شناسهٔ خبر: 66858591 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

غربالگری تیروئید ۸۰ هزار نوزاد در خراسان رضوی؛ سالانه

۸۰ هزار نوزاد در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد سالانه غربالگری تیروئید می‌شوند.

صاحب‌خبر -

غربالگری تیروئید ۸۰ هزار نوزاد در خراسان رضوی؛ سالانه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون پوشش غربالگری تیروئید در سطح  این دانشگاه ۹۹ درصد است و بصورت میانگین سالانه ۸۰ هزار نوزاد غربالگری می‌شوند و حدود ۵ هزار نوزاد بیمار، شناسایی و تحت درمان قرار می‌گیرند.

دکتر بابک اقبالی همزمان با هفته اطلاع رسانی تیروئید ۵ تا ۱۱ خرداد افزود: شناسایی نوزادان بیمار و درمان به موقع آنان مهمترین گام در پیشگیری از عوارض کم کاری تیروئید است از این رو غربالگری تیروئید در همه  مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نوزادان در ۳ تا ۵ روزگی با نمونه گیری ۴ قطره خون از کف پای نوزاد انجام می‌شود.

وی گفت: در این غربالگری چنانچه نوزاد سالم باشد به والدین اطلاع داده می‌شود و طبق نتایج آزمایش‌ها چنانچه نوزاد به عنوان بیمار شناسایی شد برای درمان به متخصصان غدد اطفال معرفی وتحت درمان قرار می‌گیرد.
رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود:  کم کاری تیروئید از علل عقب ماندگی ذهنی نوزادان محسوب می‌شود، اما در صورت تشخیص به هنگام و درمان به موقع، می‌توان از عوارض جدی این بیماری جلوگیری کرد

وی گفت: کم کاری تیروئید در جنین، اختلالاتی در ارگان‌های مهم از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی ایجاد می‌کند در حالی که بیشتر نوزادان در بدو تولد طبیعی به نظر می‌رسند و در صورت تشخیص ندادن به هنگام کمبود هورمون تیروئید عوارض جبران ناپذیر مغزی و عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک ایجاد می‌کند.
دکتر اقبالی افزود:شایعترین علت ابتلا به کم کاری تیروئید نوزادان کمبود ید مصرفی مادر در دوران بارداری است از این رو مادران باردار برای  دریافت آموزش‌های لازم به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه و ضمن مصرف غذا‌های حاوی ید از جمله ماهی، نمک مصرفی خانوار را از نوع نمک یددار تصفیه شده انتخاب کنند.

با توجه بهشیوع بالای اختلالات غده تیروئید در جهان و با هدف ارتقاء دانش همگانی و کارکنان بهداشتی درمانی، فدراسیون جهانی تیروئید همه ساله  ۵ تا ۱۱ خرداد  را به عنوان هفته اطلاع رسانی تیروئید معرفی می‌کند.

نظر شما