شناسهٔ خبر: 66847816 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چراغ سبز ناتو برای استفاده از تسلیحات غربی علیه روسیه

دبیر کل ناتو از آمریکا و دیگر اعضای این ائتلاف نظامی خواست اجازه استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه را به اوکراین بدهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه اتریشی "دی پرسه"، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از واشنگتن خواست تا اجازه استفاده از سلاح های غربی علیه اهداف نظامی در روسیه را بدهد. وی مدعی شد که این امر در جنگ دفاعی اوکراین "مشروع" است.

استولتنبرگ، دبیرکل ناتو همچنین از اعضای این ائتلاف نظامی خواسته است تا اجازه استفاده از سلاح های غربی علیه اهداف نظامی در خاک روسیه را بدهند.

وی در مصاحبه ای ویدئویی با اکونومیست بریتانیا گفت: زمان آن فرا رسیده است که به این فکر کنیم که آیا برخی از محدودیت ها در مورد تسلیحات تحویلی به اوکراین باید برداشته شود یا خیر. به ادعای وی تأسیسات نظامی در قلمرو فدراسیون روسیه هدف مشروع در جنگ دفاعی اوکراین هستند.

سامانه های تسلیحاتی غربی تاکنون تنها در مناطق تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین و کریمه مورد استفاده قرار گرفته است. موشک‌های کوتاه‌برد آتاکامز آمریکایی در حال حاضر به ارتش روسیه در این شبه جزیره ضمیمه شده به روسیه آسیب هایی وارد کرده‌اند. اوکراین هنوز اجازه شلیک این موشک ها به قلمرو روسیه را نداشته است.

درخواست استولتنبرگ را باید بیش از هر چیز به عنوان زنگ خطری برای ایالات متحده آمریکا درک کرد. در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از سفرش به کی‌یف، برای پایان دادن به محدودیت‌های فعلی تلاش می‌کند، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به این خط قرمز پایبند است.

بنا بر گزارش ها، بایدن از تشدید تنش هسته ای توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می ترسد. از سوی دیگر بریتانیا اجازه استفاده از سامانه موشکی طوفان سایه خود را در خاک روسیه داده است. کرملین سپس تهدید کرد که به اهداف نظامی بریتانیا در داخل و خارج اوکراین حمله خواهد کرد.

از زمانی که روسیه حمله جدیدی را در منطقه خارکف آغاز کرد، اوکراینی ها بیش از هر زمان دیگری برای دریافت مجوز برای از بین بردن پرتابگرهای موشکی روسیه و سایر تأسیسات با سلاح های دقیق غربی تلاش کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اخیرا در مصاحبه با خبرنگاران گفت: این یک حمله اوکراین به خاک روسیه نیست، این دفاع است.

از آنجایی که خط مقدم در منطقه شمال شرقی با مرز دولتی منطبق است اوکراین در ضدحمله‌های خود به شدت محدود است.

روسیه با انتقاد شدید به اظهارات دبیرکل ناتو پاسخ داد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه مسکو در کانال تلگرامی خود نوشت: این امر برای همه کسانی که به کنفرانس صلح ادعایی در سوئیس دعوت شده‌اند صدق می کند. زاخارووا به نشست برنامه ریزی شده اوکراین در اواسط ژوئن در بورگنستاک سوئیس اشاره کرد که در آن اوکراین می خواهد تا حد امکان از حمایت بین المللی برای راه حل صلح مطابق با ایده های خود برخوردار شود. روسیه به این رویداد دعوت نشده است.

ایالات متحده آمریکا در حال حاضر در حال بحث در مورد این مسئله است که آیا اوکراین باید اجازه استفاده از سلاح های غربی برای بمباران خاک روسیه را داشته باشد یا خیر. اکنون "آنتون هوفریتر"، سیاستمدار حزب دولتی سبز آلمان نیز از این مسئله حمایت کرده است.

به این ترتیب "آنتون هوفرایتر"، سیاستمدار اروپایی حزب سبز، طرفدار عدم جلوگیری از حمله اوکراین به خاک روسیه با سلاح های غربی است. وی در توجیه این خواسته خود گفته است که در اینجا مسئله حفاظت از جمعیت اوکراین مطرح است.

وی که رئیس کمیته اروپا در پارلمان آلمان هم هست به روزنامه‌های گروه رسانه‌ای فونکه گفت: بنابراین، ما نباید مانع استفاده اوکراین از تسلیحات ارائه شده برای دفع جنگنده‌های روسی در حریم هوایی روسیه شویم.

به ادعای وی قوانین بین المللی به این کشور مورد حمله اجازه می دهد تا به اهداف نظامی در کشور متجاوز حمله کند. ارتش روسیه روز و شب شهر خارکف اوکراین را از خاک خود گلوله باران می کند، از جمله با بمب هایی که اصابت آنها تنها 40 ثانیه طول می کشد.

هوفریتر پیش از سفر رسمی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به آلمان، از هر دو دولت خواست تا حمایت قوی خود را از اوکراین گسترش دهند. به گفته وی آلمان پول و منابع لازم را برای تجهیز اوکراین به سلاح و مهمات دارد. وی افزود: در شرایط جدی که اوکراین در آن قرار دارد، نمی‌توان برخی سیستم های تسلیحاتی را کنار گذاشت.

وی همچنین از اولاف شولتز، صدراعظم آلمان خواست تا با فرانسه درباره نقش تسلیحات هسته‌ای این کشور در دفاع مشترک اروپا وارد گفت‌وگو شود. ماکرون قبلاً چندین بار این پیشنهاد را داده است. هوفریتر انتقاد کرد: متاسفانه پیشنهادات وی تاکنون پذیرفته نشده است.

نظر شما