شناسهٔ خبر: 66848616 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خنثی‌سازی تحریم‌های  حوزه تجارت نفت‌خام، بزرگ‌ترین دستاورد دولت شهید‌رئیسی

روزنامه جوان

دولت شهید رئیسی در راستای استراتژی تمرکز بر بازار‌های تضمین شده بر صادرات خدمات فنی و مهندسی تأکید کرده‌است. دولت به جای تکیه صرف بر بازار‌های سنتی نفت، خود را به عنوان ارائه‌دهنده راه‌حل‌های انرژی یکپارچه، ارائه خدمات مناسب برای عملیات پایین‌دستی، توسعه پالایشگاه و مدیریت پروژه، قرار داده است

صاحب‌خبر -

تحول استراتژیک تجارت انرژی ایران در دولت سیزدهم، تحت دستاورد‌های چشمگیری که داشته زمینه را برای رشد و نوآوری پایدار در این بخش فراهم کرده است. ایران با رسیدن به نقطه عطف ۲ میلیون بشکه در روز در صادرات نفت که اخیراً نیز در جلسه استماع وزیر امور‌خارجه امریکا به آن اشاره شد، نشان از رویکرد راهبردی دولت شهید‌رئیسی در خنثی‌سازی تحریم‌ها دارد. 
 
دولت شهید رئیسی در راستای استراتژی تمرکز بر بازار‌های تضمین شده بر صادرات خدمات فنی و مهندسی تأکید کرده‌است. دولت به جای تکیه صرف بر بازار‌های سنتی نفت، خود را به عنوان ارائه‌دهنده راه‌حل‌های انرژی یکپارچه، ارائه خدمات مناسب برای عملیات پایین‌دستی، توسعه پالایشگاه و مدیریت پروژه، قرار داده است. ایران با بهره‌گیری از دانش و تخصص خود توانسته است جایگاهی در بازار جهانی انرژی پیدا کند و همکاری و نوآوری را در این بخش تقویت کند. 
رویکرد کلیدی و مهم با حرکت به سمت سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی موجب شده است بازارسازی تضمینی برای فروش نفت‌وگاز به وقوع بپیوندد که همین موضوع توانسته است تجارت انرژی ایران در دولت شهید‌رئیسی را متنوع و متحول کند. راهکار اصلی برای بازطراحی تجارت انرژی ایران در دولت شهید‌رئیسی مبتنی بر استفاده حداکثری از توان داخل و تمرکز بر صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است به این ترتیب که به جای سرمایه‌گذاری مستقیم جهت ایجاد یک زیرساخت پالایشگاهی و صرف زمان و هزینه بالا، ایران به سمت بازارسازی تضمینی مبتنی بر بازسازی ظرفیت غیرفعال زیرساخت‌های پالایشی مستهلک شده کشور‌های همسو با خود رفته است که منجر به ایجاد بازاری مهم و کلیدی در اختیار ایران شده است. بازطراحی تجارت انرژی ایران در دولت‌سیزدهم تحت ریاست‌جمهوری شهید رئیسی نه تنها کشور را به یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی انرژی تبدیل کرده‌است، بلکه راه را برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و رشد اقتصادی هموار کرده است. ایران با ایجاد مشارکت‌های استراتژیک با کشور‌های همسایه در توسعه تجارت و شبکه‌های ترانزیت گاز، نفوذ خود را گسترش داده و سبد تجارت انرژی خود را متنوع کرده است. این طرح‌ها سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را جذب کرده، پتانسیل رشد اقتصادی را افزایش داده و جایگاه ایران را به عنوان یک بازیگر مهم انرژی در منطقه مستحکم کرده است. تحول استراتژیک تجارت انرژی ایران در دولت‌سیزدهم تحت دستاورد‌های چشمگیری که داشته و زمینه را برای رشد و نوآوری پایدار در این بخش فراهم کرده است. ایران با رسیدن به نقطه عطف ۲ میلیون بشکه در روز در صادرات نفت که اخیراً نیز در جلسه استماع وزیر امور خارجه امریکا به آن اشاره شد، نشان از رویکرد راهبردی دولت شهید‌رئیسی در خنثی‌سازی تحریم‌ها دارد. تمرکز بر سیاست‌های پالایش فراسرزمینی، صادرات خدمات فنی-مهندسی و مشارکت‌های استراتژیک با کشور‌های همسایه نه تنها تجارت انرژی ایران را متنوع کرده است، بلکه ایران را برای رشد و موفقیت مستمر در بازار جهانی انرژی قرار داده است.

نظر شما