شناسهٔ خبر: 66848923 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

داروهای چاقی و لاغری با کبد ما چه می‌کنند؟

رئیس انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران از ابتلای بیش از ۳۰ درصد افراد جامعه به کبد چرب خبر داد و گفت: داروهای لاغری و چاقی برای دستگاه گوارش مضر است، زیرا داروهای چاقی حاوی کورتون و لاغری حاوی آمفتامین بوده و پودرهای بدنسازی نیز به گوارش و کلیه آسیب می زنند.

صاحب‌خبر -

 فرهاد زمانی به مناسبت هفته سلامت گوارش (۵ تا ۱۱ خرداد) گفت: کبد چرب نمادی از جسم ناسالم مانند بروز دیابت، فشار خون بالا و غیره است در حالی که با تغییر سبک زندگی مانند ورزش، لاغری، رژیم غذایی درست می توان جلوی آن را گرفت.

وی اظهارداشت:مردم از تجویز درمان‌های جانبی مانند داروهای سنتی و گیاهان برای درمان بیماری‌های کبد چرب و گوارش که شواهد علمی ندارند و به کبد آسیب زده و منجر به پیوند کبد می شود، خودداری کنند.

وی ادامه داد: مصرف برخی آنتی بیوتیک ها نیز کیسه صفرا را تخریب می کند و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن ارگان های مفید بدن می شود،به همین دلیل افراد باید از خود درمانی بپرهیزند.

به گفته زمانی، بی نظمی در خواب نیز در بروز سرطان های دستگاه گوارش اثر می گذارد، افراد باید حدود هفت ساعت خواب مفید و منظم داشته باشند و خواب شبانه ۱۱ شب تا ۶ صبح است‌.

رئیس انجمن متخصصان گوارش و کبد با بیان اینکه استرس نیز تاثیر منفی روی دستگاه گوارش می گذارد ، گفت: شواهدی علمی وجود ندارد که داروهای طب ایرانی و سنتی در درمان دستگاه گوارش نقشی داشته باشند ممکن است که روی پیشگیری از بیماری اثرگذار بوده به همین دلیل بیماران باید داروهای تجویزی از سوی پزشکان را مصرف کنند در غیر اینصورت روند بیماری تشدید می شود.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال مصرف داروهای سنتی به کبد آسیب زده و منجر به پیوند کبد می شود.

زمانی تصریح کرد: بیشترین مراجعه افراد به درمانگاه ها مربوط به سیستم گوارش بوده، حدود ۳۵ درصد از سرطان های بدن مربوط به دستگاه گوارش و ۳۷ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان به دلیل مشکلات دستگاه گوارش است.

زمانی افزود: بیشترین آمار سرطان ها مربوط به روده بزرگ، معده و کبد است که به خوبی می توان از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرد. دستگاه گوارش سیستم وسیعی دارد و سلامت این دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

داروهای چاقی و لاغری با کبد ما چه می‌کنند؟

سرطان معده شایع ترین سرطان در جهان است

همایون واحدی دبیر انجمن گوارش و کبد با بیان اینکه سرطان معده شایع ترین سرطان در جهان است، گفت: برای پیش بینی از ابتلا به بیماری های سیستم دستگاه گوارش باید این بیماری را شناخت و برای درمان و پیشگیری باید تشخیص زود هنگام و درستی از بیماری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: درمان بیماری های گوارش باید به موقع انجام شود تا از بروز آسیب به ارگان های مختلف جلوگیری کرد.

واحدی تاکید کرد: سرطان معده در ایران شایع ترین سرطان است و قابل پیشگیری ترین سرطان در ایران نیز روده بزرگ است که با انجام آزمایش های مختلف قابل تشخیص است.

وی ادامه داد: بیماری های التهابی روده به دلیل تغییر وضعیت زندگی و بروز چاقی در ایران افزایش یافته است.

وی گفت: مصرف کربوهیدرات ها در پیشگیری از بیماری مفید است همچنین مصرف فست فود سبب بروز التهاب روده خواهد شد. استعمال دخانیات سبب بروز بیماری های دستگاه گوارش و کبد می شود.

داروهای چاقی و لاغری با کبد ما چه می‌کنند؟

وی با بیان اینکه داروهای لاغری و چاقی برای دستگاه گوارش مضر است، تصریح کرد: زیرا داروهای چاقی حاوی کورتون و لاغری حاوی آمفتامین بوده و پودرهای بدنسازی نیز به گوارش و کلیه آسیب می زنند.

وی تاکید کرد: توصیه می شود افراد این داروها را خودسرانه مصرف نکنند زیرا دستگاه گوارش را تخریب می کند.

نظر شما