شناسهٔ خبر: 67487999 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ایجاد اندیشگاه نانو و صنعت در همکاری میان دو نهاد دولتی

مریم رضایی

صنعتی‌سازی فناوری‌های راهبردی نانو و میکرو، همکاری در شکل‌دهی و راه‌اندازی اندیشگاه نانو و صنعت و ایجاد زمینه‌های مناسب برای آگاه‌سازی مدیر، از محورهای انعقاد تفاهم‌نامه‌ همکاری میان ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و وزارت صمت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نشست مشترک «صنعتی‌سازی و گسترش کاربردهای صنعتی فناوری نانو» با حضور مدیران و کارشناسان ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و طی آن با مرور برنامه‌ها و اقدامات اجراشده در یک سال گذشته، در مورد توسعه همکاری‌ها برای تسریع صنعتی‌سازی فناوری‌های توسعه یافته نانو و میکرو و گسترش کاربردهای صنعتی آنها گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

در این نشست در جهت تسهیل اجرای راهکارهای برنامه‌ریزی شده، تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت، به امضای دکتر فولادگر معاون وزیر صمت و دکتر احمدوند دبیر ستاد نانو رسید.

در این نشست دکتر عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، به تشریح آخرین وضعیت توسعه فناوری نانو و صنعتی‌سازی این دستاوردها و بازار رو به رشد محصولات نانو ساخت کشور پرداخت و با اشاره به توانمندی‌های شرکت‌های فعال در حوزه نانو، رویکرد ستاد در پرداختن به حل مسائل مهم کشور مبتنی بر راه‌حل‌های فناورانه را تبیین کرد.

وی افتتاح کارخانه فرآوری لجن و پودرهای اکسیدی فولاد در اصفهان را یکی از اقدامات اخیر این ستاد عنوان کرد و یادآور شد: با راه‌اندازی این خط توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، از پسماندهای انباشت شده در فولاد مبارکه، سالانه ۲۵ هزار تن کنستانتره تولید می‌شود. این اقدام علاوه بر کسب درآمد از این پسماندها، اثرات زیست‌محیطی قابل توجهی در پی دارد.

احمدوند خاطر نشان کرد: راه‌اندازی این خط فرآوری، پایه‌گذاری توسعه اقتصاد چرخشی در صنعت فولاد کشور بر پایه یک فناوری پیشرفته بومی است که با موفقیت در مجتمع فولاد مبارکه ایجاد شد و  می‌تواند در سایر واحدهای تولیدی کشور به کار گرفته شود.

به نقل از ستاد نانو، امضای تفاهم‌نامه همکاری از دیگر برنامه‌های این نشست بود. محورهای این تفاهم‌نامه شامل کمک به صنعتی‌سازی فناوری‌های راهبردی نانو و میکرو، همکاری در برگزاری رویدادهای تخصصی مشترک در حوزه فناوری‌های نانو و میکرو، همکاری در شکل‌دهی و راه‌اندازی اندیشگاه نانو و صنعت، ایجاد زمینه‌های مناسب برای آگاه‌سازی مدیران، کارشناسان و فعالان صنایع و معادن، همکاری در زمینه‌های پژوهشی با محوریت پایش فناوری‌های نوین و مطالعات نوآوری و صنعتی‌سازی نانو و میکرو و برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی بین مدیران و کارشناسان ستاد نانو و صمت می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما