شناسهٔ خبر: 66849066 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

دفاع وزارت بهداشت از قلیان اکسیژن!

صاحب‌خبر -

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه سیگارِ الکترونیک مجوز تولید و واردات ندارد، گفت: «وزارت بهداشت کار تحقیقاتی مرکز تحقیقات را برای قلیان اکسیژن تأیید کرده است.»
حسین فرشیدی اظهار کرد: «در کشور ما سیگار و قلیان استفاده می‌شود، اما قانون نتوانسته جلوی مصرف این دخانیات را بگیرد. در همین راستا مرکز تحقیقات دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طرح قلیان اکسیژن را مطرح کرد که آن را به‌عنوان جایگزینی معرفی کرد که ضرری نداشته و بتواند مصرف دخانیات را کاهش دهد! یکی از راه‌های کاهش مصرف دخانیات نیز جایگزینی است و این طرح در 10استان به‌صورت نمونه شروع شده است.»
فرشیدی با طرح این ادعا که تمام موارد براساس استانداردهاست و قلیان اکسیژن ضرر فیزیکی و جسمی ندارد، مدعی شد: «براساس گزارش اولیه نیز وزارت بهداشت، کارِ مرکز تحقیقات را تأیید کرده است؛ قلیان اکسیژن وابستگی ایجاد نمی‌کند و یک کار جایگزین است، البته نمی‌توان گفت که می‌تواند تمام مشکلات را رفع کند و جایگزین دخانیات شود. ما مطالعات را ادامه خواهیم داد و تا پایان مطالعه قلیان اکسیژن، منتظر خواهیم ماند تا اگر بتواند به‌عنوان جایگزینی با خطرات کمتر باشد، رسمیت پیدا کند و مجوز استفاده پیدا کند.»

 

نظر شما