شناسهٔ خبر: 66858839 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی صنعت آب تاکید کرد؛

ضرورت گسترش گفتمان آبی در کشور

تهران- ایرنا- سخنگوی صنعت آب کشور با تاکید بر اهمیت گسترش گفتمان آبی در کشور، گفت: بر اساس ایده «آب خالص- صفر»، هر مصرف‌کننده یا استفاده‌کننده آب به منبع آبی که مصرف می‌کند، مسئولیت جبران آب مصرفی خود را می‌پذیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، عیسی بزرگ‌زاده در اجلاس شورای جهانی آب که در کشور اندونزی برگزار شد، اظهار داشت: اجلاس شورای جهانی آب، هر سه سال یک‌بار و با مشارکت یکی از کشورهای عضو به‌گونه‌ای برگزار می‌شود که بخش حاکمیت آب در کشورهای مختلف در کنار سایر بخش‌ها از جمله نهادهای جهانی؛ مانند فائو، یونیسف، یونپ، بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی و نیز کارشناسان مستقل از شرکت‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و دانشگاه‌های مختلف در آن مشارکت دارند.

وی گستردگی موضوعی را از جمله ویژگی‌های این اجلاس جهانی دانست و افزود: از لحاظ جغرافیایی و موضوعی این اجلاس دارای گستردگی است؛ همچنین در این نشست جهانی به موضوعاتی چون مدیریت خشکسالی و سیلاب، مسائل اجتماعی، نحوه تأمین مالی، رویکردهای اجتماعی و غیره پرداخته می‌شود.

سخنگوی صنعت آب کشور خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت که شورای جهانی آب، جهانی‌ترین نشست آب از نظر تعداد مشارکت‌کننده، نحوه مشارکت و نیز موضوعاتی که در آن مطرح می‌شود به شمار می‌رود.

بزرگ‌زاده گفت: در این نشست اقدام‌های سازه‌ای از توجه کمتری برخوردارند و بیشترین تمرکز نشست‌ها و گفت‌وگوها در خصوص ایده‌های سازوکاری و غیرسازه‌ای است که شامل مدیریت سیلاب، خشکسالی و تغییر اقلیم، مدیریت مصرف و تقاضا، مدیریت تأمین مالی، مدیریت پروژه، مدیریت ریسک، کمیت و کیفیت آب، مسائل اقتصادی و تعرفه‌ها، مسائل فرهنگی، اجتماعی و زیست‌بومی می‌شود.

به گفته وی، در این نشست به نقش زنان، کودکان، مشارکت مردمی، نقش سامانه‌های هشدار سیل، همراهی و کمک‌های حاکمیت و دولت‌ها تأکید شده است. مهم‌ترین بُعد این اجلاس بُعد گفتمان‌سازی آن است. گفتمان‌سازی اتفاقی است که در روزهایی که شورای جهانی آب برگزار می‌شود، مدنظر قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که روایت‌های متفاوت و متناقض از یک موضوع اجازه رقابت با یکدیگر را پیدا می‎کنند.

سخنگوی صنعت آب افزود: در ایران نیز بیش‌ازپیش به پیشبرد این مهم احتیاج داریم و باید اصل گفتمان در آب را بپذیریم و گسترش دهیم.

بزرگ‌زاده با اشاره به موردبحث قرارگرفتن ایده «آب خالص - صفر» در این اجلاس ادامه داد: این امر به‌نوعی از کربن خالص - صفر الهام گرفته و موضوع نسبتاً نوپدیدی است که جای کار فراوانی دارد به‌طوری‌که می‌شود با این روش، ایده‌هایی در ساماندهی تأمین آب شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها مطرح کرد.

وی با بیان اینکه ایده آب خالص - صفر بر چند نکته تمرکز دارد، گفت: براین‌اساس هر مصرف‌کننده یا استفاده‌کننده آب به منبع آبی که مصرف می‌کند مدیون می‌شود و مسئولیت جبران آب مصرفی خود را می‌پذیرد.

سخنگوی صنعت آب افزود: جامعه، قانون و عرف نیز می‌پذیرد و وظیفه احیا و برگرداندن منبع آبی مورداستفاده به شرایط اولیه یعنی دقیقاً در حدی که مصرف‌شده است به عهده مصرف‌کننده یا استفاده‌کننده است.

وی ادامه داد: با این تعریف مشخص می‌شود که این ایده جای کار فراوانی داشته و توان تعریف پروژه‌ها و طرح‌های جدید را بر اساس معیارهای نو دارد.

به گزارش ایرنا، اجلاس جهانی آب از ۳۰ اردیبهشت‌ماه تا پنجم خرداد در کشور اندونزی برگزار شد.

معاون مرکز بین‌الملل وزارت نیرو در باره این اجلاس گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از ۱۰ سازنده برتر سدهای بزرگ است و تجارب معتبر و فراوانی در احداث سازه‌های آبی و نیروگاه‌های برق‌آبی دارد، بنابراین حضور ایران در اجلاس شورای جهانی آب می‌تواند جایگاه خوبی برای ارائه توانمندی‌های کشور فراهم کند.

نظر شما