شناسهٔ خبر: 66842193 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

همه تناقضات درباره «پاکدم»؛

قلیان اکسیژن و ریه‌های بلاتکلیف

در حالی که هنوز طرح مطالعاتی انجام شده برای قلیان اکسیژن هنوز در دسترس مردم قرار نگرفته است، معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز صراحتا از این دخانیات دفاع کرد.

صاحب‌خبر -
قلیان اکسیژن و ریه‌های بلاتکلیف

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات در رابطه با قلیان اکسیژن گفت: مرکز مبارزه با دخانیت دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که جایگزینی را ارائه بدهد که ضرر کمتری داشته باشد و در کنارش بتواند مصرف دخانیات را کاهش بدهد. یکی از راه‌های کاهش مصرف دخانیات نیز جایگزینی است و این طرح در 10 استان به صورت نمونه شروع شده است.

فرشیدی با طرح این ادعا که تمام موارد بر اساس استانداردهاست و قلیان اکسیژن ضرر فیزیکی و جسمی ندارد، مدعی شد: بر اساس گزارش اولیه نیز وزارت بهداشت کار مرکز تحقیقات را تأیید کرده است؛ قلیان اکسیژن وابستگی ایجاد نمی‌کند و یک کار جایگزین است البته نمی‌توان گفت که می‌تواند تمام مشکلات را رفع کند و جایگزین دخانیات شود. ما مطالعات را ادامه خواهیم داد و تا پایان مطالعه قلیان اکسیژن منتظر خواهیم ماند تا اگر بتواند به عنوان جایگزینی با خطرات کمتر باشد رسمیت پیدا کند و مجوز استفاده پیدا کند.

در گزارش «پدیده جدید و مشکوک در مراکز تفریحی شهر» کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «فرهیختگان» بیان کرده بود که تا امروز عوارضی که در جهان گزارش شده، یکی از بارزترین آن این است که موجب دفع و کاهش ویتامین‌ها ازجمله B12 می‌شود و قاعدتا در درازمدت برای سیستم عصبی و حتی اعصاب محیط مرکزی مشکلاتی ایجاد می‌کند. همچنین کم‌خونی‌هایی- ناشی از کمبود B12- یکی دیگر از عوارض آن است. این البته جزء هشدارهایی است که فرد مصرف مکرر و مزمن داشته باشد و به‌صورت حاد با توجه به این گاز، حالت خنده یا خلسه، یک ضعف عمومی ایجاد کند. آنچه بیشتر گزارش شده، امکان کاهش فشار خون است که این امر موجب سرگیجه می‌شود.

نظر شما