شناسهٔ خبر: 67223010 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

سیاه تر از کابوس؛ پیامدهای جنگ بر صنایع سوریه

تسنیم

صنایع سوریه یک دهه قبل ۹۰ درصد نیازهای داخلی این کشور را تامین می‌کرد ولی وقوع جنگ باعث نابودی بخش اعظم صنعت سوریه شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، سوریه در طول سال‌های جنگ ۶۰ میلیارد دلار از زیرساخت‌های صنعتی‌اش را از دست داد که معادل ۷۰ % از ظرفیت صنعتی این کشور بود. تقریبا همه شهرهای صنعتی و کارخانه‌های سوریه ویران شدند و دردناک‌تر اینکه ماشین آلات صنعتی سوریه توسط مخالفان مسلح و تروریست به سرقت رفت و به کشورهای همسایه فروخته شد.

این درحالی بود که صنعت سوریه بیش از ۹۰ % نیازهای کشور را تامین می‌کرد و علاوه براین سالانه ۵ میلیارد درآمد برای دولت داشت که منبع اصلی بودجه کشور محسوب می‌شد. تا پیش از بحران سوریه صنعت نساجی این کشور به جایگاهی پیشرفته در جهان دست یافته بود و رقیبی‌ قدرتمند برای ترکیه به حساب می‌آمد، اما کابوس سیاه جنگ همه این داشته‌ها را نابود کرد.

با این همه صنعتگران سوریه در دوره پساجنگ امیدوارند بتوانند بار دیگر چرخ‌های صنعت این کشور را به حرکت دربیاورند. در همین زمینه «تیسیر درکلت» صاحب کارخانه ماشین آلات در دمشق گفت: صنعت سوریه را مانند فردی خارق العاده و توانا می‌دانم که در دوران جنگ, تحریم‌های اقتصادی و کمبودها باز هم مقاومت از خود نشان داد. در طول تاریخ انسان سوری ثابت کرده است که بر همه سختی‌ها غلبه می‌کند.اگر لحظه‌ای ناامیدی به قلبهایمان رخنه می‌کرد باز هم کشورمان را ترک می‌کردیم.با وجود سختی‌هایی که داریم اما هرگز ناامید نمی‌شویم.
کشور سوریه , جنگ سوریه ,

در نتیجه جنگ، جوانان سوری نزدیک به یک میلیون فرصت شغلی را به دلیل تخریب شهرهای صنعتی مانند شیخ نجار در حلب، دمشق، حمص و حما از دست دادند.دولت سوریه برای اینکه چرخ صنعت را به وضعیتی که در ۲۰۱۰ بوده برگرداند نیاز به ۲۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش دارد. دولت سوریه در سه ماه اول سال جاری بیش از ۴۰ مصوبه و قانون مرتبط به حوزه صنعت را صادر کرده و نخست وزیر در دیدار با نمایندگان مجلس تاکید کرده است که دولت به دنبال بازسازی و حمایت نهادهای صنعتی است.

«عبدالقادر جوخدار»، وزیر صنعت سوریه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز دولت از تمامی فعالیت‌های اقتصادی به ویژه صنعتی حمایت می‌کند و در تامین نیازهای تولید، امنیت انرژی و تامین مواد خام پشتیبانی می‌کند. دولت تصمیمات زیادی در حمایت از محصولات ملی گرفته که مهمترین آنان منع واردات محصولاتی است که در داخل تولید می‌شوند.

کشور سوریه , جنگ سوریه ,

«سعید رفاعی»، دیگر صنعتگر سوری نیز گفت: مشکلات زیادی داریم، یکی از آنها صادرات و واردات است که اکنون صادرات ما از هر کشوری در جهان گرانتر شده و در واردات هم بسیاری از مراحل را پشت سر گذاشته‌ایم. با همه اینها مراحل و چالش‌های زیادی وجود داشت که ما بر آنها غلبه کردیم و توانستیم مدیریت را به دست بگیریم، این مسئله کمی زمان بر بود اما خدا را شکر توانستیم کسب و کار خودمان را توسعه و برخی محصولات را تولید کنیم.

نظر شما