شناسهٔ خبر: 66854276 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران:

ورود بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی خارجی / عرضه ۱۰ هزار خودروی برقی وارداتی

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران: رئیس سازمان توسعه تجارت آخرین وضعیت خودروهای وارداتی را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از ۱۴۰ هزار نفر برای خودروهای برقی حساب خود را وکالتی کرده‌اند و انتخاب اولیه انجام داده‌اند، همچنین افرادی که در این دوره عرضه خودروهای برقی اولویت تحویل دریافت نکنند، در صف قرار نمی‌گیرند و در دوره‌های بعدی ثبت نام، فرایند دوباره تکرار می‌شود. همچنین وجوه مشتریان از روز دوشنبه از حالت وکالتی خرج خواهد شد.

ضیغمی تیراژ خودروهای برقی را در دوره اول ثبت‌نام ۱۰هزار دستگاه اعلام و خاطرنشان کرد: با افزایش ظرفیت واردات خودروهای برقی دوره‌های بعدی ثبت‌نام انجام خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های واردکننده خودروهای برقی این امکان را دارند تا تیراژ بیشتری از محصولات را به بازار بفرستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در دوره قبلی سامانه وارداتی‌ها (بنزینی)، ۸۰۰۰ خودرو از برندهای ژاپنی، کره‌ای و اروپایی به متقاضیان سامانه وارداتی‌ها تخصیص داده شد، اما کمتر از ۳۰۰۰ مشتری این خودروها را انتخاب کردند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد شده است. از این میزان بیش از ۱۳هزار خودرو ترخیص شده و بخش عمده آن با پلاک ملی به متقاضیان سامانه تحویل داده شده است. باید توجه داشت که حجم قابل‌توجهی از خودروهای وارداتی در مسیر ایران هستند و بخشی دیگر هم پشت گمرک قرار دارند.

ضیغمی اضافه کرد: دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه طی روزهای آتی برگزار می‌شود. این دوره هم به دارندگان اولویت‌های قبلی اختصاص دارد، اما با توجه به اینکه حجم عرضه فراتر از تعداد اولویت‌های باقی‌مانده در سامانه وارداتی‌ها است، به زودی بخش قابل‌توجهی از خودروهای ژاپنی، اروپایی و... در قالب عرضه مازاد به فروش خواهند رسید. بنابراین باید توجه داشت که با توجه به سیاست‌گذاری‌های انجام شده در صورت عدم انتخاب خودرو توسط دارندگان اولویت در سامانه وارداتی‌ها (بنزینی)، عملاً از اواخر تیر ۱۴۰۳ این اولویت ها ارزش کاربردی ندارد. برای همین پیشنهاد می‌شود که در عرضه‌های پیش رو افرادی که هنوز خودرو در سامانه انتخاب نکرده اند، تعیین تکلیف نهایی را انجام دهند.

وی در نهایت اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که از تابستان سال جاری متقاضیان خودروهای وارداتی بتوانند دسترسی راحتی به این دسته از محصولات داشته باشند. بنابراین با توجه به حجم عرضه انجام‌شده و عدم تعیین تکلیف توسط بخشی از دارندگان اولویت از اسفند ۱۴۰۱ قاعدتاً در عرضه‌های بعدی اولویت‌های قبلی ارزشی در تخصیص نخواهند داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نهایت بیان کرد: به موضوع فرایند اجرایی کردن تخصیص ارز به خودروهای جانبازان در دست انجام است و به زودی نتایج مثبت آن اعلام خواهد شد. همچنین در زمینه تخصیص ارز به سایر خودروهای وارداتی (برقی - بنزینی - هیبرید) دستورالعمل هایی در دست انجام است و همکاری خوبی را در این زمینه شاهد هستیم. در بحث شماره‌گذاری خودروهای وارداتی هم باید گفت که با همکاری پلیس راهور، سرعت تخصیص پلاک ملی به خودروهای صفر کیلومتر وارداتی افزایش چشم گیری داشته و در حال حاضر به صورت روزانه تعداد قابل توجهی از خودروهای وارداتی به دست خریداران می‌رسند

انتهای پیام/

نظر شما