شناسهٔ خبر: 66849006 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خبرنگار و تحلیلگر سیاسی در برنامه جهان امروز:

حضور گسترده مردم در مراسم تشییع، نشانه حمایت مردم از دولت است

خبرنگار و تحلیلگر سیاسی گفت: حضور گسترده مردم در مراسم تشییع شهید رئیسی نشانه این است که دولت ایران از حمایت گسترده مردم برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای «چی بووز» در ارتباط تصویری از مسکو با برنامه «جهان امروز» شنبه شب شبکه خبر به پرسش‌ها درباره مراسم تشییع میلیونی رئیس جمهور شهید کشورمان، پاسخ داد. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11152631"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4243541/11152631?width=600&height=350"></script></div>
 

سوال: تصاویر تشییع آقای رئیسی را در شهر‌های مختلف ایران دیدید؟
چی بووز: بله؛ آن تصاویر را دیدم و تحت تاثیر قرار گرفتم. من یک خبرنگار ایرلندی در روسیه هستم، این تصاویر به یاد ماندنی بود هم عزاداری می‌کردند و هم حمایت خودشان را نشان می‌دادند و فکر می‌کنم که این حضور، حمایتی برای دولت هم بود و جنبه‌های مختلفی داشت. حضور گسترده این تظاهرات کنندگان که مردم عادی ایران بودند واقعاً قابل توجه بود.


سوال: شما به عنوان یک ناظر بیرونی معنای این حضور میلیونی را چه می‌بینید؟
چی بووز: فکر می‌کنم که ایران درک می‌کند که قرار بود دنیای غرب و کسانی که خارج از ایران هستند و حالا به جز روسیه و چین چطور دارند با رسانه‌های جریان اصلی به وقایع نگاه می‌کنند بنابراین بر اساس این دیدگاه، بیشتر افرادی که در غرب هستند نمی‌توانند این تصاویر حضور گسترده مردم را ببینند به علت اینکه رسانه‌های جریان اصلی اجازه این کار را به آنها نمی‌دهند و فقط روایت‌های خودشان را منتشر می‌کنند و البته این تلاشی است که آن رسانه‌ها دارند انجام می‌دهند ولی الان در شرایط فعلی با توجه به گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، مقداری از این تصاویر منتشر می‌شود. دیدیم که به خاطر شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران چطور مردم به خیابان‌ها ریختند این اهمیت بسیاری دارد و معنایش این است که دولت ایران از حمایت گسترده مردم برخوردار است.

سوال: اشاره کردید به روایت‌هایی که رسانه‌های جریان اصلی از ایران ارائه می‌دهند در طول این سال‌ها. به هرحال آنها تصویری را که دوست دارند و مطابق سیاست‌های دولت هایشان است از ایران منتشر کردند فکر می‌کنید این حضور میلیونی در کجای جنگ روایت‌ها بین ایران و دشمنانش قرار دارد؟
چی بووز: این حضور گسترده اهمیت بسیار زیادی دارد ما با رسانه‌های غربی الان داریم مقابله می‌کنیم ما خودمان در روسیه این کار را داریم انجام می‌دهیم و توضیح می‌دهیم به مردم به غربی‌ها، چون خیلی از مردم واقعاً آشنا نیستند که معنای اینها چیست.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11152625"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4243541/11152625?width=600&height=350"></script></div>

 

من وزیر امور خارجه ایران را چند بار دیده بودم در روسیه که اومده بودند. ایشان خیلی مرد مهربان و خیلی خوش برخوردی بودند و متاسفم که در این سانحه ایشان جان خودشان را از دست دادند. افرادی مثل من که در برابر رسانه‌های جریان اصلی هستند تلاش می‌کنیم که مردم خودمان را با واقعیت آشنا کنیم و توضیح دهیم. این حضور گسترده مردم ایران قابل توجه بود و این نشانه وفاداری، عشق و علاقه خودشان به کشورشان را دارد و این به نظر من خیلی اهمیت دارد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11152626"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4243541/11152626?width=600&height=350"></script></div>


سوال: سؤال پایانی من یک جنبه دیگر این ماجرا که در این حضور میلیونی مشهود است میزان مقاومت مردم ایران به رغم همه حوادث و بحران‌ها در طول این سال‌ها است از جمله تحریم‌ها، فشارها، ترورها، تحمیل هشت سال جنگ توسط صدام به ایران و همین طور یک جنگ تبلیغاتی دائمی علیه حقایق ایران به مدت چهل و پنج سال و با این‌حال باز مردم در اوج لحظات سخت مثل همین فقدان رئیس جمهور، این‌طور به صحنه می‌آیند درباره این روحیه ایرانی‌ها چی فکر می‌کنید از بیرون چطور دیده می‌شود؟
چی بووز: ایرانی‌ها ملت بزرگی هستند و پارس‌ها در دوران گذشته تمدن و حکومت‌های بزرگی داشتند جنگجویان خوبی بودند و گذشته بسیار درخشانی دارند من در روسیه چند ایرانی را می‌شناسم که با آنها روابطی دارم آنها افراد بسیار خونگرم و باهوش هستند و همان‌طور که عرض کردم وزیر امور خارجه شما را هم دیده بودم در تاجیکستان هم ایشان را دیدم. ایشان مبارزی بودند علیه امپریالیسم و من در روسیه دیدگاه‌های جهانی را می‌بینم در مورد ایران.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11152639"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4243541/11152639?width=600&height=350"></script></div>

من آقای یوسف جلالی را می‌شناسم که همکار ما هستند در آرتی و من دیدم که مردم ایران با انرژی قابل توجهی که گذاشتند با وجود تلاش غرب برای منزوی کردن آنها سعی می‌کنند که خودشان را در جهان نشان دهند فعالیت کنند فعالیت‌های تجاری و اجتماعی انجام می‌دهند و آن اقدام غربی‌ها برای تحریم آنها و جنگ اقتصادی علیه آنها با توجه به این تلاش‌ها مردم ایران بی‌اثر شده بود و سعی می‌کنند که سلطه دلار در عرصه تجارت جهانی را از بین ببرند و این کار با کمک و حمایت روسیه و چین هم همراه بوده و امیدوار هستیم که در این شرایط بتوانیم دوران تازه‌ای را رقم بزنیم و سلطه آمریکا را از بین ببریم و آن را از توانایی خواسته‌های خودش در معادلات جهانی محروم کنیم. این تمدن بزرگ ایرانیان و مردم باهوش و خونگرمی که ایران داشت و هم در داخل آنها توانستند حمایت خودشان را از دولت شان نشان بدهند و هم کسانی که در خارج بودند فعالیت‌هایی را برای مبارزه با غرب انجام دادند حالا امیدوار هستیم که به خواست خدا ببینیم در آینده اتفاقات بهتری بیفتد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11152646"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4243541/11152646?width=600&height=350"></script></div>

­

نظر شما