شناسهٔ خبر: 66819117 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نویسنده بلژیکی در برنامه جهان امروز:

حضور گسترده در مراسم تشییع آقای رئیسی نشانه یکپارچگی مردم ایران است

نویسنده و روزنامه‌نگار بلژیکی گفت: حضور گسترده مردم ایران در مراسم تشییع آقای رئیسی، نشانه یکپارچگی و آمادگی مردم برای دفاع از کشورشان و مقاومت در برابر فشار‌های آمریکاست.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛، آقای «میشل کُلُن» در ارتباط تصویری با برنامه «جهان امروز» پنج شنبه شب شبکه خبر به پرسش‌ها درباره مراسم تشییع میلیونی رئیس جمهور شهید کشورمان، پاسخ داد. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
سؤال: آیا تصاویر تشییع آقای رئیسی را در شهر‌های مختلف ایران دیدید؟
میشل کُلُن؛ نویسنده و روزنامه‌نگار بلژیکی: بله، همه اینها را دیدم.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11146707"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4242078/11146707?width=600&height=350"></script></div>


سؤال: تصاویر تشییع میلیونی آقای رئیسی برای شما به عنوان یک ناظر بین‌المللی چه معنایی دارد؟
کُلُن: این نشان از حضور گسترده مردم ایران و وضعیت بسیار خاص مردم ایران است. حضور گسترده مردم ایران برای اعلام آمادگی خود برای دفاع از کشورشان و مقاومت در برابر فشار‌های آمریکاست.

سؤال: رسانه‌های جریان اصلی در غرب خصوصاً آمریکا و انگلیس چقدر حاضر می‌شوند حقیقت این حضور میلیونی را به مخاطبان‌شان جلوه دهند؟
کُلُن: این را باید بدانید که چنین چیز‌هایی به صورت واقعی در اختیار مخاطب در اروپا و آمریکا قرار نمی‌گیرد، آنها فقط به دنبال این هستند که تصاویری را از ایران ارائه کنند که برای خودشان قابل قبول است، آنها همواره این را می‌گویند که مردم ایران مخالف حکومت خودشان و مقامات ارشد خودشان هستند، از این رو حضور گسترده مردم جایی در این رسانه‌ها به آن شکل واقعی خود نخواهد داشت. همچنین باید این را در نظر داشته باشیم که حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه هم می‌شود گفت حمله‌ای به قوانین بین‌المللی بود ولی کسی در میان رسانه‌ها و سیاستمداران غربی اصلاً صحبتی از این مسأله به میان نیاوردند، در حالی که این حمله بسیار خشونت‌بار به سفارت، خودشان هم قبلاً این کار را انجام دادند در جایی در سفارت مکزیک برای بازداشت سیاستمدار اکوادوری انجام شد؛ این مسأله به مراتب بازتاب و واکنش‌های بسیار گسترده‌ای داشت تا حمله اسرائیل به ایران، از این رو چنین صحنه‌هایی را نمی‌شود در رسانه‌های غربی به آن شکل مشاهده کرد.

سؤال: فکر می‌کنید این جمعیت میلیونی در کجای جنگ روایت‌ها بین ایران و دشمنانش قرار دارد؟
کُلُن: همان طور که اشاره شد جنگ روایت‌ها به صورت بسیار جدی در جریان است، مردم ایران هم نقش بسیار گسترده‌ای در این مسأله دارند ولی این را در نظر داشته باشیم که در کشور‌های دیگر هم شاید تجمعاتی شبیه به این داشته باشیم، ولی به این اندازه که مردم ایران در این جنگ نقش‌آفرینی دارند، هرگز برای آنها نمی‌شود چنین چیزی را متصور شد. مردان و زنان ایرانی و به خصوص جوانان در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند و در بحث‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی در جریان است، غربی‌ها را از تضادی که در روایتی که در رسانه‌های خود از ایران می‌شود، با آن چیزی که در حقیقت در جریان است آگاه کنند. این جنگ زمانی می‌تواند با موفقیت برای ایران تمام شود که میلیون‌ها ایرانی به صورت جدی‌تر در این جنگ روایت‌ها حضور داشته باشند.

 

سؤال: یعنی منظورتان این است که تک تک آحاد مردم ایران یا حداقل بخش قابل توجه آنها باید از طریق رسانه‌های اجتماعی؛ خودشان بتوانند زبان و صدای مردم ایران باشند و این تصاویر را به چشم جهانیان از طریق شبکه‌های اجتماعی هم برسانند، منظورتان این است؟
کُلُن: نه این که به صورت کامل این منظور را داشته باشم، ولی می‌دانیم که شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و ... به شدت تحت تأثیر امپریالیسم و صنایع نظامی آمریکا قرار دارند و بیشتر برای منافع جنگ‌طلب‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند، ولی در عین حال می‌توانند در بحث‌ها و مناظرات در شبکه‌های اجتماعی یا جا‌های دیگر حضور داشته باشند و تا جایی که امکان دارد بحث‌های خود را پیش ببرند. ما در جمع خودمان هم چنین کار‌هایی را انجام می‌دهیم، تلاش می‌کنیم برنامه‌هایی را برای مصاحبه‌ها یا حضور در مباحث اجتماعی و ارسال پیام‌ها و اصلاح تصویری که به اشتباه در رسانه‌های غربی ارائه می‌شود، تلاش خودمان را انجام دهیم. از سوی دیگر وقتی مردم جنوب جهان؛ در آسیا، آفریقا یا غرب آسیا به کشور‌های اروپایی می‌آیند، تلاش بر این شود که مخاطبانی را برای خودشان جمع کنند، مصاحبه‌ها و ترجمه‌هایی را تا جایی که امکان دارد برای آنها ارائه کنند، به این شکل ما تلاش می‌کنیم در این جمع‌ها هم ارتباط بهتری با جنوب جهانی بگیریم. آنها هم همین طور و تلاش کنیم که امپریالیسم جهانی را تا جایی که امکان دارد عقب برانیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11146709"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4242078/11146709?width=600&height=350"></script></div>



سؤال: یک جنبه دیگر از ماجرا را می‌خواهم از شما بپرسم میزان مقاومت مردم ایران به رغم همه حوادث و بحران‌ها از جمله تحریم‌ها، فشارها، ترورها، تحمیل هشت سال جنگ به وسیله صدام و همچنین یک جنگ تبلیغاتی دائمی علیه حقایق داخل ایران به مدت ۴۵ سال با این حال باز مردم در اوج لحظات سخت مثل همین فقدان رئیس جمهور این طور به صحنه می‌آیند درباره این روحیه مردم ایران چه فکر می‌کنید؟
کُلُن: در همین اواخر در کشور شما هم بودم باید این را بگویم که به همسر رئیس جمهور و شمار دیگری از مسئولان هم برای این مصیبتی که وارد شده تسلیت خود را عرض می‌کنم. باید این را بگویم که از نگاه من؛ بسیار مثبت و تأثیرگذار است حضور مردم ایران، روحیه‌ای که دارند، آنها از امپریالیسم آمریکا آسیب‌های بسیار جدی و شدیدی دیدند، تحریم‌ها و تجاوزگری‌هایی که در حق آنها انجام شده از سوی واشنگتن و حتی در این جا از بروکسل ولی ایرانی‌ها همچنان به حمایت خودشان از اهدافی که دارند از جمله حمایت از فلسطین ادامه می‌دهند و تلاش ما بر این است که ادامه این حمایت‌ها در نهایت به آزادی فلسطین از رژیم نژادپرست اسرائیل منجر شود. از همه نیرو‌های مقاومت در فلسطین، یمن و همه جای دیگر بسیار اهمیت دارد که اینها شاهد این حمایت‌ها باشند و از این رو است که خود ما هم در جنگ اطلاعات وارد شدیم اگر این جنگ بین مردم جنوب و مردم خاورمیانه هماهنگ نباشد بین مردمان، کار بسیار دشوار خواهد بود، برای همین رسیدن به اهداف مستلزم هماهنگی بیشتر است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11146704"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4242078/11146704?width=600&height=350"></script></div>
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11146705"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4242078/11146705?width=600&height=350"></script></div>
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11146706"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4242078/11146706?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما