شناسهٔ خبر: 66840070 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

تلاش ناتو برای رفع محدودیت در حمله به روسیه

عدم امکان مذاکره روسیه و اوکراین در شرایط فعلی، سانسور آمریکا در انتقاد از کی‌یف، تاکید زلنسکی بر لزوم دریافت موشک‌های دوربرد، اعتراف بورل به وجود شکاف در اتحادیه اروپا و تلفات ارتش اوکراین طی هفته گذشته، از جمله مهمترین رویداد‌ها پیرامون جنگ هستند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از کشورهای عضو این ائتلاف خواست تا محدودیت‌های مربوط به حملات اوکراین با سلاح‌های غربی به اهدافی در عمق خاک روسیه را لغو کنند. 

او شب گذشته، جمعه، در مصاحبه با  مجله "اکونومیست" گفت: «زمان آن فرا رسیده که متحدان کی‌یف به این فکر کنند که آیا باید برخی از محدودیت‌های تعیین شده قبلی برای استفاده از سلاح‌های انتقال یافته به اوکراین را لغو کنند یا خیر.» 

به عقیده استولتنبرگ، این محدودیت‌ها به طور جدی بر توانایی ارتش اوکراین برای استفاده از این تسلیحات برای اهداف دفاعی تأثیر منفی گذاشته است. او در عین حال  این نظریه را رد کرد که کشورهای ناتو باید با استفاده از سامانه‌های دفاع هوایی خود، موشک‌های روسی را در آسمان اوکراین سرنگون کنند. 

دبیرکل با تاکید بر اینکه، ناتو قرار نیست نیروهای نظامی خود را به اوکراین بفرستد، تاکید کرد: ما قصدی برای اعزام نیروهای زمینی به اوکراین نداریم. ما بخشی از این درگیری نظامی نبوده و نخواهیم شد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این درگیری به یک رویارویی تمام عیار بین روسیه و ناتو در خاک اروپا تبدیل شود. 

وی خواستار توجه به این نکته شد که ائتلاف در حال تامین تسلیحاتی و آموزش سربازان  اوکراینی است، ولی از مداخله مستقیم در درگیر شدن با روسیه در خاک اوکراین یا از خاک کشورهای عضو ناتو خودداری می‌کند.

استولتنبرگ در این مصاحبه، از اینکه تعدادی از سیاستمداران اروپایی "به اندازه کافی" برای تامین کامل تجهیزات نظامی اوکراین "تلاش نمی‌کنند" ابراز نارضایتی کرد و افزود: «متحدان اروپایی وعده یک میلیون گلوله توپ را دادند، ولی ما تاکنون چنین چیزی ندیده‌ایم.»"

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و بیست و دومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کارشناس آمریکایی: استفاده از تسلیحات ناتو برای حمله به خاک روسیه تشدیدکننده اوضاع است

سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده "ارل راسموسن" ابراز عقیده کرد که سخنان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقامات غربی که استفاده از تسلیحات ناتو در اوکراین برای حمله به عمق خاک روسیه را تشویق می‌کنند، تشدید مستقیم تنش موجود بوده و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند. 

راسموسن تاکید کرد که اظهارات جنگ افروزانه رهبران غربی "واقعا هیچ فایده‌ای برای نیروهای اوکراینی نداشته" و "وضعیت جبهه نبرد را هم تغییر نمی‌دهد"، تنها کاری که انجام می‌دهد در واقع تشویق تروریسم است، زیرا حمله به عمق خاک روسیه چیزی جز اقدام تروریستی نیست.

این نظامی بازنشسته آمریکایی این واقعیت را مورد توجه قرار داد که مناطقی از خاک روسیه که ارتش اوکراین به آنجا حمله می‌کنند، "هیچ تاسیسات نظامی یا اهداف استراتژیکی وجود ندارد که بتواند بر روند نبرد تأثیر بگذارد".  او با اشاره به اینکه آنچه در حال رخ دادن است، بسیار خطرناک است، افزود: نخبگان غربی "در حال عبور از خط قرمزها هستند" که قطعاً تنها وخامت اوضاع را تشدید خواهد کرد.

واکنش روس‌ها به اظهارات دبیرکل ناتو برای برداشتن محدودیت حملات

زائر اسمیرنوف، رئیس کمیسیون بین قومی جمهوری کریمه در واکنش به درخواست دبیرکل ناتو برای رفع محدودیت‌ها در حملات به خاک روسیه، چیزی جز تلاش برای ترساندن مردم روسیه نیست.

او گفت: «فراخوان استولتنبرگ چیزی بیش از تلاش غرب جمعی برای ارعاب روسیه و اعمال فشار بر ما نیست. این در شرایط پیشروی موفقیت آمیز ارتش روسیه و تقویت مواضع نیروهای ما در صورت مذاکرات احتمالی رخ می‌دهد. ضمن اینکه تا به امروز نیز اوکراین بارها با مناطق مسکونی در روسیه حمله کرده است.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز جمعه گفت که نیروهای مسلح اوکراین تاکنون هم از تسلیحات آمریکایی در خارج از منطقه جنگی استفاده کرده و  اهدافی در عمق خاک روسیه، عمدتاً زیرساختارهای غیرنظامی حمله می‌کنند.

چند روز قبل گروهی از قانونگذاران آمریکایی از پنتاگون خواستند که به اوکراین اجازه دهد با استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده، حملاتی را به خاک روسیه انجام دهد.

پولیانسکی: روسیه و اوکراین در این مرحله نمی‌توانند مذاکره کنند

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در مصاحبه با ریانووستی که صبح امروز، شنبه، منتشر شده، اعلام کرد که مسکو و کی‌یف «بسیار دور» از گام‌های عملی در جهت گفتگو درباره صلح هستند.

او گفت: در این مرحله ما از هرگونه پیشرفت عملی به سمت مذاکرات فاصله داریم و دلایل این امر کاملاً روشن است، حداقل به این دلیل که مذاکرات صلح با روسیه در سطح قانونگذاری در اوکراین در سال 2022 ممنوع شد.

علاوه بر این، پولیانسکی یادآور شد که "فرمول صلح" ولادیمیر زلنسکی نشان دهنده اولتیماتوم غیر واقع بینانه به مسکو است و طرف روسی دلیلی برای صحبت درباره آن ندارد. او توضیح داد: تنها پلتفرمی که مقامات کی‌یف مایلند با طرف‌های دیگر گفتگو کند، فرمول به اصطلاح صلح زلنسکی است که کاملاً غیرواقع بینانه و مبتنی بر تفکرات توهم گونه و این ایده است که اوکراین قادر به شکست دادن روسیه است.

به عقیده این دیپلمات، چنین فرمولی تنها نوعی اولتیماتوم است و "بطور کلی هیچ دلیلی وجود ندارد که کسی در مورد آن صحبت کند".

سفیر روسیه: ایالات متحده به صلح در اوکراین علاقه ندارد

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن بامداد امروز، شنبه، ابراز عقیده کرد که ایالات متحده دقیقاً در روزی که رهبری روسیه به صراحت اعلام کرده که مسکو برای مذاکرات صلح آماده است، بسته کمک‌های تسلیحاتی جدیدی برای نیروهای مسلح اوکراین اختصاص می‌دهد.

او در پیامی در کانال تلگرام سفارت نوشت: سیگنال‌های مقامات آمریکایی کاملاً واضح است. واشنگتن خواهان صلح در اروپا نیست. آنها هر کاری می‌کنند تا درگیری را طولانی‌تر کند و تلفات طرف‌های روسی و اوکراینی از جمله در میان غیرنظامیان را افزایش دهند.

آنتونوف افزود: ایالات متحده اعتراف می‌کند که "هنوز" قصد ندارد از کی‌یف بخواهد تا با یک راه حل مسالمت آمیز موافقت کند و حتی ممکن است به اوکراین اجازه داده شود تا حملاتی با استفاده از موشکهای آمریکایی به عمق روسیه انجام دهد. 

سفیر روسیه از طرف آمریکایی خواست "واقعیت رخ داده در میدان نبرد را بپذیرد و از تلاش برای طولانی کردن عذاب مردم اوکراین دست بردارد و از برنامه‌های واهی برای تحمیل شکست استراتژیک به روسیه دست بردارد." او در پایان یادآور شد: هیچ کس در واشنگتن حتی به آینده روابط روسیه و آمریکا فکر نمی کند که چشم‌انداز آن کماکان از بین می‌رود.

سناتور کندی: مقامات واشنگتن انتقاد از درگیری در اوکراین را سانسور می‌کنند

رابرت کندی جونیور که پیش از این از تمایل خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان یک نامزد مستقل خبر داده بود، بامداد امروز، شنبه در کنفرانس ملی حزب لیبرتارین در واشنگتن به این واقعیت اشاره کرد که دولت جو بایدن هر گونه سخنانی در مورد انتقاد از درگیری در اوکراین را سانسور می‌کند. 

او گفت: «در ایالات متحده، یک مجتمع صنعتی سانسور میلیارد دلاری به سرعت رشد کرده که سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و شرکت‌های فناوری را درگیر می‌کند. آنها فعالیت خود را با اطلاعات نادرست پزشکی شروع کرده و آن را به انواع مسائل سیاسی، از جمله سانسور هر نوع انتقاد از درگیری در اوکراین و برنامه‌های دولتی گسترش دادند.»

کندی جونیور همچنین یادآور شد که دولت‌های بر سر کار آمده از سوی هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به نوبت به حقوق و آزادی‌های شهروندان آمریکایی تجاوز کرده‌اند.

گفتگوی بلینکن با بارباک درباره حمایت ادعایی چین از صنایع دفاعی روسیه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان در یک گفتگوی تلفنی درباره حمایت ادعایی چین از مجتمع صنایع نظامی روسیه گفتگو کردند. این مسئله در بیانیه منتشره از سوی متیو میلر، رئیس سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه، مشخص شد.

در این بیانه آمده است: «وزرای امور خارجه ایالات متحده و آلمان طی گفتگوی تلفنی خود بر تعهد دو کشور در قبال اوکراین تاکید کرده و آمادگی خود برای ارائه کمک‌های همه جانبه به این کشور را اعلام کردند.

همچنین یادآوری شده که بلینکن و باربوک در مورد چالش‌های ایجاد شده توسط جمهوری خلق چین از جمله حمایت پکن از مجتمع صنایع نظامی روسیه تبادل نظر کردند.

پیش از این، جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی، گفت که ایالات متحده هیچ اطلاعاتی در مورد قصد چین برای تامین تسلیحاتی روسیه برای استفاده در اوکراین ندارد.

زلنسکی: آمریکا موشک‌های دوربرد لازم را به اوکراین منتقل خواهد کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تاکید کرد که موشک‌های دوربرد «بسیار مورد نیاز» نیروهای مسلح این کشور است و تاکنون مهمات توپخانه هدایت‌شونده دقیق، سلاح‌های ضد تانک و سایر سلاح‌ها را از ایالات متحده دریافت کرده‌اند.

زلنسکی شب گذشته در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «انتقال سریع بسته کمک‌های جدید در حال حاضر بسیار حیاتی است زیرا دشمن حملات خود را در خط مقدم، از جمله در منطقه خارکف تشدید کرده است. من بر اهمیت تقویت نیروهایمان برای محافظت از مردم و شهرهای کشور  اصرار دارم.»

او افزود که از  رئیس جمهور جو بایدن، کنگره آمریکا و همچنین مردم آمریکا به خاطر بسته کمک نظامی جدید اعلام شده «بسیار سپاسگزار» است.

محموله جدید تسلیحاتی 275 میلیون دلاری آمریکا برای اوکراین

ایالات متحده یک محموله جدید تسلیحاتی به ارزش 275 میلیون دلار به اوکراین اختصاص داده است. این مطلب روز جمعه در وب سایت وزارت دفاع آمریکا گزارش شده است.

یادآوری شده که در بسته کمکی جدید بعنوان بخشی از تدارکات نظامی، کی‌یف مهمات لازم برای سیستم های موشک پرتاب چندگانه HIMARS ، گلوله های توپخانه 155 میلی متری و 105 میلی متری، سامانه های موشکی ضد تانک Javelin و AT-4، مین‌های ضدتانک، مواد شیمیایی، حفاظت بیولوژیکی و تشعشعی و همچنین کلاه ایمنی و زره پوش نظامی دریافت خواهد کرد.

این بسته کمکی بخشی از تلاش‌ها برای کمک به کی‌یف برای دفع حملات روسیه در نزدیکی خارکف و بر اساس نیازهای فوری ارتش اوکراین است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز با اشاره به این مسئله یادآور شد که بسته‌های کمکی قبلی قبلاً به خط مقدم تحویل داده شده و او امیدوار است که محموله جدید در کوتاهترین زمان ممکن ارسال شود.

زاخارووا: کوله‌با درباره تلاش روسیه برای برهم زدن کنفرانس سوئیس دروغ می‌گوید

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که مسکو همیشه پذیرای مذاکره بوده و هست و ادعای دیمیتری کوله‌با در این مورد که مقامات روسی در تلاش هستند تا "اجلاس صلح" که در تاریخ 15 تا 16 ژوئن در سوئیس برگزار می شود را مختل کنند، دروغی بیش نیست و گویای آن است که او بشدت عصبی شده است.

کوله‌با مدعی شده که گویا روسیه از موفقیت این مذاکرات می‌ترسد و به همین دلیل قصد کارشکنی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: «"اجلاس صلح" سوئیس، این یکی دیگر از کلاهبرداری های اختراع شده توسط وزارت خارجه ایالات متحده است. و همه این را درک می کنند. چگونه می‌توان «کنفرانس صلح» را توسط کسانی برگزار کرد که همزمان با ابتکارات ظاهراً صلح‌طلبانه، به منطقه درگیری سلاح می‌رسانند؟»

زاخارووا همچنین سخنان جوزپ بورل، رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا را یادآور شد که در صورت توقف ارسال سلاح به اوکراین، درگیری نظامی ظرف دو هفته دیگر پایان خواهد یافت. او تاکید کرد: «این فرمول واقعی صلح است.»

اعتراف ستاد کل ارتش اوکراین به از دست دادن مواضع در جهت پوکروفسکی 

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین از دست رفتن مواضع نیروهای خودی در جهت گیری پوکروفسک را پذیرفت.

این ستاد یادآور شد که طرف روسی به موفقیت نسبی در این منطقه دست یافته و نیروهای مسلح اوکراین در حال انجام اقدامات فعال برای بازگرداندن موقعیت از دست رفته هستند. طبق این اطلاعات، داغترین خطوط تماس جبهه علاوه بر پوکروفسک، کوپیانسکی، کراماتورسک و خارکف هستند.

پیش از این، گزارش شد که نیروهای مسلح روسیه روستای آندریوکا در سرزمین دونتسک را آزاد کردند. علاوه بر این، ارتش اوکراین طی چند روز گذشته دچار تلفات انسانی و تجهیزاتی سنگینی در چند منطقه مسکونی دیگر در این جهت گیری شده است. 

قصد ارتش اوکراین برای انجام یک ضد حمله در منطقه خارکف

بلومبرگ روز جمعه به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین برای عقب راندن نیروهای روسی که مناطقی در شمال شرقی خارکف را اشغال کرده‌اند، در حال برنامه ریزی یک عملیات ضد حمله در این منطقه هستند. 

این آژانس همچنین به نقل از یک مقام نظامی اشاره  کرد که گفته، خطوط دفاعی اوکراین در امتداد مرز منطقه سومی تقویت شده و نیروهای اوکراینی از تکرار "اشتباه محاسباتی" که به روس‌‌ها  پیشرفت در منطقه خارکف را داده، اجتناب خواهند کرد. 

پیش از این، گزارش شده بود که ایالات متحده عقب نشینی نیروهای مسلح اوکراین در نزدیکی خارکف را یک عقب نشینی استراتژیک خوانده است. این در حالی است که نیروهای اوکراینی در این منطقه تاکنون چندین کیلومتر به عقب رانده شده‌اند و کی‌یف همچنان به دفاع از "عقب نشینی استراتژیک" ادامه می‌دهد.

کاهش  60 درصدی تعداد ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که تعداد نیروهای ستاد کل 60 درصد کاهش می یابد، تعدادی از پرسنل به جبهه اعزام می شوند.

در بیانیه منتشره آمده است: ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین تصمیم به کاهش 60 درصدی نیروهای خود گرفته است. این تصمیم برای بهینه سازی عملکرد برخی از واحدهای ساختاری و ارگان های فرماندهی و کنترل نظامی گرفته شد. این فرآیند شامل انحلال تعدادی از ساختارهای سازمانی نظامی، تشکیل ساختارهای جدید و همچنین بهینه سازی ساختارهای موجود است. این اقدامات باعث حذف وظایف تکراری و همچنین کاهش 60 درصدی کارکنان خواهد شد.

لازم به ذکر است که وضعیت نیروهای نظامی اوکراینی در میدان نبرد با روسیه طی ماه‌های اخیر بدتر شده است. 

 ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز پیشتر به این مسئله اعتراف کرده و یادآور شده که به همین دلیل تعداد زیادی از سربازان در محاصره قرار گرفته و در نهایت جان باختند.

اعتراف بورل به وجود شکاف‌هایی در اتحادیه اروپا در مورد اوکراین

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که شکاف هایی در بین کشورهای عضو در مورد وضعیت اوکراین شروع شده است. به گفته این دیپلمات، کشورهایی وجود دارد که دیگر نمی خواهند به اوکراین کمک نظامی کند. با این حال وی نامی از آنها نبرد.

رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا یادآور شد که اتحادیه باید به جهان نشان دهد که استانداردهای دوگانه در میان آنها وجود ندارد، در حالیکه"جهان امروز معتقد است که ما آنها را داریم."

روز جمعه مشخص شد که وزرای خارجه 27 کشور اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه درباره ارائه کمک نظامی به اوکراین گفتگو کنند. یک مقام ارشد در بروکسل یادآور شد که این کمک ها شامل انتقال گلوله، مهمات و سیستم دفاع هوایی است.

تاکید شولتز بر وجود قوانین واضح در مورد استفاده از سلاح‌های غربی توسط اوکراین 

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به همراه نخست وزیر پرتغال، تاکید کرد که برخی گمانه زنی‌ها در مورد استفاده از سلاح های غربی علیه روسیه منطقی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده احتمالی از تسلیحات غربی علیه روسیه را یکی از گزینه‌های گسترش درگیری اوکراین می‌داند یا خیر، گفت: فکر می‌کنم اصلا منطقی نباشد که در این خصوصرد زیاده روی کنیم. این مسئله یک "خط قرمز" است.

صدراعظم آلمان اظهارات درباره این موضوع را مد روز خواند و  افزود: «به نظر من، بسیار مهمتر است که به این نکته اشاره کنیم که قوانین روشنی در این باره داریم.»

تسلیم شدن 67  سرباز اوکراینی طی یک هفته گذشته

وزارت دفاع روسیه ظهر روز جمعه گزارش داد که در طول هفته گذشته (از 18 تا 24 می)، 67 نیروی نظامی ارتش اوکراین در خط تماس منطقه عملیاتی، خود را تسلیم نیروهای مسلح روسیه کردند.

علاوه بر این، طبق این اطلاعات، نیروهای مسلح روسیه در این مدت 49 حملات موفقی با استفاده از  تسلیحات بسیار دقیق و هواپیماهای بدون سرنشین به اهداف نظامی در اوکراین انجام دادند که در نتیجه زیرساخت‌های چند فرودگاه نظامی دشمن، مکان‌های ذخیره موشک، مهمات و سوخت و کارگاه‌های آموزشی نیروها آسیب جدی دیدند.

این وزارتخانه یادآور شد که همچنین چند نقطه استقرار موقت نیروهای اوکراین و مزدوران خارجی مورد اصابت قرار گرفته است.

طبق گزارش وزارت دفاع روسیه، نیروهای مسلح اوکراین در طول یک هفته  2770 نیروی نظامی، یک دستگاه تانک، 26 خودرو، 35 توپ صحرایی و 20 خودروی زرهی رزمی، از جمله  چهار خودروی جنگی پیاده نظام ماردر ساخت آلمان و همچنین 5 خودروی رزمیام بردلی و سه نفربر زرهی MaxxPro ساخت آمریکا را از دست دادند.

علاوه بر این، از 18 تا 24 می، سامانه‌های هوانوردی و پدافند هوایی روسیه دو فروند هواپیمای میگ-29 ارتش اوکراین، 8 موشک کروز SCALP-EG فرانسوی، 25 موشک آمریکایی ATACMS و Tochka-U اوکراینی، 18 بمب هدایت‌شونده Hammer تولید فرانسه، 13 موشک ضد رادار آمریکایی HARM، یک موشک ضد کشتی Nepton  و 91 موشک HIMARS، Vampire و Alder به ترتیب ساخت آمریکا، چک و اوکراین و همچنین 356 فروند پهپاد نیروهای مسلح اوکراین را سرنگون کردند.

نظر شما