شناسهٔ خبر: 66846341 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر صمت خبر داد؛

قرعه کشی بین متقاضیان خودروهای برقی/ ۱۰ هزار خودرو تحویل می شود

سمیه رسولی

معاون وزیر صمت از ثبت نام ۱۴۰ هزار نفر برای خرید خودروی برقی خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰ هزار خودروی برقی وارد کشور شده، بنابراین برای تحویل به متقاضیان از شیوه قرعه‌کشی استفاده می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت امروز در نشست خبری در مورد آخرین وضعیت عرضه خودروهای برقی در سامانه، اظهار کرد: با ایجاد سامانه عرضه خودروهای برقی، عرضه خودروهای وارداتی از هفته گذشته آغاز شد؛ به طوری که متقاضیان باید مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را به صورت وکالتی نزد یکی از بانک‌های واجد شرایط بلوکه و سپس نسبت به انتخاب خودروی برقی مورد نظر خود در سامانه اقدام می‌کردند.

معاون وزیر صمت افزود: مهلت انتخاب خودروهای برقی تا ساعت ۲۳:۵۹ امروز شنبه پنجم خرداد است و این مهلت قابل تمدید نیست.

۱۴۰ هزار نفر ثبت نام کردند

وی درباره تعداد متقاضیان گفت: ۱۴۰ هزار نفر با واریز وجه ۱۰۰ میلیون تومان نسبت به وکالتی کردن حساب خود برای خرید خودرو برقی اقدام کرده‌اند و احتمالاً همین تعداد نیز برای انتخاب خودروی برقی در سامانه اقدام کنند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: کماکان واردات خودروهای برقی ادامه خواهد داشت؛ خودروهای برقی از سایر برندهای معتبر و از کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.

تحویل ۹۰ روزه خودروها

ضیغمی افزود: تعداد خودروهای برقی وارد شده به کشور تاکنون ۱۰ هزار دستگاه است و لذا اولویت بندی برای تحویل خودروهای برقی به متقاضیان بر اساس قرعه‌کشی انجام می‌شود و ۱۰ هزار نفر بر اساس قرعه‌کشی در نوبت تحویل این خودروها قرار می‌گیرند و در مدت ۹۰ روز که سازمان حمایت تعیین کرده این خودروها تحویل مشتریان می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بعد از قرعه‌کشی و اولویت‌بندی، ثبت‌نام سایر متقاضیان خرید خودروهای برقی ابطال می‌شود و لذا متقاضیان خرید خودروهای برقی باید در دوره‌های بعدی که از طریق سامانه اعلام می‌شود نسبت به بلوکه کردن پول در نزد یکی از بانک‌ها اقدام و سایر مراحل ثبت‌نام را طی کنند.

وی افزود: بنابراین متقاضیانی که از طریق قرعه‌کشی در اولویت قرار نگیرند دیگر نمی‌توانند خودرو تحویل بگیرند و در دوره‌های بعدی باید نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

معاون وزیر صمت بیان کرد: از ۱۴۰ هزار نفری که مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی برای خرید خودروی برقی ثبت‌نام کرده‌اند هنوز تعدادی نسبت به انتخاب خودروی برقی اقدام نکرده‌اند.

ضیغمی گفت: در صورتی که این افراد تا پایان مهلت انتخاب خودرو نسبت به انتخاب خودروی برقی اقدام نکنند در دوره‌های بعدی نمی‌توانند خودرویی را انتخاب کنند مگر اینکه دوباره نسبت به واریز وجه و ثبت‌نام اقدام کنند به عبارتی برای خرید باید دوباره از ابتدا ثبت‌نام انجام دهند.

آزادسازی پول متقاضیان طی هفته جاری

وی بیان کرد: برای عرضه خودروی برقی به متقاضیان صف تشکیل نمی‌دهیم و لذا همین تعداد ۱۰ هزار دستگاه را عرضه می‌کنیم.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، بر اساس ابلاغ به بانک‌ها از دوشنبه هفته جاری بانک‌ها حداکثر ظرف ۴۸ ساعت باید نسبت به آزادسازی پول‌های بلوکه شده متقاضیان اقدام کنند.

ثبت ٢۵ هزار درخواست برای ٣ مدل خودرو

وی با بیان اینکه علیرغم انتقادهایی که نسبت به عرضه‌ی خودروهای برقی وجود داشت و برخی اعلام می‌کردند، مورد استقبال قرار نخواهد گرفت، اما در حقیقت استقبال بسیار خوب و خارج از انتظار از این طرح عرضه خودروهای برقی صورت گرفت، گفت: عملاً ثبت‌نام بسیار خوب در این عرضه که شامل مدل‌های مختلف بود، انجام شد؛ ضمن اینکه علاوه بر خودروهای با قیمت متوسط، خودروهای با قیمت بالا هم مورد استقبال قرار گرفت و عدد ثبت‌نام قابل توجه بوده است. به طور مثال تنها برای سه مدل از خودروهای عرضه شده، ٢۵ هزار ثبت درخواست صورت گرفته است.

هیچ صفی برای تحویل خودروی برقی تشکیل نخواهد شد

ضیغمی ضمن اعلام اینکه روز دوشنبه هفته جاری (هفتم خرداد ماه) اولویت‌بندی‌ها انجام خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد درخواست بالا است، این امکان وجود ندارد که برای خرید خودروهای برقی در این سامانه، صف تشکیل شود و پس از اینکه متناسب با تعداد خودروهای موجود، افراد مشخص شوند و در اصطلاح رزرو (تا زمان واریز وجه) صورت گیرد، عملاً الباقی مشمول «عدم تخصص» یا «ابطال» خواهند بود و از این نوبت حذف خواهند شد و همچون مدل عرضه خودروهای بنزینی اینگونه نخواهد بود که مجدد در همین گروه امکان ثبت‌نام داشته باشند؛ مگر آنکه فردی از منتخبان (افرادی که به شرکت‌ها معرفی می‌شوند) از واریز وجه منصرف شود و وجه خودروها را واریز نکنند، در این صورت به سراغ افرادی خواهیم رفت که حذف شده‌اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: بنابراین افرادی که عدم تخصیص داشته باشند، ابطال صورت می‌گیرد و این افراد برای ثبت‌نام در طرح عرضه خودروهای برقی، بایستی از اول ثبت‌نام کنند.

به گفته وی، بر این اساس به صورت قطعی، در این عرضه، هیچ صفی تشکیل نخواهد شد و تنها افرادی که در اولویت‌بندی، اسامی آن‌ها اعلام شود، مشمول تخصیص خودرو خواهند شد.

امکان فروش خودرو خارج از سامانه توسط شرکت‌ها

وی در ادامه تاکید کرد: طبق مصوبه شورای رقابت، شرکت‌ها این امکان را دارند که مستقلاً فروش خودروی برقی که وارد کرده‌اند را داشته باشند اما ترجیح اکثریت شرکت‌ها هم بر این است که فروش آن‌ها از طریق سامانه باشد؛ اما برای برخی شرکت‌ها که تمایل داشته باشند، می‌توانند فروش داشته باشند.

ضیغمی اضافه کرد: با نظر اعضای شورای رقابت، خودروهای برقی خارج از انحصار هستند و حتی مشمول قیمت‌گذاری نیست اما با همکاری شرکت‌های واردکننده، بحث قیمت‌گذاری را نظارت می‌کنیم تا اجحافی در حق مشتریان صورت نگیرد و همکاری صورت می‌گیرد تا عرضه از مسیر درست و اصلی صورت گیرد اما اگر شرکتی در تعامل با مشتری عرضه کرد، باید خود هم مسؤولیت آن را بپذیرد که چنانچه در تعداد بالایی ثبت‌نام کرد اما نتوانست ثبت سفارش کند یا ارز دریافت کند، پاسخگوی افراد باشد.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: بر اساس حداقل ریسک و حداکثر اعتمادی که به مشتریان وجود دارد، در سامانه رفتار می‌کنیم و عددهایی برای عرضه ایجاد کنیم که بتوان پاسخگو باشیم و ریسک را برای شرکت‌ها و سپس وزارت صمت پایین بیاوریم.

تداوم شرط بلوکه کردن پول برای خرید خودروی برقی

ضیغمی گفت: برای دوره‌های بعدی عرضه نیز به احتمال بسیار، قطعاً بحث وکالتی کردن حساب‌ها برای آنکه شبیه بخت‌آزمایی نباشد، وجود خواهد داشت. ضمن اینکه ممکن است وجه بالاتری برای بلوکه کردن در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه برخی از افراد اقدام به تعریف حساب وکالتی کرده اما هنوز خودرویی در سامانه انتخاب نکرده‌اند، تاکید کرد: متقاضیان توجه داشته باشند که صرف تعریف حساب وکالتی و مسدود کردن ١٠٠ میلیون تومان، تخصیص صورت نخواهد گرفت و مشتریان حتماً بایستی یک خودرو در سامانه عرضه خودروهای برقی انتخاب کنند. چنانچه تا پایان امشب، خودرویی انتخاب نکنند، حذف خواهند شد و دیگر در نوبت انتظار عرضه بعدی نمی‌توانند باشند.

واردات ۲۲ هزار خودروی بنزینی

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه درباره واردات خودروهای بنزینی با بیان اینکه اکنون بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد شده است، گفت: از این میزان بیش از ۱۳ هزار خودرو ترخیص شده و بخش عمده آن با پلاک ملی به متقاضیان سامانه تحویل داده شده است ضمن اینکه حجم قابل توجهی از خودروهای وارداتی در مسیر ایران هستند و بخشی دیگر هم پشت گمرک قرار دارند.

ضیغمی تصریح کرد: در واقع حجم قابل توجهی خودروی وارداتی وارد کشور شده تعدادی نیز وارد منطقه شده است اما واردکنندگان به علت هزینه‌های کمتر انبارداری ترجیح می دهند این خودروها را تا زمانی که ارز به آنها تخصیص یابد در کشورهای منطقه نگهداری کنند و بعد از تخصیص ارز نسبت به ورود آن به کشور اقدام کنند.

وی بیان کرد: در دوره قبلی سامانه وارداتی‌ها (بنزینی)، هشت هزار خودرو از نشان‌های ژاپنی، کره‌ای و اروپایی به متقاضیان سامانه وارداتی‌ها تخصیص داده شد اما کمتر از سه هزار مشتری این خودروها را انتخاب کردند.

ضیغمی با بیان اینکه دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه طی روزهای آتی برگزار می‌شود، گفت: این دوره هم به دارندگان اولویت‌های قبلی اختصاص دارد. اما با توجه به اینکه حجم عرضه فراتر از تعداد اولویت‌های باقی مانده در سامانه وارداتی‌ها است، به زودی بخش قابل توجهی از خودروهای ژاپنی، اروپایی و… در قالب عرضه مازاد به فروش خواهند رسید.

تیر؛ آخرین مهلت انتخاب خودرو توسط متقاضیان اسفند ۱۴۰۱

وی افزود: با توجه به سیاست گذاری‌های انجام شده، در صورت عدم انتخاب خودرو توسط دارندگان اولویت در سامانه وارداتی‌ها (بنزینی)، عملاً از اواخر تیر ۱۴۰۳ این اولویت‌ها ارزش کاربردی ندارد. برای همین پیشنهاد می‌شود که در عرضه‌های پیش رو، افرادی که هنوز خودرو در سامانه انتخاب نکرده اند، تعیین تکلیف نهایی را انجام دهند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به عرضه حجم بالای خودروهای وارداتی گفت: به دنبال آن هستیم که از تابستان ۱۴۰۳، متقاضیان خودروهای وارداتی بتوانند دسترسی راحتی به این دسته از محصولات داشته باشند. لذا با توجه به حجم عرضه انجام شده و عدم تعیین تکلیف توسط بخشی از دارندگان اولویت (از اسفند ۱۴۰۱)، در عرضه‌های بعدی اولویت‌های قبلی ارزشی در تخصیص نخواهند داشت.

ضیغمی افزود: بهترین برندهای خودرو را در سامانه عرضه کرده ایم و لذا متقاضیان بهتر است هر چه زودتر خودروهای خود را از میان همین برندها انتخاب کنند.

فروش خودروهای مازاد؛ به زودی

معاون وزیر صمت تصریح کرد: عرضه خودروهای وارداتی احتمالاً در بستر سامانه ادامه می‌یابد اما ممکن است روش‌های عرضه متفاوت شود. دور جدید عرضه خودروهای وارداتی بنزینی در سامانه طی روزهای آتی برگزار می‌شود در این دوره نیز دارندگان اولویت‌های قبلی اجازه انتخاب خودرو داده می‌شود اما با توجه به اینکه حجم عرضه فراتر از تعداد اولویت‌های باقی ماند در سامانه است به زودی بخشی از این خودروها که از بین برندهای معتبر اروپایی و … در قالب عرضه مازاد به فروش می‌رسد.

آخرین وضعیت خودروی جانبازان

ضیغمی درباره تحویل خودروی وارداتی به جانبازان اظهار کرد: فرایند اجرایی کردن تخصیص ارز به خودروهای جانبازان در دست انجام است و به زودی نتایج مثبت آن اعلام خواهد شد.

وی افزود: همچنین در زمینه تخصیص ارز به سایر خودروهای وارداتی (برقی - بنزینی - هیبرید) دستورالعمل‌هایی در دست انجام است و همکاری خوبی را در این زمینه شاهد هستیم.

افزایش سرعت شماره‌گذاری خودروهای وارداتی

معاون وزیر صمت درباره شماره گذاری خودروهای وارداتی گفت: در بحث شماره گذاری خودروهای وارداتی هم باید گفت که با همکاری پلیس راهور، سرعت تخصیص پلاک ملی به خودروهای صفر کیلومتر وارداتی افزایش چشم گیری داشته و در حال حاضر به صورت روزانه تعداد قابل توجهی از خودروهای وارداتی به دست خریداران می رسند.

نظر شما