شناسهٔ خبر: 66848958 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/بررسی دستاوردهای سیدالشهدای خدمت/

شروع جهاد آبرسانی در دولت مردمی انجام شد

سحر بابایی

تامین آب سالم و بهداشتی در مناطق روستایی یکی از دغدغه‌های سید ابراهیم رئیسی در دولت مردمی بود، دغدغه‌ای که تا به امروز کام ۵۰۰۰ روستا را سیراب کرده است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش ایسنا، در حالی ۱۰۰۰ روز از عمر دولت مردمی می‌گذرد که این دولت یادگاری‌های زیادی را برای این کشور به ارمغان گذاشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تامین آب شرب سالم و پایدار برای مناطق روستایی بود؛ در ابتدای دولت سیزدهم، ۱۰ هزار روستا برای تامین آب شناسایی شد و مقرر شد که در طول این دولت، از نعمت آب شرب پایدار برخوردار شوند.

باتوجه به تاکید رئیس جمهوری بر این حوزه تا کنون  نزدیک به ۵۰ درصد این پروژه پیش رفته و اکنون ۵۰۰۰ روستا از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شده‌اند. در این بین خیرین نیز نقش ویژه‌ای داشتند به‌طوری که احداث تاسیسات آبرسانی ۶۳۱ روستا از ۵۰۰۰ روستایی که تا کنون مورد توجه قرار گرفته‌اند توسط خیرین انجام شده است.

درحال حاضر مجمع خیرین آبرسان در ۱۴ استان ثبت و تشکیل شده و انعقاد تفاهم‌نامه با خیرین و صنایع و نهادهای انقلابی برای مشارکت در  طرح آب‌رسانی به ۲۳۰۰ روستا تاکنون انجام شده است.

جهاد آبرسانی طرحی برای رساندن آب به روستاهایی است که یا فاقد آب سالم بهداشتی و یا نیازمند بازنگری در تأسیسات آبرسانی هستند؛ طرحی که به وسعت روستاهای ایران برای رفع تشنگی روستاها تدوین و اجرا شده و اکنون  درصد جمعیت برخوردار از آب سالم به ۹۰ درصد نزدیک شده است.

در این بین استان خوزستان با بهره‌مندی ۵۱۹ روستا بیشترین بهره را از این طرح برده است، البته این طرح در اکثر استان‌ها اجرا شده به‌طوری که در استان آذربایجان شرقی و غربی به ترتیب ۲۲۲، ۱۴۲ روستا، استان اردبیل ۷۸ روستا، استان اصفهان ۱۰ روستا، البرز ۳۶ روستا، ایلام ۱۴۸ روستا، بوشهر ۸۲ روستا، تهران ۴۷ روستا، چهارمحال بختیاری ۱۳۵روستا، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی به ترتیب ۱۱۴، ۱۹۱ و  ۸۶ روستا، زنجان ۱۹۶ روستا، سمنان ۳۵ روستا، سیستان و بلوچستان ۳۳۶ روستا، فارس ۳۳۱ روستا، کاشان ۱ روستا، مشهد ۴ روستا، شیراز ۱۲ روستا، یزد ۱۹۲ روستا، همدان ۵۱ روستا، هرمزگان ۱۲۳روستا، همدان ۵۱ روستا، هرمزگان ۱۲۳ روستا، قزوین ۱۰۴ روستا، قم ۳۸ روستا، کردستان ۱۲۲ روستا، کرمان ۳۸۶ روستا، کرمانشاه ۳۱۸ روستا، کهگیلویه و بویراحمد ۲۴۴ روستا، گلستان ۱۰۹ روستا، گیلان ۱۴۳ روستا، لرستان ۱۶۱ روستا، مازندران ۱۰۵ روستا، مرکزی ۷۱ روستا از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

فرایند آبرسانی در دولت سیزدهم تا آنجا پیش رفت که طبق گزارش بانک جهانی که بر اساس شاخص‌های توسعه جهانی در اواسط سال گذشته منتشر شد حاکی از آن بود که ایران در حوزه دسترسی به آب شرب در بخش شهری و روستایی در جهان و میان کشورهای منطقه در صدر جدول قرار داد.

درصد دسترسی به آب شرب شهری و روستایی در ایران به ترتیب برابر با ۹۹.۸۳ و ۸۲ درصد بوده و این در حالی است که این شاخص‌ها به همین ترتیب در جهان اعداد ۸۵.۷ و ۵۹.۶ درصد و در میان کشورهای خاورمیانه ۸۳.۲ و ۶۹.۵ درصد را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

نظر شما