شناسهٔ خبر: 66857571 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فروش داروهای گیاهی در عطاری ها ممنوع است

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران، فروش دارو‌های گیاهی و ورود به حیطه درمان را در عطاری‌ها ممنوع دانست و فقط داروخانه‌ها مجاز به عرضه این دارو‌ها هستند.

صاحب‌خبر -

ممنوعیت فروش داروهای گیاهی در عطاری ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ روشنک مکبری نژاد رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران روز یکشنبه در نشست خبری نخستین همایش علمی طب ایرانی گفت: فقط داروخانه‌ها مجاز به عرضه این داروها هستند.

 رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران افزود: از آنجایی که عطاری‌ها موجب حفظ میراث گیاهان هستند، نظام دهی و قانونمندکردن آن ها ضروری است؛ همین طور فقط مجاز به عرضه گیاهان هستند و نباید در حیطه درمان دخالت کنند.

وی با اشاره به اینکه آئین نامه فروش داروهای گیاهی تدوین شده اما هنوز اجرایی نشده است، گفت: طب سنتی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل دارند که به درستی در کشورمان استفاده نشده در حالی که در دنیا، طب سنتی و طب مکمل جزو راهبردهای سازمان جهانی بهداشت است که در نظام سلامت کشورها استفاده شود.

مکبری نژاد افزود: در سیاست‌های بالادستی قانون برای توسعه طب سنتی وجود دارد اما زمان بر است تا از این ظرفیت استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بحث توریسم سلامت ، از پذیرش دانشجوی خارجی در رشته طب سنتی از کشورهای اتریش، تایلند، عراق، ترکیه، افغانستان و هندوستان خبر داد و گفت: طب سنتی طب بومی کشورمان است و وارداتی نیست و می‌توانیم در این زمینه به خودکفایی فرآورده‌های دارویی برسیم.

برخورد با سودجویان فروش اینترنتی داروهای گیاهی

حسین رضایی زاده دبیر علمی کنگره طب ایرانی نیز  در نشست خبری نخستین همایش علمی طب ایرانی، از همکاری با پلیس فتا برای برخورد با سودجویان فروش اینترنتی داروهای گیاهی خبر داد و گفت: مردم نباید فریب داروهای سنتی در فضای مجازی را  بخورند، عرضه این داروها فقط از طریق داروخانه‌ها مجاز است.

دبیر علمی کنگره طب ایرانی با بیان اینکه فروش‌های غیرقانونی و مجازی از محصولات طب سنتی که فاقد استاندارد هستند، به سلامت جامعه آسیب وارد می‌کند، افزود: بسیاری از این فرآورده‌های بدون اخذ مجوز و استاندارد با آلودگی‌های محیطی و قارچی، در فضای مجازی به فروش می رسند در حالی که مردم از مضرات جبران ناپذیر آنها آگاه نیستند و باید اطلاع رسانی در این زمینه به طور وسیع انجام شود.

نخستین همایش طب ایرانی ۹ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

نظر شما