارد، تاکید شد. سرمایه‌گذاری، بازارسازی و آبادانی شهرهای کنار دریا از دیگر مواردی بود که در این رویداد دو روزه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

 

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما