شناسهٔ خبر: 66858976 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

دستگاه بومی پیش‌بینی تصادف و هشدار به راننده

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی، ساخت و تولید دستگاه هوشمند پیش‌بینی و هشدار پیش از تصادف شده است. این دستگاه با استفاده از هوش مصنوعی، می‌تواند خطرات احتمالی تصادفی با خودرو‌های جلویی، انحراف از جاده و... را پیش‌بینی کرده و به راننده هشدار دهد.

صاحب‌خبر -
 
هدف ازساخت این دستگاه، جلوگیری از تصادفات جاده‌ای ناشی ازخواب‌آلودگی یا حواس‌پرتی راننده است. این دستگاه در جلوی قسمت داخلی خودرو نصب می‌شود و باایجاد هشدارصوتی،راننده را از خطرآگاه می‌کند.مسئول این شرکت می‌گوید: این دستگاه پس ازبررسی نمونه‌های تحقیقاتی و تجاری بین‌المللی وهمچنین آزمایش‌های عملی ومیدانی در خیابان‌ها و جاده‌ها، به مرحله تولید رسیده است.یکی از مزایای این دستگاه نصب آسان آن در انواع خودرو‌های سبک و سنگین است.همچنین این دستگاه از قیمت مقرون به صرفه بوده و می‌تواند به بهبود ایمنی رانندگی کمک کند. با توجه به اهمیت ایمنی دررانندگی، انتظار می‌رود که این دستگاه هوشمند به‌زودی مورد استفاده قرار گیرند و به کاهش تصادفات جاده‌ای کمک کنند.

تجهیز صد آزمایشگاه تحقیقاتی با امکانات ساخت داخل
ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی طراحی وساخت ابزار‌های شناختی ارزان قیمت و قابل حمل(Handheld Devices) را برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکرد‌های شناختی دردستور کار قرارداد و از شرکت‌های فعال در حوزه شناختی، اساتید دانشگاه‌ها و سایر محققان حوزه علوم شناختی دعوت شد تا اطلاعات و جزئیات دستگاه‌هایی که توسط آنها قابلیت ساخت دارد را به ستاد علوم شناختی ارسال کنند تاپس ازتأیید،حمایت ستاد ازفعالیت درحوزه مورد نظر انجام شود.در چارچوب این سیاست و فراخوان ستاد چندین شرکت آمادگی خود را برای طراحی و ساخت ابزار‌ها و دستگاه‌های ارزان قیمت قابل حمل در زمینه‌های تحریک مغزی خانگی(نوروفیدبک و بیوفیدبک)، دستگاه‌های پرتابل ثبت و پردازش سیگنال‌های مغزی چهار تا ۱۶ کانال با هدف به کارگیری در BCI، سیستم غربالگری زودهنگام اوتیسم بااستفاده ازصدای گریه کودکان ونوزادان،دستگاه آنالیز گفت‌وگو، سامانه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی و ابزار پوشیدنی جهت تشخیص حملات تشنج در بیماران مبتلا به صرع اعلام کردند.این ابزار‌ها ودستگاه‌ها درزمینه درمان افسردگی،اضطراب،بی‌خوابی،رفع مشکلات خواب،افزایش تمرکز، کاهش استرس، کاهش درد‌های میگرنی، افزایش سیستم‌های توانبخشی، درمان اختلالات شناختی-رفتاری مبتنی بر گفت وگو  کاربرد دارد.

فناوری جدید برای تولید موج‌مصنوعی
یک شرکت فناورانه‌،برای تولیدنمونه مصنوعی موج‌مصنوعی ازبالش‌های نساجی بادوام برای شبیه‌سازی استفاده می‌کند. این فناوری‌ می‌تواند تا ارتفاع‌های مختلف موج ایجاد کند.این سامانه با استفاده ازانرژی پذیرنده کارمی‌کند و به همین دلیل کم‌مصرف است.موج‌ها کاملا ایمن هستند وموج‌سواران می‌توانندبه راحتی واردآب شده وازآن خارج شوند.از این فناوری می‌توان در پارک‌های آبی و ورزشگاه‌های موج‌سواری خصوصی استفاده کرد.

آزمایش موفقیت‌ آمیز سرویس Direct to Cell
اسپیس ایکس از موفقیت آزمایشی اینترنت ماهواره‌ای برای گوشی‌های موبایل خبرداد.اسپیس ایکس باانتشار ویدئویی،از موفقیت‌آمیز بودن آزمایش سرویس Direct to Cell خبر داد.این سرویس که برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به گوشی‌های موبایل طراحی شده به کاربران امکان می‌دهد تابدون نیاز به تجهیزات اضافی، به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند. Direct to Cell در ابتدا فقط از ارسال پیامک پشتیبانی می‌کند.اسپیس ایکس در نظر دارد تا درسال۲۰۲۵، امکان برقراری تماس صوتی و ارسال و دریافت را نیز به این سرویس اضافه کند.این سرویس می‌تواند نحوه دسترسی به اینترنت، به ویژه در مناطق دورافتاده را متحول کند. 

قابلیت اسلوموشن خودکار در گوگل
گوگل از قابلیتی به نام Cinematic Moment برای Google Photos رونمایی کرد که به کاربران امکان می‌دهد به طور خودکار ازویدئو‌ها، تصاویر اسلوموشن بسازند. بااستفاده ازاین قابلیت می‌توانید قسمتی ازویدئو را انتخاب کنید وسپس منتظر اعمال  خودکار  افکت اسلوموشن روی آن باشید.کاربران درحال حاضر نمی‌توانندویدئو‌های موردنظر خودرابه صورت دستی برای استفاده از این قابلیت انتخاب کنند. این قابلیت درحال حاضر در حال توسعه است وبه زودی درنسخه‌های جدید Google Photos در دسترس خواهد بود. گوگل به‌ویژه ویرایشگر Magic را برای تعدادی از گوشی‌های پیکسل قدیمی منتشر کرده است که کاربران می‌توانند عکس‌ها را با هوش مصنوعی ویرایش کنند. همچنین این شرکت در حال توسعه ابزار‌های جدید برای ویرایش ویدئو است که می‌تواند با یک ضربه، آنها را به طور خودکار ارتقا دهد.

رونمایی از فناوری  پیوند سر به بدن   
شرکت BrainBridge با رونمایی ازفناوری جدید خود، انقلابی در علم پزشکی دیجیتال به‌وجود آورد. این فناوری نوین امکان پیوند سربه بدن را تا هشت سال آینده فراهم می‌کند.دراین روش، سریک بیمار به یک فرد مرگ مغزی پیوند می‌شود و به این ترتیب، بیمار بدون ازدست دادن هویت، خاطرات و داده‌های ذهن‌ خود، صاحب بدنی سالم می‌شود.این فناوری پیشرفته از سیستم‌های رباتیک بسیار دقیق وهوش‌مصنوعی برای تضمین تطابق کامل واتصال بی‌نقص ازنخاع،اعصاب ورگ‌های خونی استفاده می‌کند. پیوند سر به بدن، ‌امیدی تازه برای بیماران مبتلا به بیماری‌های لاعلاج، ضایعات نخاعی و آسیب‌های مغزی شدید است.

سامانه هوشمند جدید کمک به پلیس راهور
سامانه هوشمند جدید با استفاده از هوش مصنوعی برای حل مشکلات رانندگی و پیامک‌های جریمه راه‌اندازی می‌شود. هدف از این سامانه، به صفر رساندن جریمه‌های اشتباه و جلوگیری از ارسال پیامک‌های جریمه نادرست برای رانندگان است.در این سامانه، امکان ثبت اعتراض به جریمه‌های اشتباه به صورت آنلاین برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌شود.به مرور زمان، گزینه‌های هوشمند دیگری نیز به این سامانه اضافه خواهند شد.

عصر جدید کاوش فضایی 
ربات‌ انسان نما، جایگزین فضانوردان در ایستگاه فضایی
 ایستگاه فضایی تیانگونگ چین به زودی میزبان یک عضو جدید درخدمه خود خواهد بود: یک ربات انسان‌نما به نام تایکوبوت. این ربات به عنوان مراقبت ازفعالیت‌های فضایی انجام می‌شود و به فضانوردان درهیات ماموریت‌شان کمک می‌کند. تایکوبوت توسط دانشگاه ملی دفاعی در چان توسعه یافته است. هدف اولیه این ربات کمک به انجام کار‌های روزمره در حوزه‌هایی مانند حمل و نقل و نگهداری تجهیزات بود. از آن زمان، آزمایش‌های تایکوبوت مدل‌های آزمایشی از تیانگونگ روی زمین انجام می‌شود و اکنون قبل از استقرار واقعی در‌ایستگاه‌ها، آزمایش‌های نهایی فضای بالاتر راپشت سرمی‌گذارد. این ربات تقریبا ۲۵ کیلوگرم وزن دارد و ارتفاع آن حدود ۶.۱مترآن است.طبق گفته تیم سازنده تایکوبوت، این ربات دارای دو بازوی رباتیک با شش درجه آزادی و دو دست انسان‌هاست که به آن امکان می‌دهد کار را به طور همزمان انجام دهد.تایکوبوت مجهز به مجموعه‌ای از سنسور‌ها و دوربین‌های پیشرفته است که به آن کمک می‌کند تا در فضا وظایف خود را انجام دهد. همچنین دارای یک جفت دست انسان است که به آن کمک می‌کند تا همکاران انسانی برخی از کار‌های ظریف را انجام دهند.این ربات می‌تواند در شرایط گرانش زمین راه برود، همچنین همتایان انسانی خود را در شرایط ریزش‌گرانش کند گرداند. ربات‌های انسان‌نمای فضایی مانند تایکوبوت هنوز در حال توسعه هستند، اما می‌توانند در این زمینه ایجاد کنند.در‌ها، تایکوبوت به فضانوردان در انجام آزمایش‌های مختلف در اطراف مکان، مانند جابجایی و تجهیزات نگهداری و جابجایی ابزار‌هایی مانند چکش و پیچ‌گوشتی‌های برقی کمک کرد.محقق سازنده این ربات را در مقاله خود در مورد این فضانورد رباتیک نوشتند: آزمایش‌ها نشان می‌دهد که تایکوبوت می‌تواند برخی از کار‌های ساده و تکراری را با فضانوردان انجام دهد و این پتانسیل را انجام دهد که به فضا کمک کند تا کارایی خود را افزایش دهد.

دستیارهوش مصنوعی این باردر کیاEV۳ 
کیا از جدیدترین خودرو الکتریکی خود، EV۳، رونمایی کرد که ازدستیارهوش مصنوعی ساخته شده بر ChatGPT بهره می‌برد. این دستیار به رانندگان امکان می‌دهد سفر خود را برنامه‌ریزی کنند، خودرو را کنترل کنند و سرگرمی‌هایی مانند موسیقی یا بازی را پیدا کنند.کیا EV۳ ابتدا درجولای۲۰۲۴ درکره جنوبی عرضه می‌شود وسپس درنیمه دوم سال به بازارهای اروپا راه پیدا خواهد کرد. انتظار می‌رود این خودرو در اروپا، به سایر بازارهای جهان، از جمله ایالات متحده آمریکا ارسال شود.پابلو مارتینز، رئیس بخش طراحی تجربه‌ مشتری در کیا، توضیح می‌دهد که مدل زبان بزرگ (LLM) پشت دستیار هوش مصنوعی ChatGPT از OpenAI است؛ اما این مدل توسط کیا شخصی سازی شده است.

عینک هوشمند ری‌بن متا با قابلیت‌های جدید
شرکت متا به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدیدی برای عینک‌ هوشمند ری‌بن خود منتشر کرد. یکی از قابلیت‌های جدید این نسخه، به‌اشتراک‌گذاری مستقیم تصویر در اینستاگرام است که به کاربران عینک‌ هوشمند ری‌بن اجازه می‌دهد تا قبل یا بعد از گرفتن عکس، ازطریق دستورهای صوتی به عینک‌ها دستور دهند که عکس را در اینستاگرام به‌اشتراک بگذارند.برای مثال، بعد از گرفتن عکس می‌توانید بگویید که «سلام متا، آخرین عکس من را در اینستاگرام به‌اشتراک بگذار» یا قبل از گرفتن عکس جدید بگویید که «یک عکس در اینستاگرام پست کن».ورج می‌نویسد که عینک هوشمند ری‌بن متا به‌دنبال همکاری با برنامه‌ی مدیتیشن Calm، امکان اجرای مدیتیشن هدایت‌شده و دسترسی به تمرینات ذهن‌آگاهی را حین فعالیت برای کاربران فراهم کرده‌اند. برنامه‌ی Calm نیز برای تشویق کاربران به استفاده از این قابلیت، دوره‌ی اشتراک رایگان سه‌ماهه در‌اختیار آنان قرار می‌دهد.علاو‌ه‌براین، قابلیت جدید دیگری به عینک هوشمند ری‌بن متا اضافه شده و آن استریم موسیقی آمازون است. با گفتن عبارت «سلام متا، موسیقی آمازون را پخش کن»، عینک‌ها فهرست پخش پیشنهادی متناسب با سلیقه کاربر را پخش خواهند کرد. تغییر حجم صدا یا توقف پخش موسیقی نیز بدون نیاز به بیرون‌آوردن گوشی از‌طریق کنترل‌های لمسی یا صوتی امکان‌پذیر است.

ربات هوشمندی که به گیمرها کمک می‌کند!
مایکروسافت از چت‌بات‌های Copilot رونمایی کرد که به بازی‌ها کمک می‌کند. این چت‌بات با استفاده از مکالمات طبیعی، به بازیکنانی که در بازی گیر کرده‌اند یا به اطلاعات نیاز دارند، یاری می‌رساند.Copilot می‌تواند به سوالات شما در نحوه انجام بازی، ساخت آیتم‌ها و پیدا کردن منابع پاسخ دهد. این چت‌بات در حال حاضر برای بازی‌های ایکس‌باکس و کامپیوتر در دسترس است.مایکروسافت همچنین ازلپ‌تاپ‌های جدیدCopilot+ PC رونمایی کردکه به طورخاص برای استفاده با Copilot طراحی شده است. این لپ‌تاپ‌ها از پردازنده‌های جدید اسنپدراگون X بهره می‌برند که عملکرد Copilot را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

کشف کهکشان‌های دوردست با فناوری جدید
ستاره‌شناسان با کمک هوش مصنوعی، موفق به کشف سرنخ‌های کشف شده در بیش از صد‌ها کهکشان دوردست شدند که تا پیش از این ناشناخته بود. این کشف بزرگ نشان می‌دهد کهکشان‌ها در اوایل تاریخ جهان با سرعتی شگفت‌انگیز، عوامل سنگین‌تر مانند کربن را تولید کرده‌اند.دانشمندان بر این باورند که وجود کربن در کهکشان‌ها می‌توانند شکل‌گیری یک قرص کهکشانی شبیه به کهکشان راه شیری باشد. این کشف جدید، گامی مهم در جهت شناخت بهتر تاریخ و تحول جهان به شمار می‌رود.هوش مصنوعی در این پژوهش برای شناسایی جاذب‌های کربن خنثی، به عنوان نشانگر‌های توسعه کهکشانی، در کهکشان‌های دوردست به کار گرفته شد.در این بررسی، بیش از صد‌ها کهکشان جدید حاوی جاذب‌های کربنی کشف شدند. این کهکشان‌ها به حدود ۱۰. ۸ میلیارد سال پیش می‌شوند که دوره‌های بسیار ابتدایی در تاریخ جهان می‌شود.حجم عظیم داده‌ها و نیاز به یافتن الگو‌های ظریفدر این داده‌ها، هوش مصنوعی را به ابزاری‌ایده‌آل برای ستاره‌شناسی‌تبدیل کرده است.

تماشای ۳بعدی بدون نیاز به عینک!
شرکت لوکینگ گلس، پیشگام در زمینه واقعیت ترکیبی، با رونمایی از نمایشگر‌های جدید خود، مرز‌های فناوری را جابجا کرد. این نمایشگر‌ها، دنیای سه‌بعدی را بدون نیازبه عینک‌ها به کاربران ارائه می‌دهند.نمایشگر‌های سه‌بعدی بدون عینک لوکینگ گلس، گامی بزرگ در واقعیت ترکیبی هستند. این فناوری پتانسیل متحول کردن صنایع مختلف وارتقای سطح زندگی ما را دارد. با توجه به قیمت‌های مناسب‌تر مدل‌های جدید،انتظارمی‌روددرفناوری‌هایی که بیشتر قرار بگیرند واستفاده از نوآورانه‌ها و هیجان‌انگیزی‌های آن را در آینده ببینند.

با WorksOnWoA سازگاری بازی‌ها  را رصد کنید
مایکرؤسافت با رونمایی از وب‌سایت WorksOnWoA، مرجع قابل‌اعتماد برای اطلاعات کاربران از اجرای وضعیت بازی‌ها در دستگاه‌های روی ویندوز آرم ارائه می‌دهد.گیمر‌ها می‌توانند با استفاده ازاین وب‌سایت، بازی‌های سازگار با دستگاه‌های ویندوز آرم خود را به آسانی انتخاب کنند. WorksOnWoA به کاربران کمک می‌کند تا ازاجرای روان و بدون مشکل بازی‌ها در ویندوز آرم مطمئن دریافت کنند.

تریلر سینماتیک بازی Assassin's Creed Shadows منتشر شد
شرکت یوبیسافت با انتشار تریلر سینمایی، ازبازی Assassin\'s Creed Shadows به طور رسمی رونمایی کرد.تاریخ انتشار  این بازی ۲۵ آبان ۱۴۰۳(۱۵نوامبر۲۰۲۴)برای پلتفرم‌های پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس و کامپیوتر‌های شخصی عرضه خواهد شد.داستان بازی در دوره سنگوکو ژاپن روایت می‌شود و داستان زنی به نام نائوئه را دنبال می‌کند که به دنبال نابودی روستای محل زندگی‌اش توسط یاسوکه، یک سامورایی آفریقایی، به یک قاتل تبدیل می‌شود. نائوئه در ادامه با یاسوکه مشترک می‌شود تا مسیری جدید را در پیش بگیرد.

نظر شما