شناسهٔ خبر: 66845815 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت:

۶۳ شهر و روستای بدون دخانیات در کشور وجود دارد

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه ۶۳ شهر و روستای بدون دخانیات در کشور وجود دارد، گفت: قیمت پایین محصولات دخانی و نرخ پایین مالیاتی سبب شده است که سود هنگفتی از آن تولیدکنندگان محصولات دخانی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، بهزاد ولی‌زاده اظهار کرد: آخرین مطالعه مربوط به میزان مصرف دخانیات در کشور در سال ۱۴۰۰ انجام شده است، بررسی مطالعه انجام شده بیانگر این است ۱۴ درصد از جمعیت کشور از محصولات دخانی استفاده می‌کنند که از این تعداد، حدود ۲۶ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها بیانگر این است که مصرف دخانیات در میان زنان افزایش یافته است، افزود: طی سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال، مصرف دخانیات در مردان حدود ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش یافته است، همچنین مصرف قلیان نسبت به سال ۹۵ حدود ۵۴ درصد افزایش یافته است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره مصرف محصولات دخانی در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال تصریح کرد: بررسی‌ها بیانگر این است که میزان مصرف دخانیات در میان زنان این گروه سنی به میزان ۹۰ درصد و در میان مردان این رده‌بندی سنی به میزان ۳۴ افزایش یافته است.

ولی‌زاده گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی نرخ مالیات محصولات دخانی کشور ۲۵ درصد است که با نرخ جهانی حدود ۵۰ درصد اختلاف دارد، قانون ارزش افزوده محصولات دخانی در سال ۱۴۰۰ تصویب شد و در آن سال نرخ مالیات ۲۵ درصدی برای سیگارهای ایرانی و ۴۰ درصدی سیگارهای تولیدی با برند خارجی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون مالیات محصولات دخانی، میزان مالیات محصولات دخانی باید به میزان ۵ درصد در هر سال افزایش یابد، اما این موضوع اتفاق نیفتاده است، موضوع مالیات محصولات دخانی وارد برنامه هفتم شده به نحوی که نرخ مالیات ۱۵ درصدی برای سیگارهای ایرانی و ۲۵ درصدی برای سیگارهای تولیدی برند خارجی و نرخ ۵۰ درصدی برای سیگارهای وارداتی در نظر گرفته شده است، نرخ مالیات ۷۵ درصدی بر خرده فروشی باید در قانون برنامه هفتم توسعه لحاظ شود و سیستم مالیاتی به نحوی باشد که مالیات بر خرده فروشی لحاظ شود.

مالیات ۱۵ درصدی سیگار با نشان ایرانی باید افزایش یابد

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه دخانیات در سبد خانوار تعریف شده است، افزود: در نظر داریم سیگار از سبد خانوار حذف شود، مالیات ۱۵ درصدی سیگار با نشان ایرانی باید افزایش یابد، امیدواریم با اجرای مکانیزه کردن مراکز فروش به سیستم مالیاتی کشور شاهد کاهش عرضه این محصولات باشیم، در حال حاضر، نرخ مالیاتی سیگار به صورت درصدی است و مصرف کننده نهایی آن را پرداخت می‌کند، در حالی که باید تولید کننده مالیات سیگار را پرداخت کند.

ولی‌زاده ادامه داد: قیمت پایین محصولات دخانی و نرخ پایین مالیاتی سبب شده سود هنگفتی از آن تولید کنندگان محصولات دخانی شود، همچنین بازدارنده نبودن جرایم تخلفات ناشی از اجرایی نشدن قانون جامع کنترل دخانیات و ضعف آموزش عمومی و اطلاع رسانی در خصوص مضرات مصرف و دود مواد دخانی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر افزایش مصرف دخانیات است.

وی با تاکید بر ممنوعیت فروش اینترنتی دخانیات گفت: به تازگی وزیر بهداشت نامه‌ای بر ممنوعیت مصرف مواد دخانی در شبکه‌های نمایش خانگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و ارسال کرده و در این زمینه دادستانی نیز ورود کرده است تا از استعمال این مواد در فیلم‌ها جلوگیری شود.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه ۶۳ شهر و روستای بدون دخانیات در کشور وجود دارد، اظهار داشت: کارهای زیادی برای مقابله با دخانیات از جمله تولید محتوای آموزشی توسط دانش آموزان در مدارس انجام می‌دهیم و از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم ما را در این زمینه همراهی کنند.

نظر شما